Bitloos rijden, opties, mogelijkheden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Bitloos rijden, opties, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 10:21

Omdat mijn paard eigenlijk al jarenlang irritatie ondervindt van een bit in haar mond (steeds willen schuren met haar mondhoeken langs haar voorbenen, zodra ze het bit in heeft, ze hapt overigens wel zelf het bit in) ben ik aan het overwegen om haar met een bitloze optoming te gaan rijden.

Ik hoop binnenkort groen licht te krijgen om haar na een ernstige blessure weer licht te mogen berijden. In hoeverre ik haar in de toekomst kan en mag belasten qua werk weet ik nog niet, maar licht recreatief werk zit er denk ik in ieder geval wel weer in.

Maar goed: ik zoek dus een bitloze optoming die geschikt is voor paarden die niet zo snel ergens van onder de indruk zijn (lees lomp en vrij onbehouwen....). Bovendien wil ik wel de mogelijkheid hebben om een goede stop te kunnen maken als ze eens de benen zou nemen of zo.

Iemand ervaring??

pmarena

Re: Bitloos rijden, opties, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:56

Kun je in principe het beste een hackamoortje nemen , dat is (in mijn ervaring) de bitloze optoming die de beste nood-rem heeft.

Gewoon een zacht hackamoortje met korte scharen is erg fijn op zich om als eerste eens te proberen of het bevalt Lachen

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:05

Ik ga dit topic eens even in de gaten houden, heb precies hetzelfde dilemma op het moment, wil van het bit af maar wat wil ik dan.
Rij nu regelmatig alleen op een halstertje, merk da thij daar ook goed op reageert maar als hij echt goed de benen neemt heb je dan natuurlijk niks meer te vertellen.
Zat ook te denken aan een hackamore, zag een tijdje geleden een hele mooie met een leren "kinketting" ofzo, maar weet echt niet meer welk merk of waar ik die zag. Dus misschien iemand die dat weet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:08

Ik denk die met de korte schaartjes in het zwart , van Sprenger ? Lachen

Afbeelding

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:34

Ja dat is hem!
Vind hem er wel vriendelijker uitzien zeg maar zo zonder ketting. Bjarni heeft een flinke baard dus ben met kettingen altijd bang dat er haar tussen komt en pijn doet.
Waar heb je deze gevonden? Heb gister al flink gezocht maar kon hem echt niet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:03

Met geoie voorbereiding is een touwhalster veel veiliger dan e.d omdat je heel slecht eenzijdige druk kan geven bij die optoming.

BIj geen enkele optoming meot je trouwens zomaar gaan rijden, ze moeten eerst het principe leren. Ik zou dus met een touwhalster gaan rijden en even op www.paardnatuurlijk.nl kijken bij het aanleren van de one-rein-stop. Dan kun je veilig rijden.

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:08

Iemand bij mij stal rijd ook bitloos en met een speciaal hoofdstel. Die persoon heeft ook een website:

www.paardenservice.nl

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:13

Bitloze mogelijkheden:

- hackamore, maar daar ben ik niet zo'n fan van omdat het paard niet aan de druk kan ontsnappen

- sidepull
- bosal

Bij deze laatste twee is het wel belangrijk dat je je paard leert zijn neus achterna te lopen en de al genoemde one-rein-stop.

Kijk eens op de site van Cl@udia hier op Bokt: www.slidinghorse.nl daar staat veel nuttige informatie op en je kunt contact met haar opnemen als je vragen hebt.

=^.,.^=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:24

Bjarni schreef:
Ja dat is hem!
Vind hem er wel vriendelijker uitzien zeg maar zo zonder ketting. Bjarni heeft een flinke baard dus ben met kettingen altijd bang dat er haar tussen komt en pijn doet.
Waar heb je deze gevonden? Heb gister al flink gezocht maar kon hem echt niet vinden.

Gewoon op Google gezocht : Sprenger Hackamore.

Zie overigens de tweede link in mijn onderschrift voor meer info over bitloze optomingen Knipoog

Ik vind een cross-rope-bridle het fijnst om mee te rijden , maar een hackamore heeft toch echt de meest betrouwbare rem in rot-situaties.

Een one-rein-stop is leuk maar daarvoor moet je paard nog wel steeds bereid zijn tot meewerken , om dat te doen als je het van hem vraagt.

Wil je paard er echt vandoor dan zul je iets moeten hebben dat geen rem vraagt maar meer afdwingt , voor je eigen veiligheid en die van je paard.

Als Rena wat vluchterig en heethoofdig is dan rij ik dus liever met een hack omdat ik daar meer rem op heb.

Op die site leg ik ook uit waarom ik de andere bitloze optomingen minder fijn vindt.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 13:37

Ik heb diverse informatie gelezen en sites bezocht, ga alles even rustig overdenken, alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:44

pmarena schreef:
Ik vind een cross-rope-bridle het fijnst om mee te rijden , maar een hackamore heeft toch echt de meest betrouwbare rem in rot-situaties.
Ik heb om die reden the best of both worlds Lachen
Ik heb een sidepull met dubbele rawhide neusband gecombineerd met een cross-rope bridle. Dus zijwaardse druk bij lichte inwerking en een goede rem als het nodig is Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:53

Een side-pull vind ik doodeng om mee te rijden als ze schieterig is Nagelbijten / Gniffelen

Heb er een paar keer mee gereden maar dat voelt echt heel onprettig aan.

Wel leuk en aardig zolang ze gewoon m'n brave paardje is , maar als ze een paard-etende boer ergens in zijn land rond ziet struinen en daar helemaal para van wordt en weg wil schieten , dan heb ik er dus echt geen rem mee , dat voel je zo al.

Remt in wezen net zo als een halster...alles wat je doet is die riem rond de neus omhoog trekken richting de ogen , want er staat in dat geval natuurlijk ook zo'n fijne hoge gespitst snuivende kop op Haha!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:11

Ik ben zelf van mening dat je idd niet met hackamore moet rijden als je constant aan de teugels zit en geen stille hand hebt.
Ikzelf rijd eigenlijk altijd met een los teugeltje, soms ligt contact, gewoon omdat hij anders erg vluchterig wordt.
Een hackamore lijkt mij het fijnste omdat wat pmarena zegt, als er iets is je dus niet meer lief kunt vragen om te stoppen maar toch een keer duidelijk over moet kunnen komen.
Bjarni is super braaf maar door een ervaring vroeger wel een paard met een trauma. Soms kan er ook ineens een knopje omgaan en dan kan hij alleen nog maar rennen rennen rennen.
Voor die gevallen (de laatse is trouwens al weer flink wat maanden geleden) wil ik gewoon een noodrem hebben en ik denk dat een hackamore die toch wel het meest heeft.
Andere ervaringen zijn natuurlijk ook welkom, zal ook de wedsites eens even bekijken.
Heb ook nog gedacht aan een touwhalster maar voor mijn gevoel (weet natuurlijk niet of dat klopt) heb je daar niet zo'n overwicht mee dat je een soort noodrem hebt, behalve dan de one rein stop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:26

Een touwhalster heeft best een goede rem hoor , viel mij enorm mee !

Ik heb er wel momenten mee gehad dat ik dacht : nu raak ik haar kwijt , maar kon haar dan wonder boven wonder toch met een flinke pluk voorkomen dat ze aan de kletter ging...

Het gaat maar om het eerste moment dat ze weg willen schieten in vol tempo , als je dat moment het overwicht kunt houden dan ben je gered.

Het naddel van een touwhalster vond ik dan weer dat je weinig zijwaarts stuur hebt.

Ik rij ook liefst met een wat los teugeltje en op been , zit en stemhulpen.

Stuur met m'n heupen en benen en met de teugels geef ik alleen de juiste ronding van de hals aan bvb.

Maar vaak is ze te schieterig en loperig , en als we langs de weg rijden en er ligt een hoop hout ofzo voor het grofvuil waar ze dan ineens de kippekoorts van krijgt en al snuivend voor wil uitwijken , terwijl er WEL een auto aankomt op de weg.....dan wil ik haar toch met een pluk opzij erlangs kunnen wriemelen even , opzij kunnen trekken ook al wil zij er voor uitwijken..want alleen met je been en zit doet de truc niet als ze even niet mee wil werken.

Met een touwhalster had ik dus vrijwel geen inwerking om haar echt opzij te krijgen als ze niet wilde , en dat vond ik te link.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:10

Dan ga ik er nog even over nadenken.
Heb net even gekeken naar de hackamore, mooi prijsje, dacht ik nog maar kwamen nog 15 euro verzendkosten bij... denk er nog even over na!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:20

pmarena schreef:
Bjarni schreef:
Ja dat is hem!

Een one-rein-stop is leuk maar daarvoor moet je paard nog wel steeds bereid zijn tot meewerken , om dat te doen als je het van hem vraagt.

Dat klopt niet. Het wordt een soort reflex, het is geen kwestie van meewerken of niet. En is het enit waar dat je paard juist ekot willen meewerken op eht moment dat jij aan je hackamore gaat hangen? Dan loopt ie gewoon door als je trekt en hij wil neit stoppen. Plus dat mocht je je paard de one-rein-stop enit leren en je wil hem omtrekken dat dat zeeer lastig met een hackamore.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:24

Ik ahd trouwens de hackamore van sprenger hiervoor. Op zich super kwaliteit en mooi zacht op de neus, maar ik vidn het zwaar verrot rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:31

Dan heb jij denk ik geen ervaring met een hack of met een paard dat ECHT in blinde paniek weg wil rennen Knipoog

Die one-rein-stop is altijd nog iets dat je VRAAGT van je paard..hij zal eerst zelf zijn hoofd zo opzij moeten brengen voordat het werkt.
Op het moment dat een paard nog zo onder controle staat dat hij dat hoofd opzij zal doen , kan hij net zo goed gewoon afremmen op je normale hulpen.

Heb je het over een paard dat zich helemaal afsluit en gaat VLUCHTEN...dan is je laatste hoop toch echt een goede stevige rem .... iets dat actief doorkomt , dat het paard ook doorkrijgt als hij zich niet openstelt voor de vraag van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:40

Ik ehb zeker wel ervaring met blinde paniek en een hackamore en vodn dit alles behalve een prettige ervaring en heb met twee paarden paniek en een one-rein-stop meegemaakt en het weerkte in beide gevallen. Jij hebt waarschijnlijk nog nooit op een paard gezeten dat je de one-rein-stop aanleert (eigenlijk is het ook enit iets individueels dat je je paard aanleert maar deel van een programma waarin je zowiezo je paard leert leren dat ie neit bang hoeft te zijn en mist op paardnatuurlijk het grote geheel, maar geod). Je programmeert dat reflex bij je paard in waardoor hij op eht moment dat jij het in blinde paniek vraagt hij neit eerst nadenkt maar meteen lateral flexion geeft. Dat is gewooin ingeprogrammeerd en niet iets dat je aan hem verzoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:41

Plus dat een paard in blinde paniek dat bit echt enit meer interesseert en die hackamore ook enit. Trekken aan twee teugels maakt je paard alleen maar veel sterker en desnoods rag ja dat bit door zn mond en dan veolt ie het nog enit. Als jij denkt dat ej in blinde paniek met kracht doorkomt heb je dat blijkbaar nog nooit meegemaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:44

Zou je je berichten eens door willen lezen voordat je ze plaatst ?

Een foutje kan gebeuren maar het leest erg lastig zo Knipoog

Als je een paard hebt dat ECHT in paniek kan raken , dan heb je een seconde ofzo voordat hij wegvlucht een moment om te reageren en duidelijk de rem erop te zetten.

Als je dat moment kunt benutten dan "overleef" je het wel.

Ik heb het er regelmatig met mensen (die zelf erg enthousiast Parelli-end zijn) over gehad dat die one-rein-stop volgens mij in een echt peniebele situatie niet werkt omdat het paard het wel moet WILLEN doen , en die mensen waren het er toch ook wel mee eens , ook van PaardNatuurlijk Knipoog

Het is een hele handige "rem" die ORS maar menig eigenaar van een echt vluchterig paard (of een lompe koudbloed , ook altijd een succes Clown ) zal er beter niet op vertrouwen dat dit altijd werkt.

En wat als je niet meteen duidelijk genoeg in kon grijpen en je paard in een spetterende uitgestrekte rengalop over de weg dendert ?

Dan zie ik een ORS ook nog niet echt gebeuren....

Dat paard in blinde paniek en jij maar vragen met je handje....dat ZIET hij dan geeneens Lachen

Als je er iets aan hebt hangen dat wat krachtiger doorkomt zonder meteen pijn te doen waardoor ze eventueel juist nog banger worden , dan heb je tenminste nog een kans dat je hem terugkrijgt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:15

pmarena schreef:
Een side-pull vind ik doodeng om mee te rijden als ze schieterig is Nagelbijten / Gniffelen
......Remt in wezen net zo als een halster...alles wat je doet is die riem rond de neus omhoog trekken richting de ogen , want er staat in dat geval natuurlijk ook zo'n fijne hoge gespitst snuivende kop op Haha!

Onder de kin zit ook nog een riem die voorkomt dat de boel omhoog kan komen. Hij zit echt vast op die plek van haar neus hoor Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:39

Ja hij blijft wel steken , maar je kracht gaat die richting op ...net als bij een halster zeg maar.

Daar kun je ook niet op vertrouwen als rem.... vind ik dan hoor.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:10

Mieke schreef:
Omdat mijn paard eigenlijk al jarenlang irritatie ondervindt van een bit in haar mond (steeds willen schuren met haar mondhoeken langs haar voorbenen, zodra ze het bit in heeft, ze hapt overigens wel zelf het bit in) ben ik aan het overwegen om haar met een bitloze optoming te gaan rijden.

weet je dat ik (heel slecht eigelijk) nu pas door heb dat het ook echt irritatie kan zijn, ik dacht altijd dat dit een aanwensel van mijn paard was * ik schaam me nu zo* deze week eens kijken of hij ook schuurt zonder bit ( dus of het een aanwensel is of dus toch een irritatie :S )

wat voel ik mij nu een beetje heel erg schuldig :S :S

ben blij dat dit topic is geopend Haha! hopelijk kan ik er snel wat aan doen.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:04

Ik rijd het liefst met touwhalster en heb ook goede ervaringen met de ors. Het is net wat fellor zegt je moet het wel goed aanleren. De mijne trok overal doorheen totdat ik de ommezwaai heb gemaakt naar het touwhalster en het NH, het heeft flink wat tijd gekost en het is hard werken en veel geduld opbrengen maar nu reageert mn paard zo licht als een veertje.
pmarena schreef:
Citaat:
Als je een paard hebt dat ECHT in paniek kan raken , dan heb je een seconde ofzo voordat hij wegvlucht een moment om te reageren en duidelijk de rem erop te zetten.

Dat is waar maar dan alsje het goed aangeleert heb dan komt de ors ook wel door hoor, in die ene sec. als je maar op het juiste moment reageert.

Citaat:
Dat paard in blinde paniek en jij maar vragen met je handje....dat ZIET hij dan geeneens

Dan moet je ervoor zorgen dat hij het ziet, dat is misschien een beetje makkelijk gezegd maar ik heb ook door schade en schande geleerd om erop de juiste manier ermee te werken, en het werkt echt, tenminste bij mij wel Knipoog