bouw en bewegingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

bouw en bewegingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 11:59

In een ander topic ( hier) ging het over wat een paard nou een dressuur paard maakt.

Nu wodt daar veelvuldig verwezen naar bepaalde kenmerken in de bouw van een paard. Een bepaalde bouw makkt het een paard makkelijker om op een bepaalde manier te lopen of een bepaalde taak te vervullen. Zo heeft een trekpaard een korter voorbeen om te kunnen trekken en zou een dressuurpaard een langer voorbeen moeten hebben om meer opgericht te kunnen lopen.

Zo hoor ik ook vaak zelf dat een kort paard niet makkelijk zou kunnen buigen. Ik heb dus zo'n kort paard en die ljikt wel van elastiek. Zijn lijf inbuigen en ombuigen is de gemakkelijkste zaak van de wereld. (Voor de rest heb ik een beetje te weinig verstand van exterieur om iets zinnigs te zeggen over dit paard)
Afbeelding

Hoe bepalend is de bouw dan? Volgens mij geeft de bouw 'de gelegenheid' en is het aan het paard en een beetje aan de ruiter, wat ermee gebeurt.

Mireille1970

Re: bouw en bewegingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:02

Die laatste zin van jou is super!!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:22

Ga ik ook helemaal in mee

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:28

Mooi gezegd! Ik ben het ook met je eens.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:38

Ik denk dat de bouw van een paard meer is dan het exterieur alleen.
Het exterieur kan een aanwijzing geven over wat het paard kan, maar uiteindelijk wordt dat door meerdere facteren bepaald.
De soepelheid bij het korte paard bewijst dat volgens mij Lachen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:58

Maar zo kort is ie niet hoor... hij heeft een mooi langdoorlopende schoft waardoor hij iets korter lijkt, maar op de foto vind ik hem niet extreem kort.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:37

pol013 schreef:
Hoe bepalend is de bouw dan? Volgens mij geeft de bouw 'de gelegenheid' en is het aan het paard en een beetje aan de ruiter, wat ermee gebeurt.

En toch zou ik paard en ruiter omdraaien: het is aan de ruiter wat er mee gebeurt.

De bouw geeft inderdaad gelegenheid en beperkingen, die weer met elkaar in verbinding staan. Het goed omgaan met een bepaalde gelegenheid kan een bepaalde beperking weer 'opheffen'. Het is aan de ruiter om die dingen te 'ontdekken' en daarmee aan de slag te gaan. Een goede ruiter kan een, in vrijheid, simpel bewegend paard wel een stuk beter aan de gang krijgen. Jouw zinnetje suggereert dat er té veel aan het paard over gelaten wordt.

Het paard geeft de mogelijkheden (bouw, beweging, karakter), de ruiter speelt daarop in.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 14:18

haha als we het zo snel met elkaar eens zijn dan zijn we snel uitgepraat

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:00

Het is altijd aan de ruiter om de kwaliteiten van een paard eruit te halen en te benutten. De bouw van een paard kan zijn kwaliteiten beinvloeden.

Alhoewel ik veel GP paarden gewoon behoorlijk lelijke bokken vind Haha!. En ze zijn lang niet allemaal functioneel gebouwd. Dus talent/vermogen van de ruiter en werkwillendheid van een paard doet heel veel!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:27

Ik ga met Anoukie mee in dit geval. Haha!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:34

Anoukie zegt af en toe nog best zinnige dingen hoor Haha!.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:27

In Bit stond er nu een interessant artikel over een keurmeester die verschillende paarden omschrijft (wel van frizen)
Ik zou het wel interessant vinden als er hier ook mensen waren die het zo eens konden doen adhv foto's ofzo aangezien de bouw van friezen of een kwpn'er, bwp'er wel verschillen zal hebben

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:39

ik denk dat je ook gelijk hebt.