de vragen:
1 welke problemen kunnnen er aan het onderbeen van het paard ontstaan doordat ze in een te natte wei en vieze stal zijn ondergebracht? Antwoord: Mok, rotstraal....meer weet ik niet...
a. wat kan van buitenaf de hoef beinvloeden?
b. waarvoor vet je de hoeven in? heb zelf geen idee doe het bijna nooit vind het wel mooi staan maar weet niet de functie
c. waarvoor teer je de hoeven? ehm...tja beschermd de hoef ofzo? zorgd dat t harder word.....
d. hoe kan rotstraal ontstaan? als een paard in een vieze stal of natte wei staat.
e. Heeft voeding invloed op de kwaliteit van de hoeven? ik denk het wel...
f. Waarom krab jij de hoeven van je paard? omdat er steentjes in kunnen zitten, en om het zand enz. eruit te halen dan hoef ik niet te vegen

g. Moet je dagelijks de hoeven uitkrabben als een paard op stal staat? ik vind van wel omdat er dan ook rotzooi in kan gaan zitten.
h. Moet je dagelijks de hoeven uitkrabben als een paard in de wei staat? ja omdat er misschien steentjes in zitten.
i. hoe vaak is het nodig om een paard te bekappen? om de 8weken
waar hangt dat vanaf? hoe snel de hoeven groeien of er scheurtjes in komen.
opdracht 2.
a. beschrijfg stap voor stap hoe je het voorbeen van een jong paard optilt en doe dit ook voor het achterbeen.
- Let daarbij op de benadering van het paard (veiligheid)
- de handeling, hoe je het been van het paard optilt.
- in welke houding je het best kunt staan.
- gebruik je hulpmiddellen? welke?
-omschrijf ook of je 10paarden achtereen behandeld of dat je het verspreid over de dag.
- wat kunenn de gevolgen zijn wanneer je niet op de juiste manier tilt-bukt en het onderbeen vasthoudt?
ben wel benieuwd hoe jullie dit zouden doen. Mijn 3jarige kon al hoefjes geven, krap ze het zelfde uit als bij m'n oudere pony's. Het duurt alleen iets langer voordat ze de hoefjes optild. Dus heb er verder geen ervaring mee alle paarden waarbij ik de hoeven uitkrab zijn dat gewend.