jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:34

we zijn nu bezig met een jonge pony, het gaat allemaal best goed ik heb de afgelopen keren los erop gereden (stap en draf). Nou viel het me alleen een beetje op dat hij in de draf zijn rug een beetje wegdrukt, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij toch ontspannen blijft lopen enzo? Ook wil hij niet echt ontspannen naar beneden komen (daar ben ik niet echt mee bezig maar als hij ontspannen zou lopen zou dat toch moeten komen? In de stap loopt hij wel ontspannen).
Kan ik hem beter over zijn rug laten lopen door bijvoorbeeld te longeren met bijzet? Hij komt wel nogal snel in protest aan de longeerlijn door te steigeren Nagelbijten / Gniffelen is het dan wel veilig om met bijzet te longeren?

ook wil hij niet galoperen, aan de longeerlijn zonder iemand erop doet hij het wel redelijk goed en loopt hij wel aan op stemhulp maar wanneer er iemand opzit dan galopeerd hij gewoon niet aan en met een tikje van de zweep ook niet dan zwaait hij gewoon zijn achterhand uit de volte naar buiten.. hoe kunnen we dit goed oplossen?

ik rij deze pony in met iemand die dit al wel vaker gedaan heeft en les is geen optie met deze pony, maar ik rijd wel nog op een manege. Ik zal het ook eens aan mijn instructeur vragen Nagelbijten / Gniffelen

Ibbel

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:46

Hoe vaak heb je op dat paard gezeten? Verwacht je nu echt dat hij/zij z'n evenwicht al gevonden heeft en z'n rug kan gebruiken? Galopperen is duidelijk nog veel te moeilijk voor hem, daaar is-ie ook nog niet sterk genoeg voor en heeft hij ook nog niet genoeg balans voor onder de ruiter. Kortom: gas terug nemen met je paard. Je wilt veel te veel veel te snel.
Bijzetten moet je niet doen. Áls je al wat wilt met hulpteugels, gebruik dan een elastiek, dat is het meest paardvriendelijk.
Maar heb geduld! Trek er eerst eens een maand of 2 voor uit om je paad rechtuit in balans te leren lopen onder het ruitergewicht. Dan komt dat ruggebruik en die galop vanzelf wel.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:50

we hebben nu een aantal keer gelongeerd met mij erop, en ik ben nu 2 keer los bezig geweest, ik wil opzich niet met hulpteugels aan de gang maar ik las ook vaak op bokt enzo dat veel mensen hun jonge paarden wél met bijzet longeren omdat hij zo beter over zijn rug zou gaan lopen dus vroeg ik het me alleen maar af.
Maar dan doen we dat dus niet Knipoog maar het is dus normaal dat hij zijn rug een beetje wegdrukt en dat hij nog niet echt ontspannen wil lopen? hij neemt de teugel niet echt aan uitzichzelf en is ook niet echt voor het been. Hoe kunnen we dat goed oplossen? Op de zweep reageert hij wel fel want dan schiet hij naar voren, maar wel maar voor 3 passen en dan is hij weer wat langzaam en niet actief.

En het is voor mij ook de eerste keer dat ik een pony inrijd, en dan krijg ik natuurlijk reacties van zoek er iemand bij die het wel kan enzo, maar die is er ook. Ik moet het ook nog leren (en wil het ook) Tong uitsteken

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:19

Mijn paard is nu 3maanden onder het zadel en is nog steeds in het begin gespannen. Gelukkig word het nu wel minder. Wat ik doe: gewoon in het begin lang stappen met lang teugeltje. In draf houd ik de teugels iets korter.Ik rijd veel figuren met haar en overgangen. Hoe lang is het paard al onder t zadel? kan me voorstelllen dat het paard nog veel moeite heeft om in balans te blijven vooral in galop, vind wel dat je een beetje te snel gaat, ga eerst maar goed draven en figuren rijden, galop komt later. Mijn paardje liep de eerste paar keer scheef Clown deed af en toe zijgangen, pas toen ze rechtop liep zijn we begonnen met galop. Hulpteugels zou ik er niet aan doen, ik longeer af en toe met pessoa dat verbeterd het ruggebruik, paard word makkelijker nagevelijk. Ben hier nog niet echt mee bezig(nagevelijk rijden) maar merk wel met rijden dat ze vooruit gaat sinds ik longeer met een pessoatuigje.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:25

Wil er nog even iets aan toevoegen. Vind het niet verstandig om een jongpaard (staat niet bij hoelang ie onder t zadel is maar volgens mij niet zo lang?) met een zweep te rijden. Hij/zij moet gewoon op been reageren. Rijd gewoon veel figuren en overgangen, je zult zien dat ie na een tijd z'n rug vanzelf wel gaat ontspannen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 15:49

jaah maar als hij niet aan het been is hoe moet ik er dan voor zorgen dat hij wél op het been reageert? ik gebruik de zweep bijna nooit maar eigenlijk is vasthouden al voldoende..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:52

Mijn paard had na 4 maanden nog moeite met galoperen. je paard moet eerst zijn evenwicht zien te vinden en lekker op zijn eigen benen leren lopen voordat je gaat prutsen met een de teugel rijden etc. Na die 4 maanden heeft mijn paard 3 maand vakantie gehad, inmiddels pak ik hem weer een maandje op en ik merk nu al dat hij sterker geworden is. (hij is met 3.5 ingereden en is nu 4. Je paardje heeft gewoon even de tijd nodig.

en zweepje vind ik niet zo een probleem. Ik rijd de mijne ook met een zweep. Zodat als hij niet reageerd ik wat achter de hand heb. En door af en toe bij te tikken reageerd hij wel steeds sneller

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:56

BrittKitt schreef:
jaah maar als hij niet aan het been is hoe moet ik er dan voor zorgen dat hij wél op het been reageert? ik gebruik de zweep bijna nooit maar eigenlijk is vasthouden al voldoende..

als het goed is ben je begonnen met longeren en reageert het paard op stemhulpen. zoniet; dan moet je even verder oefenen tot ze wel reageert op stem. dan ga je in de bak erop aan de longe en met iemand in het midden met zweep, die het paard longeert. die persoon geeft met stem aan wat er gaat gebeuren (stap, draf) persoon zegt bijv. stap en jij geeft je beenhulp. vaak oefenen en paard gaat het vanzelf snappen. neem er de tijd voor en wordt niet ongeduldig...alles in ontspanning....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:13

Veel hangt ook van de leeftijd van je paardje af... hoe vroeger je begint, hoe moeilijker het allemaal voor hem is en zal het dus langer duren voor'ie z'n balans heeft gevonden.
Ik ben maandag met mijn 4 jarige merrie begonnen (met hulp van iemand die dit voor d'r beroep doet) eerst aan de longe stap/draf/galop, daarna los stappen en dinsdag hebben we al los gedraafd en gegalopeerd. Nog bijna niks met m'n handen gedaan, puur aangaloperen en laten lopen, niet te veel sturen. Eerst het aangaloperen zelf aanleren en leren een goede sprong te maken, als ze dat kunnen ga je pas buiging vragen enz.
Zo doen ze het daar altijd, juist omdat het aangaloperen en het maken van een goede galopsprong makkelijker aan te leren is als je net begint, dan wanneer je al een tijdje aan't rijden bent. Dan vraag je al vanalles van ze (buiging, hoofd naar beneden) en moeten ze dus meerdere dingen tegelijk doen.
Gewoon lekker laten galoperen zonder ze te veel te hinderen, dan leren ze sneller 'op eigen benen' lopen.
Stap voor stap en niet teveel dingen tegelijk willen doen, dan komt het vanzelf. Laat dat hoofd maar even waar het is en houd je alleen bezig met 'simpel' sturen en overgangen.

Een zweepje kan trouwens prima om in het begin als extra hulp te gebruiken, klein tikje net achter je kuit... een paard moet toch eerst leren wat je bedoelt met dat been, dus eerst been, geen reactie...tikje. Dan snapt'ie snel genoeg wat je met dat been bedoelt.