Voeren 2 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Voeren 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 20:35

Ik heb sinds kort een 2 jarige hengst. Overdag staat hij in de wei. Hoeveel voer geef je zo'n jonge hengst? Speciaal voer? Vitamines?
Wie kan me advies geven?

onley

Re: Voeren 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:39

speciaalvoer voer denk gewoon brok en niet te veel anders gaat die met je lopen Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:47

Ik voer mijn merrie 1 kg veulen brok van Pavo.
Ze staat nu 24/7 op het land.
Moet wel zeggen dat het geen paardenveulen is.

tantetill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:15

het beste is om een 2 jarige dag en nacht in het land te laten staan als er genoeg gras staan hoeft hij niks bijgevoerd te krijgen alleen in de winter kun je hem bijvoorbeeld een schep basisbrok geven en wat bietenpulp daar zit niet teveel in maar geeft wel een goede vulling.En natuurlijk ruwvoer onbeperkt! een jong paard moet je niet tevol stoppen met voer want dat is niet goed voor zijn groei. teveel aan overtollige voedingstoffen gaat een paard te hard van groeien wat meer kans geeft op ocd!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:19

de voerbehoefte is van 2 jarige paarden het allergrootst.
Echt waar, zo'n paard moet je voeren al stond ie in de sport op M/Z niveau.

24/7 weidegang in een volle, vette weide is nu aan de beurt. En als ie straks weer op stal gaat in oktober ergens, dan bijvoeren. Als ze 3 zijn, moet je wel weer rustig aan gaan doen met voer.

Je hebt hem net gekocht? Flink ontwormen Pling

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:50

Pas op met een volle vette wei. De kans op hoefbevangenheid is groot. Juist om deze tijd met het fructaan in het gras. Mijn tweejarige gaat 2 a 3 uur op de wei en loopt verder in een padock. Hij krijgt normaal hooi en krijgt verder 2 x daags 1,5 kg brok. Een tweejarige heeft goede kwaliteit voer nodig en zeker niet te weinig (groeiachterstand) maar ook niet teveel. Blijf gewoon kijken hoe hij eruit ziet. De ribben moet je kunnen voelen maar niet zien zitten. Verder voeren we vitaminen bij en krijgt het Biotine. Ook elke 2 maand ontwormen is heel belangrijk. Maar pas op met het gras!!! Voer bijvoorbeeld Pavo opfokbrok met PODO. Hier zit alles in wat een jong paard in de groei nodig heeft en is zeker belanrijk in het voorkomen van OCD

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:10

BiondaMax schreef:
Pas op met een volle vette wei. De kans op hoefbevangenheid is groot. Juist om deze tijd met het fructaan in het gras. Mijn tweejarige gaat 2 a 3 uur op de wei en loopt verder in een padock. Hij krijgt normaal hooi en krijgt verder 2 x daags 1,5 kg brok. Een tweejarige heeft goede kwaliteit voer nodig en zeker niet te weinig (groeiachterstand) maar ook niet teveel. Blijf gewoon kijken hoe hij eruit ziet. De ribben moet je kunnen voelen maar niet zien zitten. Verder voeren we vitaminen bij en krijgt het Biotine. Ook elke 2 maand ontwormen is heel belangrijk. Maar pas op met het gras!!! Voer bijvoorbeeld Pavo opfokbrok met PODO. Hier zit alles in wat een jong paard in de groei nodig heeft en is zeker belanrijk in het voorkomen van OCD

Een volle vette weide kan geen kwaad op een 2 jarige.
Dat kan pas kwaad als 'de echte groei uit het paard is', zoals bij een 3/3,5 jarige. Zolang er volop groei aanwezig is, zal het paard zeker in staat zijn de grote hoeveelheid eiwitten op een goede manier te gebruiken.

Weidegang beperken en Pavo Podo bijvoeren, dat is voor mij een teken dat je het nog niet helemaal begrepen hebt. Een 2 jarige hoort rond deze tijd in het land, en nergens anders. Geen brok dat als alternatief kan gelden.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:25

Bij mijn werk als dierenartsassistente ben ik tweejarigen met hoefbevangenheid tegen gekomen. Dat heeft niks met leeftijd te maken. Er is in het voorjaar zoveel fructaan in het gras dat een paard van elke leeftijd er ziek van kan worden!!! Ook in de herfst kan het door weersomstandighden hetzelfde probleem geven. Ik ben het met je eens dat het paard in de zomermaanden zoveel mogelijk buiten moet lopen. Wat OCD beterft, ook in de paddock heeft het paard beweging.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 08:45

BiondaMax schreef:
Bij mijn werk als dierenartsassistente ben ik tweejarigen met hoefbevangenheid tegen gekomen. Dat heeft niks met leeftijd te maken. Er is in het voorjaar zoveel fructaan in het gras dat een paard van elke leeftijd er ziek van kan worden!!! Ook in de herfst kan het door weersomstandighden hetzelfde probleem geven. Ik ben het met je eens dat het paard in de zomermaanden zoveel mogelijk buiten moet lopen. Wat OCD beterft, ook in de paddock heeft het paard beweging.

sorry ,maar ik ben het ook met dees eens ,en absoluut niet met jouw .Jaarlingen en tweejarigen :24/7 het land in met de lente ,zomer en herfst ,verdorie ze zitten volop in de groei en kunnen dat alles echt gebruiken.Bovendien moest je een tellerthe aan hun nek hangen ,zou je verschieten wat een KM ze afleggen in de weide !! Daar kan een paddock niet tegen op ,dat is gewoon zielig,ze vervelen zich dood en je houdt er alleen gefrustreerde jonge paarden aan over;En al die fabeltjes over pavo dit en podo dat ,de weide op verdorie .IN september of bij droogte is er al gauw niet veel meer op de weide en dan zijn die overtollige kilo's er zo af

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:45

Hoi Libke
Wij hebben een tweejarige thuis, die drie uur per dag in de wei loopt en verder in de paddock en die is zeker niet gefrusteerd en als bijvoorbeeld een goede opfokbrok zoals Pavo met Podo niet goed was dan zouden vele hengstenhouders het niet gebruiken daar het heel wat prijziger is dan normale brok zonder podo. verder is het in de OCD onderzoeken van het KWPN er ook uit gekomen dat een goede voeding met Podo de kans op OCD verkleint en natuurlijk ook in comb,. met beweging. Maar ik heb liever dat ze die beweging deels wei, deels paddock krijgen dan dat ze bevangen worden en helemaal niet meer in de wei kunnen en vermageren. Dan heeft die tweejarige namelijk echt een goede start!!!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:01

libke schreef:
sorry ,maar ik ben het ook met dees eens ,en absoluut niet met jouw .Jaarlingen en tweejarigen :24/7 het land in met de lente ,zomer en herfst ,verdorie ze zitten volop in de groei en kunnen dat alles echt gebruiken.Bovendien moest je een tellerthe aan hun nek hangen ,zou je verschieten wat een KM ze afleggen in de weide !! Daar kan een paddock niet tegen op ,dat is gewoon zielig,ze vervelen zich dood en je houdt er alleen gefrustreerde jonge paarden aan over;En al die fabeltjes over pavo dit en podo dat ,de weide op verdorie .IN september of bij droogte is er al gauw niet veel meer op de weide en dan zijn die overtollige kilo's er zo af

Sorry, maar ik ben het met jou niet eens!

Mijn 2 jarige staat ook dagelijks een aantal uur in de wei, verder in een bak van 20x 40 samen met nog 3 paarden en snachts op stal. Dat is niks niet zielig, ze hebben takken, boomstammen pionnen, ballen tonnen om mee te spelen en ze vermaken zich als mini kudde juist erg goed, ik kijk zo vanuit mijn raam op de bak en zie het elke dag weer, ze lopen en spelen en slapen en liggen en spelen en eten natuurlijk de hele dag door ook nog hooi.

Verder krijgt zij dagelijks 3 scheppen brok, zeewier en horseshine, ze ziet er top uit, lichamelijk, maar duidelijk ook geestelijk.

Niet iedereen heeft hectares land of wil zijn paarden in de opfok doen.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:25

Hoi Jedah
Fijn te horen dat er meer mensen zo over denken.

angellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:47

De voederbehoefte van jonge paarden is sterk afhankelijk van de na te streven groei. Afhankelijk van de gewenste groei en beweging kunnen de normen met 15% verhoogd of verlaagd worden.

Een 2 jarig paard met volwassen gewicht van 600 kg heeft 5120 g vep (voeder eenheid paard) en 405 g vrep( verteerbaar ruw eiwit paard) per dag nodig.

Dus een twenter van 600 kg.
Onderhoud(heeft nodig): 5120 vep 405 vrep

5 kg hooi.... 2860 vep 445 vrep
2,5 kg brok. 2250 vep 300 vrep
................+ ________ _______
...................5110 vep 754 vrep

Dus met 5 kg hooi en 2,5 kg brok per dag heeft je paard voldoende. Nu hij 2 jaar is. Als hij ouder wordt en aan het werk gaat heeft hij natuurlijk meer nodig.

Voorbeeld een paard van 600 kg die een uur werkt heeft 7310 vep en 565 vrep nodig.

Als jij je paard dag en nacht in de weide laat dan heeft hij minstens 30 kg gras per dag nodig. Zonder bijvoeren.

Ik hoop je hier voldoende mee geinformeerd te hebben.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:44

jeddah schreef:
libke schreef:

Sorry, maar ik ben het met jou niet eens!

Mijn 2 jarige staat ook dagelijks een aantal uur in de wei, verder in een bak van 20x 40 samen met nog 3 paarden en snachts op stal. Dat is niks niet zielig, ze hebben takken, boomstammen pionnen, ballen tonnen om mee te spelen en ze vermaken zich als mini kudde juist erg goed, ik kijk zo vanuit mijn raam op de bak en zie het elke dag weer, ze lopen en spelen en slapen en liggen en spelen en eten natuurlijk de hele dag door ook nog hooi.

Verder krijgt zij dagelijks 3 scheppen brok, zeewier en horseshine, ze ziet er top uit, lichamelijk, maar duidelijk ook geestelijk.

Niet iedereen heeft hectares land of wil zijn paarden in de opfok doen.

Dat is dan spijtig jeddah Bloos ;Ik heb ook maar 2 ha weiland ter besschikking (maar door goed te bemesten ,mestballen dagelijks te verwijderen ,geen onkruid enz ...heb ik er een optimaal rendement van ) ;Ik spaar van oktober tot april de weide ,dan gaat alles in de paddock voor een paar uur en de rest op stal .maar als ik zie hoe ze er naar uitkijken om het gras in te mogen Haha! Haha! en ze dan zo in het hoge gras te zien stoeien

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:47

Hihi, ik heb maar 4000m2........ kan sparen wat ik wil... Knipoog
Die van mij stoeien en spelen er net zo fijn op, wat ze ook in de paddok doen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:04

jeddah schreef:
Hihi, ik heb maar 4000m2........ kan sparen wat ik wil... Knipoog
Die van mij stoeien en spelen er net zo fijn op, wat ze ook in de paddok doen.

heb ook maar dat aan huis maar heb toch twee extra weilanden kunnen bij huren aan landbouwprijs (niet duur dus ) wat echt uitzonderlijk is hier want je vindt hier bijna niks!!
zo zijn ze deze week erin gegaan
Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:44

angellove schreef:
De voederbehoefte van jonge paarden is sterk afhankelijk van de na te streven groei. Afhankelijk van de gewenste groei en beweging kunnen de normen met 15% verhoogd of verlaagd worden.

Een 2 jarig paard met volwassen gewicht van 600 kg heeft 5120 g vep (voeder eenheid paard) en 405 g vrep( verteerbaar ruw eiwit paard) per dag nodig.

Dus een twenter van 600 kg.
Onderhoud(heeft nodig): 5120 vep 405 vrep

5 kg hooi.... 2860 vep 445 vrep
2,5 kg brok. 2250 vep 300 vrep
................+ ________ _______
...................5110 vep 754 vrep

Dus met 5 kg hooi en 2,5 kg brok per dag heeft je paard voldoende. Nu hij 2 jaar is. Als hij ouder wordt en aan het werk gaat heeft hij natuurlijk meer nodig.
Voorbeeld een paard van 600 kg die een uur werkt heeft 7310 vep en 565 vrep nodig.

Als jij je paard dag en nacht in de weide laat dan heeft hij minstens 30 kg gras per dag nodig. Zonder bijvoeren.

Ik hoop je hier voldoende mee geinformeerd te hebben.

In theorie hartstikke leuk berekend, alleen je vergeet 1 ding...

Een 2 jarige heeft minstens 150% nodig van de voedingsbehoefte van een 3,5 jarig paard dat helemaal nog niet in het werk staat.

Ik verwijs graag naar het oude 'groene boekje der paardenvoeding", uit de Groene Reeks.
'Die Pavo-uitgave is leuk voor erbij... Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:37

En je moet natuurlijk naar je paard kijken!
Een tweejarige mag wat schraal zijn - bij ons gaan ze in principe een beetje schraal de zomerwei op, juist omdat ze van het voorjaarsgras zo lekker snel dik worden. Het gevaar van ocd is bij een tweejarige wel geweken, maar een paard kan echt beter te schraal dan te dik zijn!
Ze moeten niet te snel groeien, dus dat ze niet in het allervetste gras moeten staan, daar ben ik het mee eens. Maar een goede zomerwei bij een opfokker, daar staan toch tich paarden op een groot perceel en dan is er meestal niet zoveel aan de hand. Dus lekker veel rennen, beetje vechten, beetje spelen, gras eten en verder niks.

Er zijn een heleboel redenen waarom ik denk dat het voor jonge paarden niet goed is een paar in de wei te staan, dan in de paddock met hooi en dan.....Laat ze toch!! Een paard mag bij ons 3 jaar z'n gang gaan. In de zomer dag en nacht buiten, 's winters 's nachts op stal, niet te veel gedoe (wel ontwormen en naar de smid vanzelf). Ik hoop dat ze allemaal 25 worden, dus dan moeten ze nog 22 jaar 'in het gelid'.........

Ik vind het ook jammer dat mensen niet meer 'op het oog voeren'. Als je paard te dik is, krijgt ie minder, als ie te mager is, krijgt ie een beetje meer. Jonge paarden krijgen in de zomer volop gras en alleen in de winter extra mineralen - nou dat is ook niet zo moeilijk te regelen.

Onze paarden worden meestal onder de norm gevoerd, zeker de paarden uit onze eigen stam - blijkbaar gaan die heel efficient met hun voer om en dus krijgen ze wat minder. Zolang ze glimmen en vrolijk zijn maak ik me ook niet al te druk over supplementen, ik geef alleen in de winter wel standaard podo.

angellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:45

Dees schreef:

In theorie hartstikke leuk berekend, alleen je vergeet 1 ding...

Een 2 jarige heeft minstens 150% nodig van de voedingsbehoefte van een 3,5 jarig paard dat helemaal nog niet in het werk staat.

Ik verwijs graag naar het oude 'groene boekje der paardenvoeding", uit de Groene Reeks.
'Die Pavo-uitgave is leuk voor erbij... Knipoog

Sorry dat komt uit de nieuwste cvb(centraal veevoeder bureau)
daar staat niks over dat een 2 jarige 150 % nodig heeft van de voedingsbehoefte van een 3,5 jarige.

Je kunt gewoon 15 % afwijken van wat het paard nodig heeft.
Het moet gewoon genoeg droge stof binnen krijgen en de vep en vrep.