Wel of niet een paard kopen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChAnNiE14

Wel of niet een paard kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 17:57

Hoi ik ben een meisje van 14 jaar en ik wil in de zomervakantie graag

een eigen paard kopen:D. Het paard komt dan te staan bij een vriendin

waar ze stallen en een wei hebben. En het is 10 minuten fietsen.

Maar nou weet ik niet of ik nou wel of niet een paard moet kopen, ik wil

het heel graag maar ik ben bang dat ik tijdgebrek vanwege mn studie

krijg. en ik ben niet van plan om het paard daardoor weer weg te

doen. Wat moet ik doen ????

GrOeTjEs ChAnNiE14

Marchador

Re: Wel of niet een paard kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:03

Bekijk eerst alle mogelijkheden Lachen
Niet alleen het tijdgebrek, maar ook of je uit komt met alle kosten! (dus stalling, voer, wormenspuiten da kosten eventueel verzekeringskosten).
Tijd, tijd is eigenlijk verder hoe jij het indeelt met je school, huiswerk en eventueel bijbaan.
Als ik bijvoorbeeld om 17 uur uit ben, 6 uur thuis even snel wat eten en dan ga ik persoonlijk gerust door naar mijn pony om haar te verzorgen en te berijden, of in ieder geval beweging te geven.
Mijn huiswerk plan ik de meeste keren in het weekend zodat ik de rest van de week daar in ieder geval niets meer aan hoef te doen.

Verder, wat vinden je ouders er van?
En overleg anders met hun!
Maak in ieder geval geen gehaaste beslissingen Knipoog
succes

ChAnNiE14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 18:08

Mijn ouders vinden het goed dat ik een een paard koop, maar hun weten dus ook niet of ik er genoeg tijd voor heb strax. En stalling heb ik gratis, voer betalen mijn ouders zelf zal ik wel wormspuiten en dierenartskosten moeten betalen maar ik verdien ongeveer 80,- in de maand dus zou ik er denk ik wel genoeg geld voor hebben. En zelf doe ik VMBO dus ik heb niet zoveel huiswerk, maar als ik strax naar volgende school ga moet ik er wel tijd voor blijven houden
Dus ik weet het niet

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:53

willen je ouders niet meebetalen aan de dierenarts? want dat kan aardig duur worden...en je hebt de hoefsmid, inentingen enz. en wie gaat het aankoopbedrag betalen? het is natuurlijk hartstikke leuk om een eigen paard te krijgen, maar ik zou er wel goed over na denken. (zit zelf met hetzelfde probleem hoor. even off topic: wat voor werk doe je?:P)

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:53

Denk je dat je met 80 euro in de maand genoeg hebt voor de dierenarts? Meid als je paard iets ernstigs oploopt kan het over duizend(en) euro's gaan! Ik wil je niet kleineren vanwege je leeftijd maar je bent pas 14 en zoals je zelf al aangeeft weet je niet of je straks wel tijd genoeg hebt omdat je gaat studeren. Een paard houden is er ook elke dag tijd aan besteden.

Een eigen paard is niet alles je moet er toch echt 6 liefst 7 dagen in de week heen. En dat lijkt je nu wel leuk en aardig maar als je straks je paard hebt heb je daar echt niet altijd zin in.
Ik zou zeggen neem een paard wat je kan bijrijden! Je betaald dan rond de 50 euro in de maand, soms kost het je zelfs niets in ruil voor uitmesten, je hebt alle lol van een 'eigen paard' maar niet de lasten als de DA rekening, ontworming, vervanging van het harnachement, kosten voor rijles, kosten voor stalling en de hoefsmid elke 6 a 8 weken. Ik ben een stukkie ouder dan jij, ik verdien een stuk meer en ik heb ook geen eigen paard. Simpelweg omdat dat altijd nog kan en je studie straks veel belangrijker voor je word want het is je toekomst. En je studie is je werk en je werk is je geld en je geld is je paard. Als je later een te gekke baan hebt kun je makkelijk een eigen paard kopen. Ik zou dus nu niet die beslissing nemen en gewoon een bijrijdpaard nemen. Als jij dat 'eigen paard hebben' in je achterhoofd houd dan komt dat paard er echt wel hoor geloof me! Bovendien moet je altijd zorgen dat je elke maand inkomen hebt anders kun je de stalling etc. niet betalen. Wat nou als je een tijd niet kan werken? Je moet pas echt aan een paard beginnen als je het financieel dubbel kan opbrengen. Dan heb je altijd geld achter de hand voor onverwachte gebeurtenissen. Net aan werkt niet. Het is een levend wezen, 1 keer een ongeval en je betaald je blauw. Ook als je een verzekering hebt moet je alsnog een deel zelf betalen.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:48

ChAnNiE14 schreef:
Mijn ouders vinden het goed dat ik een een paard koop, maar hun weten dus ook niet of ik er genoeg tijd voor heb strax. En stalling heb ik gratis, voer betalen mijn ouders zelf zal ik wel wormspuiten en dierenartskosten moeten betalen maar ik verdien ongeveer 80,- in de maand dus zou ik er denk ik wel genoeg geld voor hebben. En zelf doe ik VMBO dus ik heb niet zoveel huiswerk, maar als ik strax naar volgende school ga moet ik er wel tijd voor blijven houden
Dus ik weet het niet

anders zoek je toch gewoon een bijrijder..zodat je tijd hebt om te studeren en je toch gewoon naar je paard kunt....in vakantie's kan je dan gewoon de hele dag lekker tutten met dat beest enzo...

ChAnNiE14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 11:45

mmjah maar bij mn vriendin hebben ze 2 paarden en ook 2 boxen dus.
En nu willen ze er voor mij een box bijmaken en dan heb ik gratis stalling, ik hoef er nix voor te betalen Haha! En ik wil zo'n kans liever niet laten schieten.
Ik heb er met mn ouders nog over gehad en die wouden de verzekering wel betalen en gedeeltelijk de dierenarts kosten en zovaak heb je de dierenarts toch niet nodig? Verdrietig Maar hoe zit het met de tijd want ik hoor vaak dat sommige hun paard weg doen vanwege tijdgebrek, en dat wil ik absoluut niet Verdrietig want ik ga me erg hechten aan een eigen paard. En hoeveel zijn jullie ongeveer kwijt aan zo'n paard dan?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:52

je moet nog wel een zadel enz al die benodigdheden hebben Nagelbijten / Gniffelen als je al weet wat dat allemaal kost.
en als 14 jarige lijkt mij dat echt te duur.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:00

er bestaan ook verzorgsters! maar het kost in de maand wel een hoop geld! ik ben voor me hoesmid 60 euro kwijt en me wormenspuit 10 euro! en dan nog zadel en hoodstel!halsters enz.
maar de stallinng is toch wel het duurdst en dat hoef je niet te betalen!
ik zou er gewoon voor gaan! want je paard komt 10 min van je huis te staan dus dat is te doen!

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:15

moyra schreef:
er bestaan ook verzorgsters! maar het kost in de maand wel een hoop geld! ik ben voor me hoesmid 60 euro kwijt en me wormenspuit 10 euro! en dan nog zadel en hoodstel!halsters enz.
maar de stallinng is toch wel het duurdst en dat hoef je niet te betalen!
ik zou er gewoon voor gaan! want je paard komt 10 min van je huis te staan dus dat is te doen!

ik ook en als je een keer echt niet kunt dan vraag je toch aan je vriendin of ze het paard in de wei wilt zetten..?

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:31

ChAnNiE14 schreef:
En nu willen ze er voor mij een box bijmaken en dan heb ik gratis stalling, ik hoef er nix voor te betalen Haha! En ik wil zo'n kans liever niet laten schieten.
Ik heb er met mn ouders nog over gehad en die wouden de verzekering wel betalen en gedeeltelijk de dierenarts kosten en zovaak heb je de dierenarts toch niet nodig? Verdrietig Maar hoe zit het met de tijd want ik hoor vaak dat sommige hun paard weg doen vanwege tijdgebrek, en dat wil ik absoluut niet Verdrietig want ik ga me erg hechten aan een eigen paard. En hoeveel zijn jullie ongeveer kwijt aan zo'n paard dan?

Aan een gezond paard zonder gebreken die de basis kent ben je rond de 3 a 4 duizend euro kwijt. Stalling gratis of niet, het blijft een hele uitgave en ik kan het je nogsteeds niet aanraden om op jou leeftijd een eigen paard te kopen.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:44

Choices schreef:
ChAnNiE14 schreef:

Aan een gezond paard zonder gebreken die de basis kent ben je rond de 3 a 4 duizend euro kwijt. Stalling gratis of niet, het blijft een hele uitgave en ik kan het je nogsteeds niet aanraden om op jou leeftijd een eigen paard te kopen.

Nou.... zonder papieren ben je wel wat goedkoper uit (zoals ik Haha!) maar het is en blijft een hele uitgave!!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:10

lang verhaal maar hier komt het Tong uitsteken
zet nou eerst eens alle kosten op een rijtje... als je denkt dat je het dan nog kan moet je gewoon even een schema voor jezelf gaan maken, over hoeveel tijd je kwijt denkt te gaan zijn aan:
-je school,
-huiswerk,
-vrienden (ook niet onbelangrijk),
-andere hobby's/sport,
-je werk.
Een eigen paard is heel leuk, maar betekend ook 7 dagen in de week erheen en dus minder tijd voor andere dingen. Je moet het dus wel een beetje goed kunnen plannen. Ook moet je denken aan dat je er door weer en wind heen zal moeten dus ook als het regent en stormt...
Denk er ook aan dat zo'n gratis stalling leuk kan lijken, maar als het te duur word voor de mensen bij wie je gaat staan of ze gaan verhuizen (hoeft niet natuurlijk, maar het KAN altijd gebeuren) moet je er ook rekening mee houden dat je je paardje ergens anders neer moet gaan zetten waar je WEL moet betalen.

over de kosten kan ik wel een klein lijstje maken met de uitgaven die je kan verwachten.

- aankoopbedrag van het paard (kan heel erg verschillen maar ga maar uit van ongeveer MINSTENS € 1000,- )

- als je slim bent laat je je nieuwe paardje eerst keuren. Ook dit kost een hoop geld.

- kosten van het tuig, dan bedoel ik hoofdstel, zadel, halster(s), halstertouw(en), winterdeken (en evt. ook zomerdeken), borstels, zadeldekje, een los bit (zit meestal niet bij een hoofdstel als je dat koopt) en alle andere spulletjes die je nog leuk vind om te kopen.

- voer betalen je ouders heb ik begrepen

- Hoefsmid (voor een paard zonder ijzers zo rond de 30,- 1 keer in de 8 weken, paard met 4 ijzers rond de 75,- 1 keer in de 8 weken.)

- dierenarts, daarmee komen de entingen al als vaste lasten. Als er echt eens iets groots is, dan kan je idd wel eens duizenden euro's kwijt zijn.

- wormenkuren, die moet je ook geregeld kopen en echt heel goedkoop vind ik die dingen ook niet.

ga hierna nog maar eens denken of het echt wel zo leuk is, een eigen paard. Ik denk dat een bijrijdpaardje veel beter voor je is. Hebben ze eigenlijk ook een bak bij die stallen?

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:40

Ik raad het je af..

Ik heb altijd vroeger paard gereden op een manege, heb veel verzorgpaarden gehad en het allerliefst wilde ik natuurlijk ook een eigen paard, maar aangezien ik geen ouders heb die dat zagen zitten, laat staan me wilde helpen met de kosten ben ik na jaren 'zeuren' afgehaakt en achteraf gezien maar goed ook... want ineens kwam ik op een leeftijd dat ik andere dingen interessanter vond.. verkering hebben, uitgaan, leuke kleding kunnen kopen enz enz.

Als ik er nu aan terug denk is het maar goed dat ik geen paardje had.

Nu ben ik 23 en heb nog steeds geen geld voor een rijpaard, maar a.s. vrijdag word mijn minipaardje gebracht Haha!
Minder kosten... + ik ben nu een stukje ouder, kan vooruit kijken en denken, plannen en inschatten en ik ken mijn verantwoordelijkheden.
Rijden kan niet, maar dat vind ik ook helemaal niet zo interessant als vroeger. Er zijn genoeg leuke dingen te doen met zo'n kleintje.

Wat betreft de andere reacties hier... je paard kan inderdaad ziek worden en zeker kunnen de dierenartskosten heel erg hoog oplopen, maar ik vraag me af wie er hier dan wel 'duizenden euro's' waar over gesproken word zo achter de hand heeft.
Merk dat er soms met bepaalde dingen ook wat overdreven word... veel dingen kun je zo duur maken als je wil (denk aan dekens, tuig etc etc.)
Laatst bijgewerkt door conquista op 14-05-05 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:42

conquista schreef:
... want ineens kwam ik op een leeftijd dat ik andere dingen interessanter vond.. verkering hebben, uitgaan, leuke kleding kunnen kopen enz enz.

haha, daar had ik nog inet eens over nagedacht maar idd.... en dat kost een geld! Tong uitsteken

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:44

Ididit.. ja echt..

Nu ben ik op een punt dat ik het uitgaan ten eerste niet meer zo boeiend vind.. ik bedoel... je geeft met 1 keer stappen al een hoop geld uit aan entreekosten + drinken, op dit moment stop ik dat liever in mijn pony. Ten tweede is het voor mij (vanwege een medisch probleem) heel belangrijk dat ik meer buiten kom dus helpt de pony me daar ook nog mee Knipoog

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:14

maar ja, je hebt die tijd al wel gehad en er vast ook zeer van genoten....

De TS is pas 14, en hoewel er veel meiden van die leeftijd zijn die zeggen dat ze het niet erg vinden om niet uit te gaan als ze maar een pony krijgen.... Vele gaat dat na een tijdje toch tegenvallen....

ChAnNiE14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 18:33

Sommige zeggen nu wel dat ik er mischien spijt van ga krijgen maar ik wil het heel graag en ik denk dat ik er spijt van krijg als ik er geen 1 koop.
Ik hoef niet bang te zijn dat ik mischien om een reden geen stal meer heb, want die vriendin van mij zit dan ook zonder stal.
En zadel en hoofdstel krijg ik van mn ouders. borstels enz heb ik al. Aan een verzorgpony kom ik niet zo snel want ik woon in een heel klein dorpje waar ik al rondgekeken heb en nergens wat kan vinden. En ik heb ook geen zin om dan elke x zo'n eind te gaan fietsen om naar een andere dorp te gaan. Maar wat mischien wel kan zijn is dat het me na een tijdje gaat vervelen en vooral met slecht weer, maar mischien ook niet. Wat zouden jullie doen? En 14 is heus niet zo jong hoor. Ik ben bijna 15 en ik heb 5 jaar rijervaring. zelf hebben wij ook 5 shetlanders die ook bij mijn vriendin staan en daar ga ik ook nog steeds met plezier heen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:39

Dan lijkt het mij dat je keuze is gemaakt Knipoog

Ik heb uitgaan eigenlijk altijd niet echt boeiend gevonden, ik kreeg mijn eerste pony op mijn 9de daarna ben ik het paard van mijn broer nog gaan rijden en wat extra paarden en pony's in de buurt, toen kreeg ik Marinde. En vriendjes vond ik eigenlijk ook nooit belangrijker dan mijn pony, mijn pony staat altijd eerste plaats Lachen
In ieder geval heb ik het altijd kunnen redden met de tijd enz.

Channie: heb je al een paard op het oog?

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:04

@cow_horse

Oke, jij vond die dingen misschien minder belangrijk, maar zij weet het allemaal blijkbaar niet zo ...

@ChAnNiE14

Citaat:
Maar wat mischien wel kan zijn is dat het me na een tijdje gaat vervelen en vooral met slecht weer, maar mischien ook niet. Wat zouden jullie doen?

Je zegt het zelf al... je geeft al aan dat het misschien wel kan gaan vervelen en zeker met slecht weer...

Ik zou dan dus nogmaals afraden een paard te kopen.

Citaat:
En 14 is heus niet zo jong hoor.

Slapen

Citaat:
Ik ben bijna 15 en ik heb 5 jaar rijervaring.

Wat heeft je rijervaring er dan mee te maken? Daar had ik het helemaal niet over. Ik had het over verantwoordelijkheidsbesef, tijd en kosten net als iedereen hier. Of denk je nog dat alles buiten het rijden om maar aan komt waaien?

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:33

Je hebt echt nog wel tijd om uit te gaan als je een paard hebt hoor.. Tenminste, ik wel althans. Ik kom thuis rond half 4, ga rond 4 uur naar m'n paard (soms later, soms vroeger), kom rond 7 uur thuis en ik ga pas rond 9-10 uur uit, dus genoeg tijd Knipoog Maar je bent pas 14, dus je hoeft echt nog lang niet aan uitgaan te denken.. Maar je moet wel zeker weten dat je het kunt betalen, want je kunt niet zomaar ff iets laten zitten. En de verantwoordelijkheid is vooral belangrijk!! Je moet er wél elke dag heen en je moet ook dingen doen waar je geen zin in hebt.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:01

Citaat:
Maar je bent pas 14, dus je hoeft echt nog lang niet aan uitgaan te denken.. Maar je moet wel zeker weten dat je het kunt betalen, want je kunt niet zomaar ff iets laten zitten. En de verantwoordelijkheid is vooral belangrijk!! Je moet er wél elke dag heen en je moet ook dingen doen waar je geen zin in hebt

Inderdaad, dat bedoel ik...

Ik had het namelijk (dacht dat dat wel begrepen werd) niet over de tijd wat betreft uitgaan, maar uitgaan kost geld!
Net als kleding enz enz. Behalve als je een paps en mams heb die dat voor je betalen maar ook dat zal een keer ophouden.

Een paard neem je niet voor even.

ChAnNiE14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:25

Ik weet dat je een paard niet voor even neemt en ik heb ook 6 shetlanders en die heb ik al ongeveer 6 jaar en daar ga ik ook nog steeds met plezier naar toe hoor, ook met slecht weer! En ik heb nog geen paard op het oog, mischien dat jullie iets weten? Het paard moet ongeveer 1.50-1.55 zijn en niet al te oud verder maakt het niet uit wat voor 1 het is als het maar lief is Haha! en ook niet al te duur! het liefst rond de 1000,-
En cece, wanneer maak je je huiswerk dan?

ChAnNiE14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:27

en trouwens voor diegene die een eigen paard hebben: gaan jullie er dan met slecht weer ook steeds met tegen zin heen ?
Als je van je paard houd dan heb je er tog alles voor over?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:06

conquista schreef:
@cow_horse

Oke, jij vond die dingen misschien minder belangrijk, maar zij weet het allemaal blijkbaar niet zo ...

@ChAnNiE14

Citaat:
Maar wat mischien wel kan zijn is dat het me na een tijdje gaat vervelen en vooral met slecht weer, maar mischien ook niet. Wat zouden jullie doen?

Dan zou ik er inderdaad nog wel even over na gaan denken. want hierin ga ik mee met conquista, als je al denkt dat het gaat vervelen en je er niet heen gaat met slecht weer.. lijkt me dat niet zo'n goed teken.
Ik ga door weer en wind naar mijn pony, alleen hoef ik niet 10 minuten te fietsen,maar 20minuten bus en 40 minuten lopen, weer of geen weer. en het verveelt me nooit. Lachen