Hoe dient een paard paard te worden/blijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Hoe dient een paard paard te worden/blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 17:15

Na aanleiding van een ander topic:

Citaat:
Ja, sommigen houden niet van de regen en de kou, maar als je ze goed aankleed mag dat geen probleem zijn. Bedoel dat een paard die het echt niet leuk vind om op gras met soortgenoten en genoeg ruimte te staan, psychisch niet helemaal gezond is - is te weinig paard. Er zijn paarden die absoluut niet weten wat ze met dat groene spul aanmoeten....da's geen grapje.
En als ie er fysiek problemen mee heeft, dan is dat natuurlijk ook niet best.

Citaat:
Paarden met een dun velletje, gefokt voor een warm klimaat en veel binnen gestald kunnen het snel koud hebben. Een paard dat het hele leven veel buiten staat, zal dat niet snel hebben, die is het gewend.
Een paard dat liever in z'n stal staat dan met maatjes op een groene wei, is psychisch niet in orde. Een paard is een vluchtdier en geen holbewoner en zou zich dus meer thuis moeten voelen op een ruime wei in een kudde.

Volgens deze quotes is een paard psychisch niet in orde... wat vinden jullie?

Kan een paard een steek loshebben doordat die met koude liever op stal staat of moet een paard ten alle tijden een weiland willen zien, terwijl hij daar duidelijk aangeeft niet te willen zijn...

Nadir

Re: Hoe dient een paard paard te worden/blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:25

Wat mij betreft hoort een paard gewoon naar buiten te gaan.
Ik vraag me ook af waar iemand het op bazeert dat zijn paard het niet leuk vind om buiten te staan, en waar dat dan aan ligt. Ligt dat aan de kwaliteit van de wei, de omheining, zijn al dan niet aanwezige weidemaatjes, de drinkbak, het weer...

Het kan vanalles zijn. Verward

IMO kun je zo'n paard niet 24/7 binnen houden, dat is gewoon onnatuurlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:30

Een paard wat liever in de stal staat ipv op de wei, is gewoon te weinig gewend. Hij is gewend op stal te staan en weet dan niet wat hij aanmoet met zo'n grote ruimte ineens. Een paard kan geen psychische problemen hebben, hij heeft geen psyche zoals ons. Als je een paard gewoon op de wei zet, is hij dat gewend, en zal het altijd leuk vinden omdat het zo 'hoort'.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:04

Maar dat betekend dus dat je als je hem in het donker opsluit hij dat heel fijn zal vinden omdat hij denkt dat DAT hoort?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:07

Zo zwart-wit kun je het niet zien. Elk paard is anders...

Daarbij is mijn meding dat vroeger toen men erop is gaan rijden al bepaald is dat een rijpaard geen paard is zoals op de steppe.

Als we willen dat het sportpaard voor ons presteerd moeten we hem als sportpaard behandelen, goed behandelen maar wel als sportpaard. En niet alsof hij in de kudde staat.

Dat is hetzelfde als vegetariers met leren schoenen en een bontjas...

Als je wil dat een paard natuurlijk paard is moet je hem niet vangen maar buiten laten, uit de sloot laten drinken, doen survivalen op gras en er zeker niet op gaan zitten...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:07

Mireille1970 schreef:
Maar dat betekend dus dat je als je hem in het donker opsluit hij dat heel fijn zal vinden omdat hij denkt dat DAT hoort?

paard denkt: ik ben mol Haha!

haha!! nee hoor grapje...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:11

klomp schreef:
Mireille1970 schreef:

paard denkt: ik ben mol Haha!

haha!! nee hoor grapje...

ja zoiets Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:13

Ik ben van mening dat dit per paard verschilt:

Toen Tol 2 jaar in de wei mocht staan omdat ik was gestopt met rijden, verveelde hij zich wezenloos en stond maar bij het hek om naar binnen te mogen. Hij kwijnde gewoon weg.

Op een wedstrijd is hij veel meer in zijn element. En de dagen erna geniet ie pas van weidegang Lachen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:16

Goeie Lies.

Ik denk dat, opzich, voor de meeste paarden, weidegang wel erg belangrijk is. Maar dat je ook naar het paard zelf moet luisteren als je bekijkt hoeveel weidegang, wanneer en met hoeveel dekens en beschermers.
Sommige paarden geven niks om regen, andere hebben er van veulen af aan al een hekel aan. Moet je die dan al bibberend zielig bij het hek laten staan, omdat dat nou zogenaamd het ultieme genot voor een paard is?!

Ik denk altijd: kijk naar je paard, handel naar bevinden. Die van mij, de grote, wil graag het land op, geniet er echt van. Maar hij is ook erg gevoelig, en als ik hem in regen gooi (ook al heeft hij al vanaf zn geboorte buiten gelopen) dan wil hij naar binnen, heel simpel.
Is hij dan te weinig paard en niks gewend? Nee, want zoals ik al zei, hij heeft vanaf veulen veel en vaak op het land gelopen. Maar toen hij na 3 maanden trainen weer dag en nacht naar buiten ging heeft dat hem echt teveel gekost. paardje was totaal NIET happy. En spelen met soortgenoten? Die soortgenoten meppen hem compleet in elkaar. Dus wat zou ik hem dan de groep injagen, lekker spelen, lekker buiten, dat is goed voor je, als dat betekend dat hij nog een keer een doodsklap krijgt?

maar ik denk dat dit een discussie is die altijd door zal blijven gaan. Net als die over beschermers in de wei. Ik pak ze altijd in, en de mensen die dat belachelijk vinden, dat zijn duidelijk niet de mensen die mij DA rekeningen betaald hebben.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:21

Fantastisch gesproken Noukie

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:34

Ik ben even aan het trainen en al 9 reacties Knipoog. Ik denk dat de bevindingen en opvattingen altijd verschillend blijven, maar ondanks de kwaliteit van wei, omheining en weidemaatje niet leuk om langer dan 2/3 uur buiten te lopen. Hij heeft het dan gewoon gehad. Ze hebben bij ons de mogelijkheid, maar met nat weer vinden hij het zelf niet leuk. Verder ben ik het gewoon met Noukie eens.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik nog een reactie verwacht van de quoteplaatser. Nu kan ze haar mening in een eigen topic kwijt en ik hoor graag waarom mijn paard om die quotes psychisch gestoord zou zijn...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:31

Hermesdeux schreef:
maar ondanks de kwaliteit van wei, omheining en weidemaatje niet leuk om langer dan 2/3 uur buiten te lopen. Hij heeft het dan gewoon gehad. Ze hebben bij ons de mogelijkheid, maar met nat weer vinden hij het zelf niet leuk.

Maar wat is dan het probleem?
Dan zet je de paarden toch gewoon na 2 of 3 uurtjes naar binnen? Verward

Het paard van mijn vriendin gaat ook altijd standaard om 16:00 bij het hek staan omdat hij naar binnen wil. Dat betekend toch niet dat hij psychisch gestoord is?!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 20:34

Het probleem is, dat de persoon die de quotes heeft geschreven dat wel vindt. Zij is van mening dat een paard gestoord is als hij niet plezier op de weide loopt...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:41

Als ik jou was zou ik me maar niet druk maken over wat sommige bokkers hier uitkramen. Haha!
Zeker als het gaat om uitspraken betreffende je eigen paarden die je heel dierbaar zijn.

Jij weet als beste wat goed is voor je paard, en als zij jouw psychisch gestoord noemt dan mag ze wel eens bij haarzelf te rade gaan...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:54

Tja, tegenwoordig staat het (sport)paard al zover van de natuur af dat het meer een huisdier is. En sommigen daarvan voelen zich misschien best lekker in een stal. Maar het is wel beter voor een paard om zich vrij te kunnen bewegen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:03

Ik verplaats dit topic naar VMR aangezien dit geen rijtechnisch verhaal is.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:38

Dan zijn de paarden bij mij op stal ook zwaar psychisch niet in orde! 's Morgens trappen ze zowat de deuren uit, omdat ze naar buiten willen (en gaan). Maar als je 's avonds komt en je loopt naar het hek, staan de meesten al braaf te wachten om naar binnen te kunnen. Bovendien weten ze niet hoe snel ze bij hun stal moeten komen als het regent en je haalt ze eruit. Noem het psychisch niet in orde, noem het luiheid van die beesten om niet in de regen te staan. Haha! Vind het een beetje kort door de bocht en erg ondoordacht.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:11

ik ben ook van mening dat dit per paard verschillend is, mijn vorige paard kon je er alleen maar een plezier mee doe om hem heel de dag het land op te gooien, mijn huidige paard is hier absoluut niet blij mee, die gaat na een uurtje of 2 bij het hek staan en duurt het te lang voor hij binnen wordt gehaald dan zorgt hij er wel zelf voor dat hij het land uitkomt...
Of hij wel goed bij zijn hoofd is...hier kan ik volmondig ja op zeggen, het ene paard is het andere niet, denk ook niet dat dit een kwestie is van ..het niet om kunnen gaan met de ruimte en gras van een weiland, want in die 2 uur dat hij er staat geniet hij er ook duidelijk van, maar hij is het na een tijdje gewoon zat en wil graag naar binnen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 07:42

xtwisterx schreef:
Als ik jou was zou ik me maar niet druk maken over wat sommige bokkers hier uitkramen. Haha!
Zeker als het gaat om uitspraken betreffende je eigen paarden die je heel dierbaar zijn.

Jij weet als beste wat goed is voor je paard, en als zij jouw psychisch gestoord noemt dan mag ze wel eens bij haarzelf te rade gaan...

Ben ik ook met je eens... en ik maak me daar ook totaal niet druk om, ik zie zelf wel wat die leuk vindt en wat niet Knipoog , maar ik wil de quote-schrijver gewoon even duidelijk maken dat ze verder moet kijken dan haar neus lang is... hoewel ik haar hier nog steeds niet heb gezien Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:04

Ben ik ook met je eens!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:05

psychisch gestoord ? Nee. Waarom?
Veelal is het een kwestie van gewenning. Een paard voelt zich het veiligst op de plek die hij goed kent (in dit geval stal). Daarnaast heb je gewoon paarden die niet van onze wisselende weersomstandigheden houden en meer op mensen dan als soortgenoten gericht zijn. Of snel verveeld en op stal valt meestal meer te zien.

Het is vaak een combinatie van omstandigheden, gewenning en karakter. Zelf heb ik de voorkeur voor sociaal contact en weide en paddockgang. Liefst zo lang mogelijk. Maar mijn merrie denkt 's winters ook weleens 'je kan de pot op'!

Het is misschien niet 'normaal' dat een paard liever op stal staat, dan met zijn vrienden in de wei (met goed weer), maar voor hem blijkbaar wel. Psychisch gestoord is heeeeeeeeeel wat anders.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:53

Citaat:
Ik vraag me ook af waar iemand het op bazeert dat zijn paard het niet leuk vind om buiten te staan, en waar dat dan aan ligt. Ligt dat aan de kwaliteit van de wei, de omheining, zijn al dan niet aanwezige weidemaatjes, de drinkbak, het weer...

Wahahaha jij hebt duidelijk nog nooit mijn paard gezien.
Als hij het beu is buiten dan gaat hij bij de uitgang staan, naar binnen gluren en dan net zo lang met zijn kop staan zwaaien tot iemand komt kijken wat dat idioote paard daar buiten aan het doen is.
Bij koud weer draait hij zich meteen om; kop over de draad: ik wil naar binnen!!!.
Als het gras niet lekker mals meer is (einde zomer/ herfst) haalt hij hetzelfde geintje uit.
De weiden zijn groot genoeg om een sprintje te trekken en hij staat buiten met een shetlander maar als hij geen 5 sterren gras geserveerd krijgt hoeft het van hem niet hoor.

Overigens moet ik wel toegeven dat mijn paard misschien niet een typisch 'paard' is aangezien hij opgevoed is met de fles (dus door mensen)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:14

Zwart-wit gezien ben ik het wel met de quote eens. Psychisch gestoord is een potige term, maar ik trek wel de kennis en kunde van personen in twijfel die paarden zo maken!
Wat we niet moeten vergeten is dat paarden gedwongen worden samen te leven met de paarden waarmee ze op stal staan. Als die groep heel groot is er een gerede kans dat ze maatjes vinden waarmee ze het echt goed kunnen vinden. Een paard zal er echter altijd het beste van maken, ze hebben immers geen keuze, ook niet vanuit hun instinct (kudde=maatjes=veiligheid).

Eén paard kan een beslissende invloed hebben op de hele groep. Bewijs hiervoor: De NVVR was in Zeeland op strandweekend. Voor vrijwel iedereen was het de eerste keer dat ze op het strand kwamen. Mijn paard kende het daar echter al jaren en was er goed aan gewend. De groep ging naar het strand, zonder mij. Zij kwamen op het strand terwijl ik via een andere route over het strand daar ook aankwam. De groep was enorm druk, iedereen had de handen vol om het boeltje in de hand te houden. Dat duurde tot enkele paarden mijn paard zagen en herkenden als bekend, vertrouwd paard. Daarna was de groep rustig en hebben we een fijne lange strandrit gemaakt, heel ontspannen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:41

Stacey schreef:
Dan zijn de paarden bij mij op stal ook zwaar psychisch niet in orde! 's Morgens trappen ze zowat de deuren uit, omdat ze naar buiten willen (en gaan). Maar als je 's avonds komt en je loopt naar het hek, staan de meesten al braaf te wachten om naar binnen te kunnen. Bovendien weten ze niet hoe snel ze bij hun stal moeten komen als het regent en je haalt ze eruit. Noem het psychisch niet in orde, noem het luiheid van die beesten om niet in de regen te staan. Haha! Vind het een beetje kort door de bocht en erg ondoordacht.

Haha net mijn Omar Haha! Die wil 's ochtends heeeeel graag naar buiten en rond voertijd 's avonds heeeeeel graag naar binnen en is dan ook blij om weer in zijn box te staan en moe van de dag op het land. Met regen en koud en guur weer doe ik hem ook absoluut geen plezier om hem buiten te zetten. Hij heeft een bloedhekel aan regen en ik heb hem 1 x rillend uit de wei gehaald omdat hij drijfnat was en stond te trillen of hij parkinson had. Ach het is ten slotte een woestijnpaard Haha!

Ik denk dat het gewoon verschild per paard en ook een beetje wat ze gewend zijn. Omar staat overdag op het land in het voorjaar/zomer en 's avonds staat hij op stal.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:41

We moeten af van het idee dat het gedomesticeerde paard nog steeds liever kuddedier is. We hebben er een huisdier van gemaakt, behandel het dan zo.
Je laat je hond ook niet op straat los omdat ze vroeger in de wildernis ook losliepen... met het risico dat hij onder een auto ligt (die hebben ze in de wildernis niet).

Op het land zetten is een bijkomstigheid, iets om voor afwisseling te zorgen. Ook bij Anky komen ze op het land. Maar als ze het niet lekker vinden moet je niet aan je paard gaan twijfelen of aan jezelf.