Bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ppl0026

Bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 18:57

Hoi,

Ik heb nu al 3 weken m'n eerste eigen pony, maar ik begin nu wel een beetje te twijfelen.. In het begin was ze nog braaf, maar nu begin ik serieus bang te worden van haar. Als ik in het zadel zit heb ik nauwelijks problemen en ben ik niet echt bang, maar als gewoon op de grond sta zegmaar (poetsen, longeren, aan de hand stappen ed) ben ik echt bang!
Ze is namelijk een beetje zenuwachtig en vindt alles (zelfs het kleinste geluidje) doodeng en ze wordt ook een beetje zenuwachtig van het gevoel om vast te staan met als gevolg dat ze haar kont omlaag doet en gaat hangen aan het touw en zich los probeert te rukken (is al 3 keer gebeurd en vandaag rende ze bijna het erf af..). Ik heb daardoor al m'n hand gekneusd en ze heeft de ring van de muur gerukt enzo..
Ook als ik met haar over het erf stap en ze ziet iets engs, gaat ze stil staan, loopt vervolgens zenuwachtig achteruit en als ik dan aan het touw trek om vooruit te lopen gaat ze weer hangen. Elke dag is het weer hetzelfde, elke dag staat ze weer zenuwachtig aan het touw te hangen of freakt ze in de longeerbak of ontsnapt weer.. Eerst dacht ik dat ze wel zou wennen, maar ik ben er wel best bang van geworden...
Ik ga d'r natuurlijk niet verkopen oid, dus heeft iemand tips om haar een beetje rustiger te krijgen..?

Nerwen

Re: Bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:13

Bang paardje dus...
Ik kan me voorstellen dat je hier bang van wordt, maar jou gedrag (no offence hoor) ten opzichte van haar maakt haar alleen maar banger, want haar baas is ook bang! Je zult dus eerst aan jezelf moeten werken qua zelfvertrouwen voor je met je paard bezig gaat.
Je paard moet leren vertrouwen in jou te krijgen! Vraag een ervaren en bovenal niet bang iemand om je te helpen. Die kan jou ook ''corrigeren'' als het verkeerd gaat en het paard "aanpakken".

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:18

Zelf heel zeker zijn !
Had ik ook met mijn pony.Ik ben toen veel met hem gaan wandelen.Ik zette hem ook los in de bak en liet hem lopen tot dat hij rustig werd en stil ging staan.Dan stapte ik er zeker op af en begon hem te borstelen.
Dat heeft echt heel goed geholpen !

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:20

Amethyst schreef:
Bang paardje dus...
Ik kan me voorstellen dat je hier bang van wordt, maar jou gedrag (no offence hoor) ten opzichte van haar maakt haar alleen maar banger, want haar baas is ook bang! Je zult dus eerst aan jezelf moeten werken qua zelfvertrouwen voor je met je paard bezig gaat.
Je paard moet leren vertrouwen in jou te krijgen! Vraag een ervaren en bovenal niet bang iemand om je te helpen. Die kan jou ook ''corrigeren'' als het verkeerd gaat en het paard "aanpakken".

Amen!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:48

Ook ik ben het helemaal eens met Amethyst. Knipoog

Als mijn paard wat engs ziet moet ik eerst voorop pas dan loopt ze verder want ik bepaal wanneer iets echt eng is... en mocht me paard te moeilijk doen met volgen dan ga ik er juist naar toe Tong uitsteken
Wel zonder geweld hoor Knipoog
Het is denk ik echt een kwestie van vertrouwen en hoe makkelijk het ook klinkt: je moet niet bang zijn!
Succes.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:42

Je moet inderdaad eerst aan jezelf werken, want jij straaltangs uit met je lichaam, dat werkt niet echt bevordelijk op je paardje..

Verder kun je ook gaan oefenen in de bak.
Gewoon eerst wandelen, achteruit lopen, stilstaan, echt haar aandacht bij jouw houden.

Als dit goed gaat, kun je een stapje verder, dan leg je bv dingen neer die ze eng vind, of ga je met dingen wapperen of iets dergelijks.

Bij mij gaat het iets anders, ik heb een hafje van bijna 2 jaar, en die is gewoon aan het puberen, ze vind dingen niet echt eng, maar wil van alles schrikken, zodat ze even kan gaan flippen en rennen.
Ik ben met haar ook flink ik de bak aan het oefenen, gewoon een half uurtje of zo, geestelijke dingen met haar doen, niet laten rennen of zo, maar veel oefeningen aan de hand, dat gaat op zich wel goed.

Zo leer je misschien wat meer vertrouwen te krijgen in haar, en als er iets gebeurt dat staat ze nog in de bak, en als het goed is kan ze daar niet uit, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Voor het hangen aan het halster met vaststaan.
Mijn haf deed het ook, niet omdat ze het eng vond, maar omdat ze het niet wil!
Ik heb haar toen aan 2 kanten vastgezet met strotouwtjes, want ze trok mijn touwen steeds kapot.
Deze krijgt ze niet stuk, en omdat het daarvoor wel elke keer lukte, ging ze het steeds vaker doen.
Ze heeft toen 3 keer gehangen, viel bijna 3 keer, maar heb haar gewoon laten staan.
Toen ze zag dat het niet meer lukte, was het over.

Ze doet het nu heel soms nog, dan krijgt ze een klap met de zweep op haar kont, zodat ze word gestraft zeg maar, nie theel hard natuurlijk, maar meer dat ze ermee op moet houden.

Zorg dus dat ze zelf niet los kan komen, het gaat bij haar natuurlijk wel om de angst, maar als ze merken dat hangen echt helpt, dan gaan ze het vaker doen.

En probeer wat meer grondwerk te doen in de bak, gaat dat goed, dan merk je vanzelf, als je vertrouwen weer wat terug is, dat je je weer aan buiten kunt "wagen".

Succes.

Als er nog wat is, kun je me misschien pb en

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:44

Idd eerst wat aan jezelf werken, houdt je hoofd koel met alles wat je doet!
Ga je haar borstelen? dan blijft en moet ze staan! als ze schrikt? daarna goed belonen.. het kan namelijk ook dat ze onzeker is met wat ze wel goed doet en niet, laat dat goeed merken!
Handig is natuurlijk van iemand een soort ''lesje'' te krijgen die helpt met deze dingen, een ervaren iemand die niet snel bang is. Hiervan kan je leren!

Succes met je pony! Lachen

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:34

Als je bang bent. voelt je pony het. dus daar kan het ook aan liggen?