22 km ver voor dit paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

22 km ver voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 21:03

zondag doe ik mee aan een grote wandeltocht
de tocht is 22 km lang.
er zijn 3 stops, aperitief,middagmaal en 4-uurtje.
meestal stap en draf, denk geen galop.
mijn paard is een belgisch trekpaard (9j) dat van in december onder het zadel is,en sedert januarie-februarie 2 keer per week intesnief bereden is
de laatste 3 maand is dit opgekrikt naar 2-4 keer intensief rijden.
vandaag heeft ze 1.5 uur gelopen met veel draf en galop erbij (veel overgangen).

Mijn vraag is, is dit te doen met dit paard met deze conditie?
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-05-05 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

ellepel

Re: 22 km ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:06

ben net terug van een rit van 13 km en mijn kont doet zeer!

mijn pony word vijf keer per week gereden en voor hem was t een makkie, maar een dier wat nog niet zo lang onder het zadel is dat vraag ik me af..

er zijn stops onderweg he?
dan zou t op zich wel moeten lukken denk ik hoor,hoe reageerd het dier op die anderhalf uur rijden?

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:45

Ik denk het wel hoor, zolang je maar rustig aan doet, je merkt het snel genoeg als je paard moe is en dan rust je gewoon even uit en laat je hem/haar grazen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:56

Moet best lukken hoor , zeker als het zo'n ontspannen rit is zonder echte snelheid en haast , en met tussenstops .... gaat best goedkomen hoor !!! OK dan!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:05

Ik denk ook dat het wel kan hoor.
22 km. is best een behoorlijke afstand voor een paard wat er niet specifiek voor getraind is, maar met tussenstops en in een rustig tempo zou het denk ik toch wel moeten lukken.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:07

Als het een rustige rit is kan het makkelijk! Ja
Het zijn zware paarden, maar ze hebben een behoorlijk uithoudingsvermogen als je ze goed traint. Althans, de Trekpaarden die ik ken die hebben zo'n uithoudingsvermogen en zoveel werklust dat je op een gegeven moment zelf moet zeggen van nu stoppen we er mee, want anders zouden ze voor je door blijven lopen totdat ze er bij neerdonderen.
Als je langere ritten wilt maken met meer draf en galop zou ik hem wel nog wat intensiever trainen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 13:58

op het anderhalf uur rijden reageert ze goed
na een goed uur begint ze te klieren omdat ze het beu geraakt, maar energie heeft ze nog, want ze kan wel omdraaien en naar de poort galoperen Haha!
ze is na anderhalf uur wel erg bezweet en moe, maar tegen dat we thuis zijn (10 minuutjes stappen) is ze weer op adem.
er zijn 3 tussenstops, met een langere, het middagmaal.
het tempo kunnen we zelf kiezen, we vertrekken in kleine groepjes naar keuze,en kiezen zo het tempo.
en als mijn groepje zich niet wil aanpassen als ze moe komt, jammer, maar dan ga ik wel alleen verder.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:31

22 km is best ver en krijg de indruk dat je paard nog niet zoveel gewend is. Zou het dus heel rustig aan doen en met veel stops als je eraan begint. Heb je al wel eerder wat langere ritten gemaakt (bijv 15)?

Karin

Re: 22 km ver voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:09

In de endurance zegt men: it's not the distance that kills the horse, it's the speed.

Met andere woorden: een langere afstand hoeft geen probleem te zijn, als je je tempo maar aanpast.

dutske schreef:
en als mijn groepje zich niet wil aanpassen als ze moe komt, jammer, maar dan ga ik wel alleen verder.

Dat bedoel ik. Haha!

Een rit van 22 km zul je in stap en draf toch wel in zo'n 8-9 km/u rijden. Dan ben je bijna 3 uur onderweg en met drie stops zou dat IMO 'zelfs' voor dit paard niet zo'n probleem hoeven zijn. En anders kun je idd na de laatste stop gaan stappen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 16:52

ik kom dus vandaag toe, toe we aan de eerste pauze waren hoor ik dat de afstand 35 (!!!) km was, maar dan hadden we er wel al 16 afgelegd, dus ben ik doorgegaan.
het verslag typt ik in VvD, link volgt Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 17:12