Hackmore

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armanda

Hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 10:35

Hoi hoi.

Ik was op zoek naar info op het internet over Hackemore. Helaas kon ik niets zinnigs vinden. Daarom mijn vraag wie o wie heeft er ervaring cq verstand van? Haha! ??
Ik ben vooral opzoek naar diepe informatie over de Hackemore. (Dus niet dat het niet in de mond zit maar op de neus werkt Clown )

Groetjes

Anoniem

Re: Hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:36

Ik rij er al jaren mee. Wat wil je weten?

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 10:49

Waarom rij je er mee, wat is het voordeel ervan? Waar komt het vandaan? En hoe makkelijk kan je weer overstappen op een normaal bit?
Verder weet ik zo even niets.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:10

Ik heb er ook een tijdje mee gerden omdat mijn pony heel hard in de mond is. Vond het zelf veel fijner, pony reageerde er goed op. Je kunt niet zomaar met zo'n ding rijden moet je wel wat ervaring mee hebben. Anderen rijden ook wel eens op die pony, maar dan met een bitje vind het zelf niet verstandig om een beginner(geef ik les op haar) met een hackamore te laten rijden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:17

elmiran schreef:
Je kunt niet zomaar met zo'n ding rijden moet je wel wat ervaring mee hebben.

Ik neem aan dat je ervaring in het algemeen bedoeld, en niet dat je ervaring moet hebben om met zo'n ding te gaan rijden.
Vind ik altijd zo'n onzin, want ooit moet de eerste keer zijn. Dan kan niemand hem gebruiken, want als je er geen ervaringen mee hebt, kun je er ook nooit mee gereden hebben, anders zou je wel ervaring erin hebben. Tong uitsteken

Maar goed, begeleiding is natuurlijk altijd beter Knipoog

Het kan behoorlijk scherp inwerken, en daarom is een rustige hand een vereiste. Ik heb er oko mee gereden, rij er soms op Otto ook nog mee, en heb eigenlijk altijd de teugels los.
Waarom ik ermee reed? Genderose was vreselijk hard in de mond, en kon ik geen land mee bezuilen. Of nou ja, hard in de mond? Ik kwam erachter dat ze juist heel gevoelig was, en dat het kleinste kneepje al voldoende was. Waarom dan een bit erin hangen? Ben al zo antibit mensje... En als ze toch zo gevoelig reageerde. Daarnaast was ze prima te rijden op een halstertje, maar als wilde toch iets scherpers heben omdat, áls ze druk was' ik niet genoeg te vertellen had met enkel een halster. Bit wilde ik er niet meer inhebben, liever zonder bit als het kan Haha!

Heb ik een hackamore op goed geluk gekocht, en ze reageerde er super op!! Ik had hem eigelijk niet vaak nodig hoor, meer met losse teugels en op mijn zit/stem dan met dat ding, maar als ik hem nodig had, als ze bv aan het kloten was, was de lichtste druk al meer dan voldoende.

HEerlijk ontspannen met zo'n ding kunnen rijden, ipv dat gevecht met het bit, en dat koude bit in de mond van mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:09

Armanda schreef:
Waarom rij je er mee

*** Ik rij western met haar, op 1 hand en met zo weinig mogelijk teugelcontact. Buiten is ze daar echter te heet voor, kan ik onvoldoende met zit regelen dus heb ik meer contact op de hand. En dat wil ik niet met een bit doen.

, wat is het voordeel ervan?

*** Zie boven. En dat ze makkelijk even kan eten tijdens dagtochten zonder dat het hoofdstel af hoeft.

Waar komt het vandaan?

*** Ruitersportzaak, merk BR

En hoe makkelijk kan je weer overstappen op een normaal bit?

*** IK wel, maar ik zou er niet graag afhankelijk van willen zijn want ermee starten bv mag niet.

Verder weet ik zo even niets.

*** Succes met je keuze.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:18

Tancreda4 schreef:
Ik neem aan dat je ervaring in het algemeen bedoeld, en niet dat je ervaring moet hebben om met zo'n ding te gaan rijden.
Vind ik altijd zo'n onzin, want ooit moet de eerste keer zijn. Dan kan niemand hem gebruiken, want als je er geen ervaringen mee hebt, kun je er ook nooit mee gereden hebben, anders zou je wel ervaring erin hebben. Tong uitsteken

Maar goed, begeleiding is natuurlijk altijd beter Knipoog

Het kan behoorlijk scherp inwerken, en daarom is een rustige hand een vereiste.

Ja dat bedoel ik. En als je ermee gaat rijden zou ik er wel iemand bij halen die er verstand van heeft want als de hackamore verkeerd zit kun je het neusbotje breken. Ik heb de eerste keer ook hulp gehad zat eerst helemaal niet goed op m'n hoofdstel.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 19:53

Citaat:
Waar komt het vandaan?

*** Ruitersportzaak, merk BR

Ik bedoel meer de geschiedenis hihi Haha!

Maar heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ik hoop dat het een oplossing zou kunnen zijn.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:38

Ik abonneer me ook even op dit topic...

Heb het idee dat mijn paardje niet altijd even prettig reageerd op het bit. Gaat wel een stuk beter sinds de tandarts geweest is, maar op marktplaats zag ik een 2e hands hackamore te koop staan met korte scharen, en die heb ik gekocht. Ik heb hem opgeknapt, en aan een hoofdstel gehangen, mijn paardje gepast, en 'that's it'... Ik heb er dus nog niet mee gereden. Mis de begeleiding. Maar hij hangt in mijn kast, en eet geen brood. Haha!

Ik moest er wel andere bakstukken voor aanschaffen, want je kan hem niet zomaar aan je gewone hoofdstel hangen.. de bakstukken zijn te lang!

Firesolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:40

Ik gebruik hem voor buitenrijden en endurance-ritten. Als mijn paardje erg druk is buiten en steeds hangt, gaan zijn mondhoeken snel stuk. Dus ik rijd alleen met bit in de bak of met springen. Ik heb er 1 met korte scharen en een leren riempje aan de onderkant, dus niet met een ketting. Heb wel eerst geprobeerd met ketting, maar daar werd ie helemaal hyper van, vond ie te scherp. Hij durfde amper voorwaarts, was wel zielig. Deze leren heeft eigenlijk een te zachte inwerking, net iets meer als een halster zeg maar, maar bij mij gaat het prima. En op endurance-ritten heb ik er een martingaal bij, dat gaat prima.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:46

ik zat er eerst dus ook over te twijfelen, maar ben bang dat ik soms dan als hij zin heb om een sprintje te trekken dat ik dan niets over hem te zeggen heb.
ik rijd nu met dubbel gebroken bit en een martingaal, want anders klapt hij alle kanten op met zn hoofd in de galop.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:48

@Firesolo:
aha, een leren riempje, is ook een goed idee!
Misschien een sporen riempje dan ofzo? Ik dacht ook al.. die ketting vind ze vast niet zo leuk, dus ik had er al een zacht stukje schuim omheen gewikkeld Haha!

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:01

Ik rijd ook met een hackamore en ik vind het ideaal. Voor mij is het veel natuurlijker dan een bit en Nina reageert er veel beter op. Ook rijd ik recreatief, en als je dan veel buitenrijdt is het prettig dat je met een losse teugel toch controle hebt. Ik heb er wel een met een kettinkje. puur omdat ik mocht ze een keer aan de kletter gaan, wel een goede rem wil hebben. Ik zie dat bij een haflinger bij ons op stal een riempje niet voldoende werkt, hij loopt er dan dwars doorheen. Als je maar een rustige hand hebt en iemand met ervaring de hackamore op maat laat maken. Ik heb ook gemerkt dat de keren dat er af en toe nog eens een bitje inhangt ze hier helemaal niet moeilijk overdoet. Ze doet er gewoon haar mond voor open. Ook heb ik het idee dat ze nu ze over het algemeen met hackamore gereden wordt, ze veel beter op het bit reageerd als ze die af en toe in heeft. Er zijn echter ook paarden die geen bit meer accepteren na veelvuldig/langdurig gebruik van een hackamore.
Ook is een hackamore voor mij in de winter ideaal, Nina doet haar mond niet open voor een koud bit! Enne, als je een gras-stop maakt tijdens een buitenrit is het ook fijn. Voor mij eigenlijk alleen maar voordelen, Nina is veel ontspannender. Zij blij, ik blij!
Succes met je keuze

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:18

Ik ben op advies van de DA met hack gaan rijden, omdat Stan een onverklaarbare bult in z'n mondhoek heeft als ik met bit heb gereden. De DA weet niet wat het is, dus vandaar... Ik vroeg nog aan de DA of hij me niet aardig vond, omdat ie me zonder bit wilde laten rijden Tong uitsteken De ultieme test was: buitenrijden! En dat ging perfect! Had zóveel meer te vertellen en de bult verdween ook (de eigenlijke reden).

Met de wedstrijden vorig jaar heb ik wel met bit gereden, maar ik zeg nu dat er bij Stan geen bit meer inkomt.

We hebben trouwens eind januari in de BIT gestaan met ons verhaaltje over de hack Tong uitsteken