Weidegang in een groep.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Weidegang in een groep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 15:22

Hoi!

Ik heb even een vraag.
Op dit moment lopen onze pensionpaarden in koppels van 2,3 of 4 op de wei. Dat gaat allemaal prima.
Nu hebben we voor ons huis 2 grote weilanden liggen en zijn we van plan om de paarden in twee grotere groepen te verdelen over deze weilanden (denk aan 12/13 paarden in 1 groep).
Het gras van deze twee weilanden wordt gebruikt om hooi te maken, dus duurt het nog een paar weken voordat het zo ver is, maar toch wilde ik een aantal vragen stellen.
De weilanden zijn groot genoeg voor deze groepen (1,5 en 1,8 hectare), dat is het probleem niet.

Wij weten alleen nog niet hoe we de eerste dag de paarden bij elkaar in de wei moeten zetten.
Is het handiger om de paarden twee om twee op de wei te zetten en die vervolgens uit laten maken wie de baas is of is het juist handiger om alle 12 paarden min of meer gelijk op de wei te zetten?

Als het niet klikt in de ene groep kunnen we de paarden nog verplaatsen naar de andere groep.

Een andere vraag: Is het een goed idee om de paarden die ochtend minder hooi te geven waardoor ze meer de neiging hebben om te gaan eten in het nieuwe weiland dan te gaan etteren/de rangorde te bepalen?

Alvast bedankt voor de tips Lachen

Stephany

Re: Weidegang in een groep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:50

Mijn ervaring is dat de paarden het beste allemaal tegelijk in de groep naar buiten kunnen, niet teveel eten van te voren geven, dan gaan ze heel snel de orde bepalen en GRAS eten.

Mochten er echt een paard(en) tussenzitten die absoluut niet met elkaar op kunnen schieten dan kun je altijd nog ruilen met een paard uit de andere groep.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 07:12

omdat het een vreemd weiland voor ze is, is het neutraal terrein en moeten ze dus overnieuw de rang orde gaan bepalen.

gooi ze dus allemaal tegelijk erin en idd goede tip om ervoor te zorgen dat ze meteen gras gan eten i.p.v rondrennen en gek doen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:02

Bij grote groepen heb ik goede ervaringen om merries en ruinen gescheiden te houden en dan gewoon alles in 1x op de wei te zetten.
Met een beetje honger gaan ze idd vaak al snel eten.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 15:34

Ok! Bedankt voor de tips!
Zijn er nog meer mensen die ideeen hebben?

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:43

ik denk dat je ook best de ruinen en merrie's bij elkaar kan zetten, dat maakt niks uit...

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:04

Niet teveel over nadenken en de paardjes lekker naar buiten toe..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:10

Ik vind marije's tip heel goed. Bij ons staan ze ook in grotere groepen en staan de ruinen en merrie's gescheiden. Dit scheelt heel erg in drukte. Je hebt geen ruinen die om een merrie gaan vechten en de paarden gaan hun eigen gang. De ruinen spelen veel en de merries doen wat ze belangrijk vinden: eten en slapen.

Verder lijkt het me verstandig om ze allemaal zo snel mogelijk na elkaar op de wei te zetten. Ze zullen dan met z'n allen drukker zijn met de lokatie verkennen dan met elkaar. Rangorde bepaling komt dan wel, maar niet meteen. Eerst een aantal neerzetten en dan de rest, daar krijg je juist problemen mee omdat de eerste groep de wei beschouwd als dat van hen.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:12

Citaat:
ik denk dat je ook best de ruinen en merrie's bij elkaar kan zetten, dat maakt niks uit...

Ik zou de ruinen en merrie's wel gescheiden houden. Er zijn vaak 'macho' ruinen die met elkaar gaan vechten als er merries bij staan (die van mij bijvoorbeeld).

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:27

Ik zou gewoon alle paarden in 1x op het land zetten.. Ze moeten toch eens gaan bepalen wie de baas is.. En als je ze allemaal gelijk bij elkaar zet dan ben je binnen 5 minuten van het geetter af en kunnen ze lekker gras gaan eten..

(Dat is tenminste mijn ervaring)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 18:19

Ok, nogmaals bedankt voor de tips. Lachen