drafen op de harde weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angela123

drafen op de harde weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 06:54

mijn paard staat deze zomer 5 maanden op de wei waar geen bak bij is dus ik moet naar buiten toe maar ik wil ook wel dat ze wat beweging krijgt dus wil ook hele stukken gaan drafen
nou is het in nederland zomers niet altijd mooi weer dus het gras zal vaak nat en bluberig zijn dus moet ik op het harde ze heeft ijzers
ik vraag me af is dat vele drafen op de harde weg nou niet slecht voor haar benen

Maris89

Re: drafen op de harde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:16

Een bak is altijd beter, maar als je geregeld genoeg naar de hoefsmid gaat kan het geen kwaad.

Mijn verzorgpaarden staan ook op stenen, en ook een klein weilandje waar ik kan rijden maar dat is ook meestal een blubberboel, maar dan rij ik ook meestal gewoon op het fietspad Haha!

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:28

ze krijgt om de 10 weken nieuwe ijzers en indien nodig eerder
maar is heb nou niet slecht voor pezen enzo

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:50

Over op het harde draven hoor je verschillende verhalen. Ik ben er ook nog steeds niet achter wat goed is. Voor de kar draven de paarden ook altijd op het harde. De ene zegt dat het goed is de ander niet. Denk dat het ook met de gesteldheid van de benen van je paard te maken heeft. Maar ben ook wel benieuwd naar de reacties hier.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:52

Denk inderdaad niet dat het kwaad kan met mennen zit jeinderdaad ook vaak op de weg. Als laat ik waarschijnlijk straks hoefschoenen maken en die absorberen de schokken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:36

Zonder ijzers is het goed voor de doorbloeding en de hoeven enzo. Maar met ijzers is het minder goed omdat ijzers de schokken niet opvangen en zelfs erger maken en het hoefmechanisme niet kan werken.
Ik draaf bijna dagelijks een heel stuk over de weg, maar die van mij heeft geen ijzers,

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:37

als jij het rusitg opbouwt, kun je hele stukken draven met je paard over de verharde wegen. de pezen moeten er eerst aan wennen, ik zou niet gelijk een uur achter elkaar gaan draven. mijn paarden lopen hun hele leven al op de verharde weg, en volgens mij en mijn da hebben de pezen zich daar aan aangepast, ze zijn zeg maar harder geworden. ik zou zelfs stukken kunnen galopperen op verharde wegen, maar dat doe ik niet omdat ik dat toch een risoco vind, en ook asociaal...
ik heb NOOIT last van kreupele paarden, onregelmatige paarden, of andere beenproblemen. ik ben dus van mening dat stukken over de weg draven helemaal geen kwaad kan, als je de benen maar rustig laat wennen!!

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:04

Hetzelfde antwoord als Denice.
Ik rij nu al 6 jaar met mijn hafje over de verharde weg en ik draaf ook regelmatig over de verharde weg.
In die zes jaar is ze nog nooit kreupel geweest of iets anders aan haar benen gehad Haha!

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:12

Op advies van de dierenarts MOET ik zelfs met mijn paard over de weg draven!!!

Na/ tijdens het herstel van een peesblessure, moest ik eerst veel stappen over het harde. Dat werd wel langzaam opgebouwd per week (trainingsschema) en na een aantel weken moest ik daarbij dus ook draven over de weg om juist de pezen goed te laten herstellen! Knipoog
Het lijkt me dus niet slecht! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:51

Draven op het harde is juist ontzettend goed voor de doorbloeding!! Vooral als je het zonder ijzers doet (wel opbouwen natuurlijk).

www.hoefnatuurlijk.nl

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 10:53

ja zonder ijzers weet ik dat het goed is maar met ijzers ?

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:27

angela123 schreef:
ja zonder ijzers weet ik dat het goed is maar met ijzers ?

Mijn paard is rondom beslagen, ik rij dus met ijzers over de weg! (op advies van de DA) Knipoog

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:49

Toen mijn paard een peesblesure had gehad kregen we ook het advies om na de eerste opbouw fase op het harde te draven. En ook dat paard was rondom beslagen.

Ik begreep toen alleen wel dat het goed is voor de pezen, maar wanneer je paard last heeft van de kogels of andere gewrichten (bv wanneer ze ingespoten moeten worden voor synovia (hoe schrijf je dat?)) dan is het juist weer slecht om op het harde te draven...

Ach ja, d'r is altijd wat! Als je het rustig opbouwd en goed op je paard let dan kan het heus geen kwaad om wat stukken op het harde draven. Als het ff kan zou ik het alleen wel afwisselen met andere bodems.

Even iets anders... kun je geen bak huren in de buurt van de wei? Mijn paard gaat ook voor de zomer op een weiland (op de manege is de groep mij wat te groot voor de maat van het land) Maar dan ga ik wel in de buurt een bak huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:18

Ik rijd ook vaak zat op de verharde weg Mijn paard heeft dan ook ijzers, Maar ik heb altijd te horen gekregen dat als je juist draaft op de verharde weg dat je dan juis WEL ijzers moet hebebn....want voor de hoeven is het slecht ofzo?
Ik heb ook op advies van mijn hoefmsid ijzers eronder zitten anders slijten de hoeven veel te snel ( ok ik rijd wel erg vaak op de weg Tong uitsteken )

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:10

Wat is gehoord heb van de hoefsmid van mijn verzorgpony is dat draven op de harde weg onder de man niet bevordelijk is voor het gestel omdat het paard ook nog eens het gewicht van de ruiter mee moet dragen, maar de pezen worden er wel weer sterk van.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:37

Het is gebleken dat vooral beslagen paarden, bij draven over de harde weg eerder kans hebben op verbening van de hoefkraakbeenderen. Dit is vooral bij warmbloeden vastgesteld (maar ws ook meer "gemeten" ivm aangespannen rijden !) het komt dan ook het meest bij "koetspaarden" voor.
Ik zou zeggen bij een gezond paard, gewoon doen (met mate !) bij een paard dat al eerder problemen gehad heeft (zoals mijn kwpn-er met arthrose) niet doen!