Trekkracht van auto ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maroush

Trekkracht van auto ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 19:37

Volgende week zou er een trailer achter onze auto moeten, maar het is wel handig om te weten of de auto het wel kan trekken Clown Heb dus net ff boekje van de auto erbij gepakt, maar heb geen idee waar ik moet kijken.
Het is een citroën xsara picasso 1.8i en bij geremde aanhanger staat 1300 kg, bij ongeremde aanhanger 655 kg en bij totaal treingewicht 3095 kg. Wat moet ik nou hebben ? Bloos
Heb alleen ook geen idee wat de maximale lading van de trailer is. Het paard zelf weegt denk ik rond de 450 kg, hoeveel de trailer zelf weegt weet ik ook niet, voor het geval dat er nog wat mee te maken heeft.
En waar moet ik verder nog rekening mee houden ? Soort stekker die eraan zit voor de lichten denk ik, maar verder ?? Moet de bandenspanning nog hoger ofzo ?
Goed voorbereid hè Cool Hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen ...

Oscar
Forumcoördinator

Re: Trekkracht van auto ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:00

Op een aantal vragen kun je uitleg vinden in de FAQ: viewtopic.php?p=5415655#5415655
Heb je een BE-rijbewijs?

De stekkers voor verlichting zijn bijna altijd universeel, waarschijnlijk zal dat geen problemen geven Knipoog

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 20:04

Ik had net idd ff in de FAQ gekeken, maar wil ei'k vooral weten wat de auto nou mag trekken maximaal.
BE-rijbewijs heb ik niet, degene die rijdt wel Knipoog

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:08

Aha, dan is het ook goed *LOL*

Een paardentrailer is een geremde aanhanger, van dit gewicht moet je dus uitgaan.
Leeg gewicht van de trailer + het gewicht van je paard, dit mag dan niet boven de 1300 kg. uit komen.
Omdat je chauffeur een BE-Rijbewijs heeft, is het laadvermogen van de trailer niet van belang.
Het leeg gewicht van de trailer staat op de papieren en op het typeplaatje (zit op de trailer bevestigd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:10

bij het inlegvel van de auto staat als het goed is wat hij totaal mag trekken.
En dan is zeker ook het gewicht van de trailer nodig, want dat moet je optellen bij je paard.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 20:12

Dus alleen het leeggewicht van de trailer en het gewicht van het paard zijn dan van belang ? Gewicht van de auto zelf maakt verder niet uit ?
Probleem is alleen dat we de trailer voor 1 dagje gehuurd hebben en ik geen idee heb wat die weegt. Hoeveel zal een 1 1/2 paardstrailer ongeveer wegen ? Dan weet ik vast een beetje of het erg hopeloos is Knipoog

Edit: heb even op wat site's gekeken en het totaalgewicht van een 1 1/2 paardstrailer ligt zeg maar tussen de 1100 en 1600 kg. Is dit het leeggewicht van de trailer of incl. het maximale laadvermogen ?
Ik snap er niks meer van Clown

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:16

Ik heb even voor je gezocht op google, daar kwam ik een paar 1.5-paardstrailers tegen met een leeggewicht van 540 kg.
Ik heb er verder absoluut geen verstand van, maar denk dat 'jouw' gewichten dan geen leeggewichten zijn of wel?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 21:19

Dat klinkt weer een beetje hoopvoller Haha!
Dan zou het waarschijnlijk wel moeten lukken ... als iig alleen het gewicht van het paard + leeggewicht van de trailer onder de trekkracht moet liggen. Als ik voor Maroes ff 500 kg reken, mag de trailer nog 800 kg wegen dus ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:10

Dat haal je wel Ja
1200 en 1600 zijn redelijk normale gewichten voor max laadvermogen, waar je niet naar hoeft te kijken als je E hebt.

Onze Atec 1,5 traler weegt 580 (als ik het goed uit mijn hoofd weet, maar iig onder de 600)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:54

Het gewicht van je trailer + het gewicht van je pony/paard mogen niet meer zijn dan 1300 kg. Je pony weegt plus minus 540 kg. Je trailer mag 760 kg wegen als maximum. Mijn Humbauer weegt 640 kg, dus denk dat jouw auto dit makkelijk kan trekken. Tevens staat op de kenteken papieren van de aanhanger MASSA LEDIG GEWICHT en dan een aantal kg, dat is hoeveel de trailer zelf weegt.

Maar nogmaals de auto kan het makkelijk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:55

makkelijk ook weer niet
Je hebt geen reserve over Lachen

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 08:38

Tnx voor jullie reacties Lachen
Waarschijnlijk gaat het wel lukken dan, 'makkelijk' of niet Knipoog
Ik ga iig voor de zekerheid nog maar even het leeggewicht van de trailer controleren.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:34

Onze trailer (leeg) weegt 800 kilo. Het is een Hotra van het bouwjaar 1997.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 12:50

En hoeveel paards is dat dan ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:01

Is het ook niet belangrijk dat je kijkt naar het trek/druk vermogen van je trekhaak(ik dacht dat ik dat bij E geleerd had).

Ik heb bij mijn fiesta ook een trekhaak maar vraag me af of deze ook geschikt is op een 4x4 met een trailer erachter.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:05

even elders gejat, met dank aan Margreet:

www.autotrader.nl --> autogids.

type het merk en het type auto in, dan kan je precies zien wat ie kan en mag trekken.

Overigens weegt mijn anderhalf paards trailer 700 kilo, leeg.....

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:42

jouw auto mag 1300 kg trekken en diegene die E achter B heeft en dus rijdt mag je een trailer erachter hebben met een maximum te laden gewicht van 2000 kg maar het gewicht van de lege trailer met je paard erop mag niet zwaarder zijn dan die 1300 kg
- de 2 paard trailers hebben allen een maximum te laden gewicht van 2000kg
-van anderhalfpaardstrailers gaat van een maximum te laden gewicht van 1100 tot 2000kg
en als jijzelf zonder E achter B gaat rijden dan mag jij een trailer erachter hebben als het totaal gewicht van de trailer niet zwaarder is als het ledig gewicht van jou auto, en dat is dacht ik 1220kg(even opgezocht)

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is

groetjes bren

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 14:43

Tnx allemaal Lachen
1220 kg klopt idd, maar ik heb zelf niet eens m'n E-rijbewijs, dus zelf rijden lijkt me sowieso niet echt een goed plan Knipoog
Maximum te laden gewicht is dan dus sowieso geen probleem begrijp ik, omdat dat max 2000 kg is voor een 1,5 paardstrailer.
Gewicht van de trailer is dus wel ff echt belangrijk, want er zijn dus ook zwaardere trailers ...
Autotrader had ik idd ook geprobeerd, maar kwam ik niet echt uit ... ik & computers Clown