Oud paard, eet moeilijk, hoe verder??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2510

Oud paard, eet moeilijk, hoe verder??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:19

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem.
Mijn oude pony van vroeger is nu van een ander meisje, ze hebben hem op een landje gezet met schraal gras, waar hij dus niet zijn voedingsstoffen uit kan halen. Hij wordt "bijgevoerd" met kuilgras.
Nu is het een pony met een moeilijk darmflora, en is hij op het moment erg aan de diaree. Het is al een oudere pony met een slecht gebit. Ik ben hem nu een beetje slobber en kleine stukjes wortel aan het voeren, maar hij krijgt dit erg moeilijk weg. Nu wilde ik vragen of jullie misschien nog dingen weten waardoor hij goed zijn voedingsstoffen op kan nemen, want door die diaree wordt het ook moelijk. Ik heb een mineraalblok opgehangen maar daar schenkt hij niet veel aandacht aan. En er zal een moment komen dat hij helemaal niet goed meer kan kauwen, is het dan gelijk einde verhaal pony? Hoe doen jullie dat met moeilijk niet etende oudende paarden??

Groetjes Irene

Let_be

Re: Oud paard, eet moeilijk, hoe verder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:21

Wij deden altijd gewone bix 2uur onder water zetten,
dus dan ong. 5 cm tot boven het bix water en die laten staan.

Dan is het zacht, maar niet zo waterig als slobber. Verder vanalles wat hij lekker vind, appels in kleine stukjes ect ect

Je heb ook vanalles kwa vitamine enzo (kijk is op paardendrogist.nl)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:56

Ehm het schijnt dat een flinke scheut olie zijn darmflora en dus opname voedingstoffen kan verbeteren... Ik heb precies hetzelfde probleemmet mijn oudje en toevallig gister op school even gevraagd. Mailsmeel of bietenpulp zou ook kunnenhelpen zei ze.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:00

Ik heb een oudje van 30 die nog maar een paar kiezen over heeft Clown
Hij krijgt zijn brok gelukkig nog wel weg maar ruwvoer wordt wat minder.
Hij staat op een behoorlijke hoeveelheid merriebrok per dag (meer dan mijn zogende merries!) en doet het daar erg goed op. Onderhoudsbrok neemt hij veel minder goed op.
Dik wordt hij niet maar hij is nu ook niet te mager.
Eventueel zou je die merriebrok ook nog met wat warm water zachter kunnen maken.

Mijn oudje krijgt ook 1x per maand een vitamine spuit. Daar reageert hij duidelijk erg goed op.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:03

QuijoSavan schreef:
Wij deden altijd gewone bix 2uur onder water zetten,
dus dan ong. 5 cm tot boven het bix water en die laten staan.

Dan is het zacht, maar niet zo waterig als slobber. Verder vanalles wat hij lekker vind, appels in kleine stukjes ect ect

Je heb ook vanalles kwa vitamine enzo (kijk is op paardendrogist.nl)

Helemaal zoals wij dat ook deden. En af en toe echte lijnzaad koken en erdoor geven (beetjes) en vitamine ...

Floristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:35

De dierenarts kan ook een oppepper geven in de vorm van een injectie. Dit kan wanneer je geen vitaminepasta kunt geven. Probeer zoveel mogelijk maaltijden per dag te geven zodat het paard het voedsel beter kan verteren en de meeste voedingsstoffen op kan nemen. Probeer aan kuilgras te komen waar zo min mogelijk eiwitten in zitten. Dus geen eerste snede en zo min mogelijk bemest gras. Dan zal de diaree ook minder worden.
Succes met je oudje!!!!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:44

Onze oude shet komt de winter door op het gras wat hij nog vindt, geweekte lucernebrok, gesneden wortel en twee keer per dag wat slobber. Bietenpulp vinden veel paarden ook lekker. Dat kun je kopen in brokvorm en dat moet je ook weken. Is gemaakt van suikerbieten en dus lekker zoet.
Succes, en bel anders gewoon de veearts eens?

Irene2510

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 12:45

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee.
Mocht je nog goede tips hebben, het is altijd welkom! Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:38

Neem eens contact op met de paardenkamp : www.paardenkamp.nl . Daar weten ze heel veel af van het voeden van oude paarden. Mijn oude paard staat daar toen ik hem nog had voerde ik hem altijd slobber bij met zemelen en lucerne om het vezels te geven en vitaminen en lijnzaadolie om hem op te peppen.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:50

Even iets over oudere paarden.
Ik ben lid van het paardenrusthuis in soest, en kreeg vorige week weer een brief met informatie over de paarden en er stond ook iets in wat ik niet wist.

Paarden vanaf 16 jaar, hebben andere voedingsstoffen nodig dan jongere paarden.
Ze gaven het advies om de paarden ipv "gewone" brokken, veulenbrokken te geven, daar zitten de benodigdheden in die ze op dat moment nodig hebben, veulens voor de groei en de oudere paarden omdat ze wat ouder worden..
Misschien heb je hier iets aan.

En misschien kun je de paardendrogist een mail sturen, die hebben allemaal voedingssuppelimenten, die weten vast raad met je probleem...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:19

als je maismeel neemt: let op dat het niet te droog is (evt weken met water), mijn verzorgshet had er slokdarm verstopping van (was te droog, dus)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:41

Ik zou als eerste eens de tanden na laten kijken, als dat al niet gedaan is !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:20

oudje van 29 bij mij op, stal kan gelukkig gewoon normaal eten, zelfs wortel gaat er nog goed in.

als extra vitamines krijgt ze elke dag een schepje zeewier over d'r voer, en een scheutje sla olie.

Irene2510

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 09:10

Ja, de pony is vorige maand nog geweest. De tandarts waarschuwde mij al voor dit probleem.