Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
BiondaMax schreef:Pas op met een volle vette wei. De kans op hoefbevangenheid is groot. Juist om deze tijd met het fructaan in het gras. Mijn tweejarige gaat 2 a 3 uur op de wei en loopt verder in een padock. Hij krijgt normaal hooi en krijgt verder 2 x daags 1,5 kg brok. Een tweejarige heeft goede kwaliteit voer nodig en zeker niet te weinig (groeiachterstand) maar ook niet teveel. Blijf gewoon kijken hoe hij eruit ziet. De ribben moet je kunnen voelen maar niet zien zitten. Verder voeren we vitaminen bij en krijgt het Biotine. Ook elke 2 maand ontwormen is heel belangrijk. Maar pas op met het gras!!! Voer bijvoorbeeld Pavo opfokbrok met PODO. Hier zit alles in wat een jong paard in de groei nodig heeft en is zeker belanrijk in het voorkomen van OCD
BiondaMax schreef:Bij mijn werk als dierenartsassistente ben ik tweejarigen met hoefbevangenheid tegen gekomen. Dat heeft niks met leeftijd te maken. Er is in het voorjaar zoveel fructaan in het gras dat een paard van elke leeftijd er ziek van kan worden!!! Ook in de herfst kan het door weersomstandighden hetzelfde probleem geven. Ik ben het met je eens dat het paard in de zomermaanden zoveel mogelijk buiten moet lopen. Wat OCD beterft, ook in de paddock heeft het paard beweging.
libke schreef:sorry ,maar ik ben het ook met dees eens ,en absoluut niet met jouw .Jaarlingen en tweejarigen :24/7 het land in met de lente ,zomer en herfst ,verdorie ze zitten volop in de groei en kunnen dat alles echt gebruiken.Bovendien moest je een tellerthe aan hun nek hangen ,zou je verschieten wat een KM ze afleggen in de weide !! Daar kan een paddock niet tegen op ,dat is gewoon zielig,ze vervelen zich dood en je houdt er alleen gefrustreerde jonge paarden aan over;En al die fabeltjes over pavo dit en podo dat ,de weide op verdorie .IN september of bij droogte is er al gauw niet veel meer op de weide en dan zijn die overtollige kilo's er zo af
jeddah schreef:libke schreef:sorry ,maar ik ben het ook met dees eens ,en absoluut niet met jouw .Jaarlingen en tweejarigen :24/7 het land in met de lente ,zomer en herfst ,verdorie ze zitten volop in de groei en kunnen dat alles echt gebruiken.Bovendien moest je een tellerthe aan hun nek hangen ,zou je verschieten wat een KM ze afleggen in de weide !! Daar kan een paddock niet tegen op ,dat is gewoon zielig,ze vervelen zich dood en je houdt er alleen gefrustreerde jonge paarden aan over;En al die fabeltjes over pavo dit en podo dat ,de weide op verdorie .IN september of bij droogte is er al gauw niet veel meer op de weide en dan zijn die overtollige kilo's er zo af
Sorry, maar ik ben het met jou niet eens!
Mijn 2 jarige staat ook dagelijks een aantal uur in de wei, verder in een bak van 20x 40 samen met nog 3 paarden en snachts op stal. Dat is niks niet zielig, ze hebben takken, boomstammen pionnen, ballen tonnen om mee te spelen en ze vermaken zich als mini kudde juist erg goed, ik kijk zo vanuit mijn raam op de bak en zie het elke dag weer, ze lopen en spelen en slapen en liggen en spelen en eten natuurlijk de hele dag door ook nog hooi.
Verder krijgt zij dagelijks 3 scheppen brok, zeewier en horseshine, ze ziet er top uit, lichamelijk, maar duidelijk ook geestelijk.
Niet iedereen heeft hectares land of wil zijn paarden in de opfok doen.
;Ik heb ook maar 2 ha weiland ter besschikking (maar door goed te bemesten ,mestballen dagelijks te verwijderen ,geen onkruid enz ...heb ik er een optimaal rendement van ) ;Ik spaar van oktober tot april de weide ,dan gaat alles in de paddock voor een paar uur en de rest op stal .maar als ik zie hoe ze er naar uitkijken om het gras in te mogen
en ze dan zo in het hoge gras te zien stoeien
jeddah schreef:Hihi, ik heb maar 4000m2........ kan sparen wat ik wil...![]()
Die van mij stoeien en spelen er net zo fijn op, wat ze ook in de paddok doen.
angellove schreef:De voederbehoefte van jonge paarden is sterk afhankelijk van de na te streven groei. Afhankelijk van de gewenste groei en beweging kunnen de normen met 15% verhoogd of verlaagd worden.
Een 2 jarig paard met volwassen gewicht van 600 kg heeft 5120 g vep (voeder eenheid paard) en 405 g vrep( verteerbaar ruw eiwit paard) per dag nodig.
Dus een twenter van 600 kg.
Onderhoud(heeft nodig): 5120 vep 405 vrep
5 kg hooi.... 2860 vep 445 vrep
2,5 kg brok. 2250 vep 300 vrep
................+ ________ _______
...................5110 vep 754 vrep
Dus met 5 kg hooi en 2,5 kg brok per dag heeft je paard voldoende. Nu hij 2 jaar is. Als hij ouder wordt en aan het werk gaat heeft hij natuurlijk meer nodig.
Voorbeeld een paard van 600 kg die een uur werkt heeft 7310 vep en 565 vrep nodig.
Als jij je paard dag en nacht in de weide laat dan heeft hij minstens 30 kg gras per dag nodig. Zonder bijvoeren.
Ik hoop je hier voldoende mee geinformeerd te hebben.
Dees schreef:
In theorie hartstikke leuk berekend, alleen je vergeet 1 ding...
Een 2 jarige heeft minstens 150% nodig van de voedingsbehoefte van een 3,5 jarig paard dat helemaal nog niet in het werk staat.
Ik verwijs graag naar het oude 'groene boekje der paardenvoeding", uit de Groene Reeks.
'Die Pavo-uitgave is leuk voor erbij...