Verbeteren bodem buitenbak (snippers, etc)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Verbeteren bodem buitenbak (snippers, etc)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 09:14

Ongetwijfeld zijn er hier al regelmatig topics aan besteed maar ik kan met de zoekfunctie er niks over vinden Bloos
Dus nogmaar een keertje de vraag;

Wat hebben jullie gedaan om de bodem van je buitenbak minder mul te maken?

En wat kostte dat per m2??

Wat raad je aan en wat raad je af??

Hartelijk dank voor jullie reacties alvast Cool Haha!

TheSam

Re: Verbeteren bodem buitenbak (snippers, etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:25

Wij hebben er kunststofsnippers (soort vloerbedekking) in gedaan. Ik moet zeggen dat de bak af en toe nog wel zwaar is maar wij hebben een 'eb en vloed' systeem dus kunnen de bak als ie te zwaar is onder water zetten. Tevens wordt de bak nagenoeg elke dag gesleept en gaat er zo nu en dan de wals overheen.. daardoor wordt ie minder zwaar.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:31

wij hebben er kokos doorheen gedaan, bij m´n instructrice hebben ze ook tapijt achtig iets is heel fijn om op te rijden, maar als je dit af wil laten voeren dan is het chemisch afval

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 14:15

Kun je wat meer vertellen over de kokos?? bevalt het, waar haal je het, wat kost het, hoeveel heb je nodig...Haha!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:20

wij hebben in de buiten bak gestoomde hout snippers die hebben als voordeel dat ze niet verrotten en daardoor spekglad worden.
als je wil kan ik je het adres wel mailen van de leverancier waar wij het weg hebben.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:48

agterberg bodems zijn erg fijn, maar ook erg duur. en die zijn ook niet zwaar.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:07

vera schreef:
Kun je wat meer vertellen over de kokos?? bevalt het, waar haal je het, wat kost het, hoeveel heb je nodig...Haha!

http://www.vandoorn-soest.nl

daar hebben wij het vandaan =) het bevalt goed, maar voor de kosten enzo moet je maar even op de site kijken. Je kan proefmonsters aanvragen en dan krijg je meteen de prijsopgave.

vannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:29

wij hebben er een paar jaar geleden houd chips in gedaan die niet snel zouden verteren .
nou de eerst paar maanden a een jaar was het geweldig.
maar hout verteerd op den duur altijd.

onze bodem is helemaal dichtgeslipt doordat het hout is gaan verteren en waardoor de onderste laag zand helemaal geen water meer door laat

onze bodem is nu gewoon poedersuiker als het geregent heeft.
hout is een snelle tijdelijke oplossing maar uiteindelijk kost het na jaren een heleboel geld want we moeten nu een hele nieuwe bodem aan leggen

ik zou zeggen doe er van die synthetisch chips in het is wat duurder maar uiteindelijk heb je er veel meer plezier van

groetjes

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:37

Wij hebben eerst het zand helemaal aangereden met de tractor en toen houtsnippers van Megatop er overheen gegooid. Nu 4,5 jaar geleden.
Vorig jaar een nieuwe lading er overheen omdat er toch wel wat zand doorheen kwam (dit kwam omdat ik de bak als paddock had gebruikt en de paarden hadden staan graven)
Ik moet zeggen, mijn bodem blijft perfect. Af en toe even met de eg er doorheen, maar verder doe ik er niets aan. Mijn bak is wel gedraineerd.
Voor sliding stops is deze bodem wat minder geschikt, maar ik heb wel het hele jaar door kunnen rijden. (zelfs bij vorst, alleen bij 20 cm. sneeuw ging het niet).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 08:17

Klinkt goed Silvester!
Wij hebben ook een gedraineerde bak en stops maken in de bak zal ik toch niet doen, daar is deze echt neit geschikt voor.

Heeft het nog een speciale naam, die deklaag?
Heeft de leverancier toevallig een website?

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:12

Wij heeft er nog meer tip?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:13

Wij hebben ook Megatop op stal in een van de rijbakken. Megagoed dat spul, goed te berijden ook bij vorst. Paarden zweven er overheen. Moet na verloop van tijd opgevuld worden omdat het inzakt en verteerd, maar we sliden er zelfs in. Voor mij een hele fijne ondergrond om in te rijden, minder zwaar dan onze zandbak.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 16:35

Het is niet de bedoeling dat we de boel afgraven en er een nieuwe bodem inleggen, dat is gewoon te duur.

We zoeken dus een passende oplossing voor een te mulle zandbak.
Ik neem aandat Megatop bodems gewoon een bodem vervanging is?

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:45

PartTwo schreef:
agterberg bodems zijn erg fijn, maar ook erg duur. en die zijn ook niet zwaar.

Agterberg is inderdaad erg duur Verdrietig Lijkt mij erg fijn voor de paarden Weet iemand iets meer over houtsnippers

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:24

Vera schreef:
Het is niet de bedoeling dat we de boel afgraven en er een nieuwe bodem inleggen, dat is gewoon te duur.

We zoeken dus een passende oplossing voor een te mulle zandbak.
Ik neem aandat Megatop bodems gewoon een bodem vervanging is?

Wij zitten dus met het zelfde probleem. Mulle bak van woudzand, ligt hoog en is altijd droog. Wat kost Megatop?

NouvelleVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:30

Ik heb een tijd gereden op een bodem met tapijtsnippers.
Ik vond het erg fijn rijden en het voordeel was ook dat je nauwelijk last had van bevriezing,
maar het schijnt wel erg prijzig te zijn.

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:00

Wij hebben houtsnippers werkt goed.
Er staat nooit water in onze bak Haha!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:04

even onthouden dit topic.. wij hebben de bak gewoon omgemaakt wit zand naar boven en het zwarte naar onderen gehaald. Maar hij is na veel ridjen erg mul, en daardoor dus niet ebvorderlijk voor de pezen, spieren en gewrichten van de paarden Boos! Hij wordt wel regelmatig aangereden met de tractor, maargoed hetzelfde probleem heb je na enkele keren ridjen zo weer terug. De iegnaar wil er geen hout ingooien, want dat wordt over x aantal jaar een soepzooitje omdat hout gaat rotten Knipoog Nu ben ik wel aan het kijken naar allerlei andere mogelijkheden, maar tapijtsnippers, viltsnippers of van die synthetische slingertjes, die zijn moeijlijk af te voeren, als je ooit wat anders wilt...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:28

De eigenaar van 'onze' bak wil er ook niks ingooien. Hij heeft er eerder houtsnippers ingehad en dat is gaan rotten en werd een troep. Toen is er nieuw zand ingekomen.
Synthetisch is ook geen optie omdat dat ooit weer afgevoerd moet worden.

De bodem is nu heel mul. Alleen bij drijfnat weer gaat het nog een beetje. De bak wordt nauwelijks gebruikt en wekelijks gesleept. Het gekke is dat hetzelfde zand (uit dezelfde zandput) dat hij heeft, ook aan de overkant op een manege in gebruik is en daar is de bodem uitstekend. Er ligt misschien 30 m tussen en de ondergrond is hetzelfde....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:34

Bij ons zijn er van de zomer houtschillen ingegaan.

Dat was na lang overleg met iedereen op stal de eerste en goedkooptste manier om mee te beginnen.
De bak is nu prima, ik rijd er ook met mijn wagen in. Alleen zou ik er gen slidingstops in maken daar vind ik de bodem te stroef voor

De snippers zijn na het vlakken van de bodem er zo opgegooid (mijn stalhouder stond vervolgens 2 weken lang de bak te harken en we mochten er niet eerder in nadat het geregend had Haha! )

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:16

Megatop is echt het beste wat je er in kan doen. Eerst 10 cm door het zand laten fresen en dan nog 5 cm er over heen verspreiden. Echt top!

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:13

Ik heb ook eerste keer megatop erin gedaan toen nog bij Zorgdrager vandaan en het was echt super. Ik heb er zeker 5 jaar lang met plezier in gereden en na 5 jaar kwam er te veel zand naar boven dus wilde ik het aanvullen, maar zorgdrager had geen megatop meer dus ben ik via iemand anders aan een adres gekomen die het hadden en daar dus 2 containers besteld.
Wat mijn opviel dit keer was dat het rook alsof ik door een bos heen reed ( kan ik me niet herinneren van de eerste keer) maar goed ik dacht zal het wel vergeten zijn naar 5 jaar. Nu ligt die nieuwe lading er 2 a 3 jaar in en sinds vorig jaar herfst is mijn bak geen hout maar modder/veen geworden en is het gewoon als het regent een moeras gebied. Mijn vader zijn ja de worteldoek zal wel stuk wezen en nu is het modder omhoog gekomen maar we hebben lopen graven maar de bovenste laag is dus modder/veen en nat en daaronder is het zand dus kurkdroog.
Het hout wat we hadden wat dus megatop moest wezen is dus gewoon weggerot.
Ik vraag me af of het wel megatop is geweest.

Nu moet ik dus de toplaag eraf halen en opnieuw een toplaag aan laten leggen en durf eigenlijk geen megatop te bestellen, maar mijn eerste 5 jaar ervaringen waren erg goed dus ik zit nog even te brainstormen.

Ik ben ook bij een bak wezen kijken die er perfect bij lag, zelfs met dit weer en in de droge zomerperiode en dat is rivieren zand gemengt met hele fijne schelpjes/grit. Deze bak is nooit zwaar en ook niet nat. En ik geloof dat het ook niet duur is.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:11

Wij hebben een eb en vloed bodem. goed zand is de oplossing natuurlijk, maar ik zou eigenlijk niet weten wat voor zand wij hebben en de prijzen weet ik wel ongeveer, bij interesse moet je maar even pb'en. verder je bak regelmatig sproeien en slepen maakt je ak minder mul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:56

Oud topic --> slotje Lachen Je kan beter een nieuw topic openen Lachen