Dampig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Dampig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 18:56

Hoi,

Ik ben sinds kort op zoek naar een shetlandmerrie. En ik heb dus een advertentie op marktplaats geplaatst. Nu heeft een vrouw mij net gebeld dat ze een welsh-pony te koop had, maar hij was dampig. Er werd hun dus aangeraden er alleen maar recreatief mee te rijden en haar dochter wil dus wedstrijden rijden, dus willen ze hem wegdoen.

Nu weet k dus niet of ik het moet doen, hij komt wel op een wei te staan (dag en nacht) met andere paarden erbij. Wat zouden jullie doen? En waar moet ik rekening meehouden wat betreft extra kosten o.i.d.?

groetjes, Petra

snoef

Re: Dampig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:03

k heb 8 jaar geleden ook een paardje gekocht, die na een week dampig bleek te zijn, Het eerste jaar was het een beetje aankijken hoe ik er zelf mee om moet gaan, maar nu gaat het super goed ze doet het nu al ongeveer 2 jaar zonder medicijnen.
De medicijnen zijn we prijsig, maar die vrouw van dat paard zal wel uitleggen welke medicijnen enzo ze heeft?
Mijn pony staat wel op een speciaal soort(stofvrij) zaagsel, en mag geen hooi.

voorderest kan ik alles met haar doen ze is nu zelf 28 en nog doet ze het goed,

ik zal er gewoon goed over nadenken en het paard mischien een tijdje op proef nemen?

sucses met de beslissing!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 19:21

Wat geef jij hem dan in plaats van hooi? Want in de winter zou de pony wel iets van hooi moeten krijgen, omdat het gras dan moet aangroeien.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:26

Je kunt ipv hooi kuilgras geven, dat is niet stoffig.

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:28

Ik sta bij een boer op stal, die altijd zijn eigen kuilgras maakt zeg maar, wij hebben nooit zo vet kuilgras dus dat krijgt ze in de winter, vroeger maakte ik het hooi nat maar dat eet ze niet, en speciaale hooispray om de sporen te verminderen werkte niet goed. maarja je paard moet wel tegen het kuilgras kunnen, hooi dat een nacht in bv een kruiwagen met water heeft gelegen is stof en sporen vrij, maar helaas eet die van mij dta niet omdat de geur dan verandert.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 19:37

Maar aan hoeveel moet ik denken bij die medicijnen, want ik moet de pony zelf betalen (ouders staan er wel achter en er is spaargeld voor evt hoge dierenartskosten en daarnaast komt ie wel op een wei te staan, die van een dierenarts is)??

En zijn er nog belangrijke redenen waarom ik het niet zou moeten doen ofzo?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:39

Mijn vorige pony kreeg een medicijn en dat kostte me €50,-. Daar deed ik dan wel weer een tijdje mee. Maar het licht er denk ik aan hoe erg de dampigheid is. De mijne kon wel gewoon op stro staan, maar mocht geen droog hooi, dat moest ik 24 uur laten weken. en ze moest zo veel mogelijk op de wei staan.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:33

Hey Petra,

Echt leuk dat je nu ook een paardje krijgt! Ik wil heel graag alle details horen! Lachen

Ik zou zelf eigenlijk niet als eerste pony een pony kiezen die dampig is, aangezien jij daar (volgens mij) helemaal geen ervaring mee hebt, het toch weer extra kosten zijn en er genoeg andere leuke pony's zijn.
Ik bedoel: ik zie wel een paar nadelen, en geen voordelen?

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 08:52

wat wil je met de pony gaan doen?? ook echt rijden of alleen maar knuffelen?

ik weet niet als je een dampige pony ook medicijnen moet geven want het gaat toch niet meer over (longblaasjes zijn geknapt)
maar je kan niet veel van zo'n pony verwachten met rijden want hij kan het gauw benauwd krijgen! dus gebruik je hem alleen als gezelschaps dier dan zou ik er voor gaan maar wil je toch wel rijden enzo zocht ik toch een andere pony!!
succes!!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 09:46

Ik heb mijn beslissing gemaakt. Ik ga het toch maar niet doen aangezien de kosten nogal kunnen oplopen (hoeft niet, maar kan wel en dat risico wil ik liever niet nemen) en daarnaast idd als ik een keer zin heb om meer te doen, dan kan dat niet en het is iets waar ik altijd rekening mee moet houden. Maar iig bedankt voor alle antwoorden, het heeft me wel geholpen met de beslissing maken! Haha!