dubbele teugel, beide door martingaalring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

dubbele teugel, beide door martingaalring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 15:12

even een vraag, ik ga binnenkort met jentel mee met een groep buitenrijden. ik heb geen idee hoe ze zich in een groep gedraagt dus ik wil er voor de zekerheid een pessoa bit indoen. de normale teugel aan de normale bitring en nog een teugel aan een lagere bitring die normaal loshangt en alleen opgepakt wordt als het nodig mocht zijn.
nou heb ik altijd een martingaal om buiten, maar moet je dan alleen de teugel die aan de grote bitring vastzit er door halen of is het beter om beide teugels er door te halen?

ik wil liever geen reactie op het feit dat ik er tijdens een buitenrit een pessoabit indoe. als ik alleen buitenrijd doe ik dat niet

#Ymke#

Re: dubbele teugel, beide door martingaalring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:13

alleen door de teugel die je als "trensteugel" gebruikt.. anders kan je nooit meer onafhankelijk inwerken op de ringteugel als ze gek gaan doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 15:15

dat meende ik ook, maar ik wist het dus niet zeker

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:21

geen commentaar op je bit...maar als je normaal alleen met martingaal naar buiten gaat...zie ik t nut er niet van in....in een groep zijn ze vaak juist rustiger en lopen ze wel met de rest mee...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:42

Even een tweede vraagje van mij, naar aanleiding van dit topic: Hoe zit het dan met de teugel die je NIET door de ring van de martingaal doet? Leg je die teugels aan de binnenkant van de teugel die wel door de ring gaat (zeg maar in de "vork" van de martingaal) of leidt je de teugels buiten de martingaal om?

Om even terug te komen op het wel of niet met een Pessoa rijden (sorry LiSSy Bloos ): Ik rijd buiten ook altijd met een "zwaarder" bit, namelijk een pelhamtrens. Hierboven wordt gezegd dat een paard in een groep vaak wel rustig is, en dit zal ongetwijfeld in het merendeel van de gevallen zo zijn, maar mijn ervaring is dat sommige paarden die vaak alleen naar buiten gaan, in een groep persé voorop willen lopen en net zo lang lopen te klieren tot ze uiteindelijk hun zin hebben. Een tweede teugel er bij kunnen pakken die iets meer impact heeft is dan helemaal geen verkeerd idee. Je kan er een hoop narigheid mee voorkomen.
Ik wil het gebruik van allerlei hulpteugels/dubbele teugels/"zwaardere" bitten niet goed praten, maar soms is het voor ieders veiligheid wel eens noodzakelijk om naar heftiger middelen te grijpen, mits er natuurlijk wel verantwoord mee om wordt gegaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:47

Inderdaad alleen je bovenste teugel door je martingaal halen. 1 teugel houdt zijn hoofd ook wel tegen Knipoog
De onderste teugel gewoon buitenom doen, dan heb je het beste contact en kan er ook niet kapot.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:30

livo schreef:
geen commentaar op je bit...maar als je normaal alleen met martingaal naar buiten gaat...zie ik t nut er niet van in....in een groep zijn ze vaak juist rustiger en lopen ze wel met de rest mee...

volgens de eigenaresse van het paard wil ze nog wel eens behoorlijk maf doen in een groep. aangezien ik haar zelf nog nooit in een groep heb meegehad neem ik liever het zekere voor het onzekere