zoveelste topic... ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje201

zoveelste topic... ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 14:48

Ik weet dat er al veel zijn geweest, maar zie in veel topics niet mijn antwoorden staan die ik nodig heb.
Ik wil hem deze zomer gaan halen.
wil graag paar dingen weten:

- zijn er gelegenheden voor het halen van een ruiterbewijs in zuidholland (zoja waar?)
- wat kan je verwachten (buitenrijden, springen, dressuur, theorie?)
- wat kost het?
- zijn er nog meer verplichtingen/kosten verboden als je eenmaal je ruiterbewijs hebt?
- Wat zijn precies de voordelen?

bedankt alvast Lachen

SplashIsLief

Re: zoveelste topic... ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:55

1 Weet ik niet Knipoog
2 Je moet theorie leren en daar mag je maximaal 7 fout in halen. Je moet wat dressuur oefeningen doen, beetje zonder beugels draven gewoon overgangen rijden etc. Een klein sprongetje moet je kunnen. Je moet iets doen met gevaarlijke obstakels en je moet een stuk buiten rijden
3 Weet ik ook niet, misschien kun je dat soort dingen op de knhs site vinden?!
- Je moet het Ruiterbewijs verlengen maar weet niet hoe dat gaat moet ik nog uitzoeken want dat moet ik dit jaar doeN!
- Je bent extra verzekerd en je mag in meer gebieden rijden

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:57

Van de Knhs-site:

Ruiter- en Koetsiersbewijs 4/1/2005

Paardrijden is een mooie sport. Maar er komt veel bij kijken. Het paard is een levend wezen en met leren rijden of mennen alleen bent u er niet! Hoe en waarom reageert een paard op vreemde situaties en voorwerpen. Waarom mag hij wel gras eten maar geen takken. Hij loopt raar, stelt hij zich aan of is er iets aan de hand? Hoe verzorg ik het tuig en hoe weet ik of het goed past.

Op deze en vele andere vragen leert u het antwoord geven als u de theorie voor het Ruiter- en Koetsiersbewijs leert. Daarnaast wordt er natuurlijk extra aandacht geschonken aan het rijden op zich, en het rijden in het verkeer. Te paard of met een rijtuig behoort u immers ook tot de verkeersdeelnemers.

Aan het Ruiter- en Koetsiersbewijs zit een WA-verzekering gekoppeld. Als houder van het Ruiter- of Koetsiersbewijs bent u ook lid van de KNHS Recreatiesportvereniging, waarmee u bijdraagt aan het openhouden van natuurgebieden voor ruiters, en nu ook 50% korting krijgt bij de entreebewijzen voor de Nationale Parken Veluwezoom en Loonse en Drunense Duinen en het Bergherbos.

Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en een gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:05

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:09

Even gegoogled: http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php
De kosten:
Ruiterbewijs
Aanvraag examen € 47,50

Het theorie-examen bestaat uit 35 meerkeuzevragen waarvan de kandidaat er tenminste 28 goed moet beantwoorden om te kunnen slagen.

Het praktijkexamen bestaat uit 2 delen. Eerst wordt er een rijproef afgelegd op een buitenterrein van tenminste 3000 m². De kandidaten moeten de voorgeschreven verrichtingen laten zien, zoals correct op- en afstijgen, been van het paard optillen, stap, draf (lichtrijden en doorzitten), galop (individueel en in de groep) draven zonder beugels, rijden met een hand, verlichte zit, enkele sprongen vanuit galop over een oxer van ca. 50 cm breed en 60 cm hoog en door een smalle doorgang rijden.

Wanneer de kandidaat dit met goed gevolg heeft afgelegd, volgt de rit over de openbare weg, waarbij het gedrag van de kandidaat in verkeerssituaties getest wordt. In de route moeten diverse verkeerssituaties voorkomen, zoals weg en kruispunt oversteken, stilstaan, afslaan, toepassen verkeersregels, inschatten situaties e.d.

De rest moet je maar op de site kijken Knipoog

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 15:12

@splash:
dank je wel Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:46

Ilkkah; Ik zou er maar heel goed overnadenken. In principe regelt je WA-verzekering al alle ongelukjes buiten. Het ruiterbewijs keert echt maar heel af en toe iets uit. Hier in de buurt heb je het echt nergens voor nodig en dit jaar zijn er ook al weer gebieden weggevallen waar een ruiterbewijs verplicht is.

Ik heb ook mijn koetsiersbewijs, ik heb er die 3 jaar nog niets aan gehad. Mijn pa reed pas met Sem tegen een auto, gewoon vergoed door de WA, je hebt je ruiterbewijs/koetsiersbewijs daar helemaal niet voor nodig.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 17:55

Ik pb je eventjes sanne