Paard met papier maar niet gechipt; verkoper vertrouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Paard met papier maar niet gechipt; verkoper vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 18:50

Hoi, ik heb al een topic geopend over het feit dat ik bij een heel leuk paard ben wezen kijken, en dat ik komende zaterdag voor een tweede maal ga kijken. Nu zat ik terug te denken aan hetgeen de verkoper over het paard gezegd heeft... Het is een OO Seven x Sultan; maar ik vind dat hij wel een stuk compacter gebouwd is dan de dressuurpaarden in zijn bloedlijn. Dat vind ik trouwens prachtig want daar was ik naar opzoek!
Maar dit paard is niet gechipt. Hij is net 3 geworden, heeft dus een kwpn-papier die ik ook gezien heb. Hij is als anderhalf jarige bij deze fokker / handelaar gekomen. Hij had hem geruild voor een beleerd paard, en hij heeft vervolgens bij hem in de opfok gelopen.

Nu vraag ik me dus het volgende af: als hij niet gechipt is dan kan hij door de dierenarts toch nooit met zekerheid geindentificeerd worden als het paard dat echt bij deze papieren hoort?

Nou leek de verkoper me wel iemand die ik kan vertrouwen, maar ja, zeker weten doe je het nooit natuurlijk. In het papier staat dat hij zwartbruin is (of bruinzwart Haha!) MAar hij heeft wel een zwarte neus... Wel heeft hij met de juiste licht inval een bruine gloed. Verder kloppen volgens mij de aftekeningen zoals ze op het papier staan ook.

Nou het is wel een lang en vaag verhaal; maar wat ik wil zeggen is: hij verkoopt hem met papier en daar is de prijs ook wel naar (al is het een nette prijs), maar als hij in het echt een papierloos paard zou zijn, dan zou de vraagprijs veel lager moeten zijn... [ik zou hem trouwens niet laten staan als hij geen papier had gehad hoor, alleen dan betaal ik er ook wat minder voor natuurlijk]

spoekie

Re: Paard met papier maar niet gechipt; verkoper vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:59

Er moet toch een stempel op zijn lip staan o.i.d. of een ander merk?
Als hij 3-jarig is en alleen maar in de opfok heeft gelopen, vind ik het niet raar dat hij niet gechipt is. Want ze hebben hem niet hoeven vervoeren ofzo. Maar ze moeten hem wel kunnen identificeren zonder chip hoor!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:01

goed naar de aftekeningen kijken. kleur wordt bij geboortje opgeschreven. ik ken een paard wat op papier stond als koffievos maar in werkelijkheid wat hij een bruinschimmel

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:02

even een toevoeging: je moet hem wel laten chippen voordat je hem koopt, anders mag je hem niet vervoeren Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:02

Als hij 3-jarig is en alleen maar in de opfok heeft gelopen, vind ik het niet raar dat hij niet gechipt is. Want ze hebben hem niet hoeven vervoeren ofzo. Maar ze moeten hem wel kunnen identificeren zonder chip hoor!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 19:22

Hij staat daar nu anderhalf jaar in de opfok, toen was een chip nog niet verplicht dus het is inderdaad niet zo vreemd...

Zetten ze nog stempels in de lip dan? Ik dacht dat ze in ieder geval niet meer werden gebrandmerkt toch? De merrie die ik jarenlang als 'eigen' paard heb gehad was uit 91 en had wel nog het kwpn-embleem op haar bil zitten.

Mag je een paard niet vervoeren als hij wel een paspoort heeft? Want mocht ik hem kopen dan zou ik hem door mijn eigen dierenarts willen laten keuren, dat is een kleine 100 km verderop, dus had ik gedacht hem daar te laten chippen. Ik vind het zo zonde om daar nog apart een dierenarts voor te laten komen.

Kan iemand anders nog bevestigen dat een 3-jarige kwpn-er een soort merkteken zou moeten hebben waaraan hij geidentificeerd zou kunnen worden?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:59

De meeste handelaren chippen de paarden t liefst niet, want t kost hun geld! Dus wordt t meestal pas gedaan bij verkoop. Dus dat ie geen chip heeft is niet zo raar. De kleur zou ik me ook geen zorgen over maken. Hoe vaak daar fouten mee worden gemaakt! Hoe vaak staat er niet dat t een zwarte is, maar die hebben wel een bruine neus... (en zijn dus donker bruin) en andersom. Als je t zeker wilt weten zal je een dna-onderzoek moeten laten uitvoeren. (want er zitten papieren bij, dus de afstamming is bekend. Dan kunnen ze het dna daar mee vergelijken) Dan weet je t zeker. (en de tandarts naar t gebit laten kijken ivm leeftijd)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:37

Ach als het een leuk dier is en naar jouw zin, gewoon doen. Op een papier kun je toch niet rijden!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 22:20

irish_lady schreef:
Ach als het een leuk dier is en naar jouw zin, gewoon doen. Op een papier kun je toch niet rijden!

Als ik hem zaterdag net zo leuk vind als vorige week vrijdag, dan wordt het m'n nieuwe paard hoor! Ik zal hem echt niet laten staan vanwege de papieren; ik was ook niet speciaal op zoek naar een paard met papieren, ik liep gewoon tegen hem aan eigenlijk.

Het is meer voor de vraagprijs. Een paard met papier is immers meer waard dan een paard zonder papier, en het verschil in geld zou ik dan liever in m'n zadel steken! MAar opzich heb ik er wel een goed gevoel bij, dus ik ga er maar vanuit dat de papieren bij hem horen. Ik zat het me alleen af te vragen.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 23:52

Paard met papier is eigenlijk alleen belangrijk als het om een merrie betreft want dan kan je haar nog een keer laten dekken en het is een leuke afstammeling.
Paarden worden sinds 2001 of 2002 niet meer gebrandmerkt dit mag niet meer, dus worden ze ook niet in de lip gebrandmerkt dit wordt trouwens niet bij het Kwpn gedaan maar volgens mij alleen bij het shetlander stamboek en bij de fries op de tong en in de bovenlip of dit nog gebeurt weet ik niet.

Maar je mag een paard wel naar je dierenarts vervoeren om hem daar natuurlijk te laten keuren anders moet je een paard laten chippen wat je nog niet eens gekocht zou hebben beetje raar hé!

Maar als je paardje gekeurd wordt bij je dierenarts en je besluit hem te kopen dan kan je hem gelijk laten chippen.

Nou ik wens je veel succes met mischien de aankoop van dit paardje..
We horen het wel of je haar of hem gekocht hebt?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 00:49

Brandmerken op de bil werd gedaan bij stamboekopname.
tatoeages komen niet voor bij kwpn ers.

Waarom zou je twijfelen aan t papier?
Het papier is ooit uitgegeven, wat heeft de handelaar eraan om t te verwisselen? ( bij een 3 jarige zeker niet lijkt me)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 01:17

Als je echt twijfelt aan de afstamming kun je proberen om DNA van moeder en/of van vader en van het paard zelf te laten testen. Een chip kan worden vervalst, de handelaar kan zich hebben vergist of per ongeluk/met opzet de afstamming verkeerd hebben opgegeven, maar DNA is gewoon niet te frauderen.
Wat een chip trouwens wel kan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:41

Waarom zou je twijfelen aan t papier?
Het papier is ooit uitgegeven, wat heeft de handelaar eraan om t te verwisselen? ( bij een 3 jarige zeker niet lijkt me)[/quote]

Daar kan je je nog lelijk in vergissen! Stel dat ze dus een paard met een super papier hadden die iets mankeerde, en dus weg is gebracht, maar ze t papier hebben gehouden, kunnen ze een "bijpassend" paard zoeken, en die de papieren meegeven. Wordt echt wel gedaan. En andersom ook. Een kennis van mij had een 15 jarige hengst gekocht, laten castreren en doorverkocht. Die mensen hebben m zonder papier als 11 jarige ruin verkocht!! Want dan konden ze er meer voor krijgen. (loopt geloof ik nog een rechtzaak van) Dus er wordt echt wel gesjoemeld met papieren. Daarom kan je als je echt twijfeld DNA laten onderzoeken. En dus altijd t gebit laten nakijken.
Bij mijn paard op t papier staat dat ie een snebje heeft, maar hij heeft nix op zijn neus zitten. Maar ik geloofde de verkoper. (paard heeft blauw papier en is een ruin, hadden ze ook geen papier bij kunnen doen bij wijze van) En nu ik zijn moeder heb gezien is het 100% het juiste paard! Anders had t me nog nix uitgemaakt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:16

Ik vind het ook niet zo vreemd hoor dat hij nog niet gechipt is. Mijn eigen 3 jarige zelfgefokte ruin is ook pas een paar maanden geleden gechipt, omdat hij voordien in de opfok stond en hij niet vervoerd hoefde te worden en het superonhandig was in de groep om te chippen.
Overigens heb ik de foto's gezien van het paard dat je op het oog hebt en het zou me verbazen als dat géén OOseven is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:51

Roos (een 4 jarige shet met papier) is ook nog niet gechipt. Die hoort toch echt wel bij haar papier. Bij een NSPS pony is het makkelijk te controleren, op het papier en in het paspoort staat haar tatoage nummer en haar levensnummer. De laatste 4 cijvers van haar levensnummer is haar tatoage nummer die keurig in haar lip staat.
En wat dat kleur betreft, ik heb een schimmeltje staan die als zwart op haar papier staat. En ze wouden mijn zusjes koffievos als een bruine registreren. Roos(een vosroan) heeft eerst een tijdje als vos geregistreerd gestaan.

Ik vind het niet verdacht, dus als hij leuk is, gewoon doen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:23

misschien weer blond van mij... maar er staat toch een foto in het paspoort? Verward
Tenminste, in mijn paspoort en die van haar veulen staan foto's van beide kanten genomen.
daar kun je precies zien of zo'n beest dezelfde is ( of je moet een fries/shetlander ofzo hebben, maar dan nog, de bouw zegt ook veel toch?)
zo'n bles/sneb moet wel heeel erg identiek zijn, en dan ook nog precies dezelfde bouw en uitstraling?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:30

Nee, lowara, dat is niet in alle paspoorten het geval, ik geloof zelfs vaker niet dan wel! En dan heb je een foto, zoals ik van Ro heb, van een veulen van 3 maanden. Straks heb ik een buffel van 3 jaar lopen... hihi

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 22:15

Bedankt voor de reacties! Tja, dna laten testen vind ik wat ver gaan, lijkt me een duur verhaal; en ach ik vind het een heel leuk paard, en ik kan er maar beter vanuit gaan dat de papieren kloppen.
Toen ik de papieren door keek had ik in ieder geval de naam van de fokker zien staan, dus daar kan ik altijd nog contact mee op nemen voor info, al is het maar om een foto van de moeder te kunnen kijken. Dan weet ik hoe zowel de hengst als de merrie eruit gezien hebben en misschien zie ik dan wel ontzettend veel gelijkenis!

LDRD schreef:
Ik vind het ook niet zo vreemd hoor dat hij nog niet gechipt is. Mijn eigen 3 jarige zelfgefokte ruin is ook pas een paar maanden geleden gechipt, omdat hij voordien in de opfok stond en hij niet vervoerd hoefde te worden en het superonhandig was in de groep om te chippen.
Overigens heb ik de foto's gezien van het paard dat je op het oog hebt en het zou me verbazen als dat géén OOseven is.

De nakomelingen van OO SEven die ik tot nu toe gezien heb, hadden inderdaad wel overeenkomsten met dit paard. Dus ik kan er maar beter op vertrouwen dat de papieren juist zijn.

Het feit dat ik me dit afvroeg zal wel voort komen uit de zenuwen voor de aankoop van mijn eerste eigen paardje Clown

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:45

spoekie schreef:

weet niet hoe je daarbij komt maar dat gebeurd al lang niet meer hoor

voordat er gechipt werd, kocht je toch ook paarden met papier zonder chip, tsja als mensen je willen bedonderne doenz e dat toch wel, wie zegt nml dat bij het paard dat gechipt is de goede papieren erbij zitten Clown

stel nou dat jouw paard idd foute papieren heeft en jij laat hem chippen, en je verkoopt hem, dan zou een koper denken ochja het klopt allemaal wel want hij is gechipt, nouja gechipt met de foute papieren erbij dus je hebt nooit zekerheid(snap je het vb nog Knipoog )

ik heb trouwens een zwarte merrie gekocht van 2, die echt als zwart op papier staat en nu toch ernstig bruin is Tong uitsteken (is dode wintervacht hoop dat ze snel weer zwart is Knipoog )

verder vind ik de vraagprijs(uit je andere topic Knipoog ) niet zo hoog om me druk te maken over een kloppend papier, bovendien is het een ruin dus fokken doe je er toch niet mee Knipoog

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:20

Ik vind het wel belangrijk te weten of de papieren kloppen, Je wilt toch ook de achtergrond een beetje weten van een paard wat je koopt. En net wat ze zegt, er wordt ook meer geld voor gevraagd omdat het paard een papier heeft.
Dna laten trekken, kost niet eens zoveel hoor, als je echt twijfels hebt!