zadel en hoofdstel onderhouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

zadel en hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 20:12

dag allemaal,

ik wil voor de eerste keer mijn zadel en hoofdstel schoonmaken en invetten. ik denk dat ik al redelijk weet hoe het moet, maar kan iemand het me nog precies uitleggen want ik heb weinig zin om meteen mn spullen te verknallen Lachen. alvast bedankt.

groetjes,
Kim

Needje

Re: zadel en hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:31

Je zadel niet aan de onderkant met olie invetten! Dat trekt in de wol die er in zit, en dan krijg je klonten! Ik maak altijd eerst me spullen svhoon met zadelzeep, en daarna vet ik het in. Met olie. En vet voor de onderkant van het zadel.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 20:34

zadelzeep kan je overal op het zadel gebruiken? en ook op het hoofdstel? veel zeep, weinig water? en de zeep er weer afvegen? het hele zadel in de olie? en vet dus voor de onderkant? moet de bovenkant ook?
en hoe vaak doen jullie je zadel en hoofdstel?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:27

Niet teveel water gebruiken bij de zeep, maar ook niet te weinig, anders kan je t niet uitsmeren en dus niet schoonmaken. Gewoon laten intrekken. Ik doe altijd mijn hele zadel in de olie, alleen dus de onderkant niet. In principe alleen waar de kussen zitten. Ik ben niet zo'n schoonmaker. Maak t altijd schoon voor ik op wedstrijd ga, dus das ook niet echt heel veel. Maar eigelijk is het wel beter als je je spullen elke dag gebruikt om het elke 2 weken te doen. Vooral de plekken waar t leer in contact klomt met zweet. Als je een gecombineerde neusriem hebt, is t misschien handig om elke x na t rijden t sperriempje goed schoon te maken. Die wordt nl doo rt schuimen enzo erg snel hard anders. Succes!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:55

Ik doe het zadel eerst met zadelzeep. Zeker niet teveel water, het mag niet erg gaan schuimen. Meestal zet ik mijn zadel daarna in het vet. Ik gebruik geen olie, dat schijnt niet erg goed te zijn voor de stiksels en idd de kussens.