paardje heeft er zin in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

giogio

paardje heeft er zin in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 12:10

Hello,

Ik rij sinds een paar weken op een E-pony op onze de manege, het is een ruin en heet silver.

Opzich is t echt een leuk beestje en ik denk ook echt dat ik er verder mee kan komen als ik er genoeg mee oefen, maar ik snap iets niet goed.

Als ik op zn rug klim gaat het allemaal prima, maar zodra we beginnen te instappen wilt ie al gelijk gaan draven of galloperen als ie daar de kans voor krijgt. hij zal er niet vandoor gaan of gaan bokke of stijgeren, hij loopt alleen erg graag.

Wat mij opviel is dat als ik de teugels korter pak, dat ie dan ook sneller gaat lopen. dus ik moet steeds mn gewicht en mn zit erin zetten om m in stap te laten zeg maar.
Maar na een uur wordt dat best irritant. Heeft iemand tips hoe ik hem kan laten lopen zoals ik dat wil? of moet ik gewoon steeds met mn zit werken en mn gewicht er steeds ingooien als ie wilt gaan draven-galloperen als ik dat zelf niet wil?

alvast bedankt.. Lachen

Donny

hardi

Re: paardje heeft er zin in

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:21

Op het moment dat het paard onder jou uit loopt inderdaad gelijk terug rijden doormiddel van zwaarder te gaan zitten. Je mag ook best eens met beide teugels tegelijk een ophouding maken, maar let op niet hangen of vast houden. Het paard zal dan alleen maar terugtrekken en dus nog harder gaan lopen. Als het paard terugkomt in tempo direct ontspannen en het paard daarin op je laten wachten. Op het moment dat jij weer been geeft, dus om een reactie naar voren vraagt, mag hij pas weer naar voren toe weg. Als je consequent je paardje terugrijdt op de momenten dat hij een paar passen pikt, zal je zien dat je dalijk een heel fijn paard onder je hebt. Het probleem hier is gewoonweg looplust denk ik en het paard moet dus leren wachten op de ruiter.

Succes in ieder geval.