Ik heb even een vraag voor de endurance rijders onder ons. Met wat voor een zadel rijden jullie wat zijn de plus en min punten van je zadel. Ik wil een nieuw zadel kopen en omdat ik nog al eens wat langer ritten maar á 5 uur of zo wil ik wel lekker rijden. Dus kom maar op met die zadeltjes.
Ik ben al even heel hard aan het zoeken geweest, aangezien hier eerder een topic over is geweest.Ik kan echter niet omgaan met die nieuwe zoekmachine
Ik rij met een ijslanderzadel met ribzit. Lekker zacht en ik zit er ook goed recht op, vind ik zelf. Hij zit in ieder geval heerlijk. Minpuntje zou kunnen zijn dat ie niet zo goed past op een paard met korte rug ivm de stegen. Daardoor verdeelt ie de druk wel weer goed.
De basis is het dressuurmodel, we rijden er dan ook gewoon onze dressuurtrainingen mee (en mijn zusje haar dressuurproeven voor de SGW). Het endurancemodel heeft extra kussens, wrongen en ringen. Verder heeft het een fijne, zachte zit. Wel zo prettig als je urenlang in het zadel zit. Ik heb 'm nu bijna 2.5 jaar, heb er vorig weekend mijn eerste 100+ mee gereden (105 km) en paard & ik hadden na afloop nergens last van.
kijk eens bij boomloze zadels ( torsion of barefoot)
Boomloze zadels worden vrijwel niet voor Endurance gebruikt. Het blijkt in de praktijk dat ze tóch geen goede drukverdeling geven als je er 6 of 7 uur op zit.