Suzuki Vitara als trailer auto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LOCA

Suzuki Vitara als trailer auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 11:13

wat vinden jullie van een Vitara als trek auto voor je 1.5 prd trailer? en wat zijn de ervaringen hiermee? Ik zit er aan te denken om een vitara te kopen, een kennis van mij rijdt haar paard ook met een vitara rond maar ik merk als ik naast haar zit dat de auto het soms toch wel zwaar heeft, en ik weet dus niet of ik het aandurf als ik bv mn trailer op een grasveld oid moet plaatsen tijdens wedstrijd.

Delphi2

Re: Suzuki Vitara als trailer auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:32

Mijn vriendin rijd in een Grand Vitara, (grijs kenteken) mag 1800 kg trekken en heeft daar helemaal geen probleem mee het is een 2.4 td.
Ik weet niet wat het verschil is tussen een gewone vitara en de grand vitara.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:37

ik had een gewone vitara voor dat wij de ssang yong kochten.
het kan wel maar ik merk nu pas dat ik in nood situaties of als je een tunnel uitmoet net ff wat meer vermogen heb en dat is toch wel heel erg fijn
mijn vitara was een jlx 1.8 geloof ik

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 11:38

Ik bedoelde eigenlijk een gewone Vitara JLX 1.6 ltr

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:41

Ik heb ook een Vitara JLX 1.6, die 1500 kg mag trekken. En dat kan ie super !! Ik rijd er ook met een 1,5 paards trailer mee, en heb nog niets te klagen gehad.
Laatst heb ik nog een autoambulance, met auto erop uit de blubber moeten trekken, en zelfs dat deed mijn Vitara geen pijn !! Ging erg goed.
Mijn vader heeft een GrandVitara uit 2002, en die is nog net wat soepeler natuurlijk. Maar ik heb geen klagen over mijn JLX'je

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 11:53

en als je in de modder met je trailer rijdt of op een zachte ondergrond doet ie dat ook goed?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:56

ja ik vind in vergelijking met wat ik nu heb dat het moeizaam ging maar ja ik heb nu een heel zware trek auto

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:45

Als ik hem in de modder in z'n 4x4 zet, komt ie er echt wel uit. Tja. misschien niet zo snel als een Toyota Landcruiser ofzo, maar daar betaal je ook 3x zo veel voor.... in aanschaf, onderhoud en verzekering

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:34

ok super, bedankt voor de reacties!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:04

een vitara is omdat hij niet zo zwaar in gewicht is dus wat goedkoper in onderhoud maar als jou paard door wat dan ook flink tekeer gaat op de trailer heb ik er persoonlijk liever een wat zwaardere auto voor dus daardoor wat duurder maar meer garantie voor veiligheid

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:46

Ik heb een JLX gehad en was er zeer over te spreken, hij trok mijn trailer met gemak. Natuurlijk trekt een superzware terreinauto beter, maar daar hangt ook een kostenplaatje aan. Het is maar net hoe vaak je op pad gaat met een trailer en hoever je moet rijden met dat ding.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:41

ik rij elke week normaal gesproken 120 km met de trailer voor mijn lessen dus vandaar dat wij een grotere en zwaardere auto hebben gekocht en het gaat wel met een vitara maar in een nood situatie weet ik niet of je hem er dan uit kan trekken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:48

Barbiejeep...
Als de auto zo overduidelijk lichter van gewicht is dan de trailer, dan lever je toch wel een heel stuk in qua veiligheid. Trekken zal wel gaan, maar kun je ook goed remmen en/of uitwijken in een noodsituatie?!
Mijn paard komt er niet achter

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 06:21

Margreet, als een auto lichter is dan je trailer + aanhanger mag je hem toch helemaal neit trekken?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 06:41

Wel als je rijbewijs BE hebt.
FAQ!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:41

ik denk ook inderdaad dat deze auto meer voor het uiterlijk er is dan om daadwerkelijk je veilig van punt a naar punt b te brengen

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:19

de term barbiejeep, slaat echt helemaal nergens op. Ik zie ook weleens mensen rijden met een vitara 3 drs. met een 2 paardstrailer erachter, en ja, dat kan echt niet !! Maar als je een lichte 1,5 paards trailer hebt, en er geen boerenknol in vervoerd, is het goed te doen hoor. De vitara heeft een erg degelijk onderstel en is echt wel gemaakt voor het terrein, en ja, dat ie niet opkan tegen een grote rangerover, dat lijkt me duidelijk...

Het gaat erom wat je ermee wil, en voor het "recreatief" gebruik voldoet ie echt wel.
Nogmaals, ik ben erg tevreden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:56

Zabbie schreef:
de term barbiejeep, slaat echt helemaal nergens op. Ik zie ook weleens mensen rijden met een vitara 3 drs. met een 2 paardstrailer erachter, en ja, dat kan echt niet !! Maar als je een lichte 1,5 paards trailer hebt, en er geen boerenknol in vervoerd, is het goed te doen hoor. De vitara heeft een erg degelijk onderstel en is echt wel gemaakt voor het terrein, en ja, dat ie niet opkan tegen een grote rangerover, dat lijkt me duidelijk...

Het gaat erom wat je ermee wil, en voor het "recreatief" gebruik voldoet ie echt wel.
Nogmaals, ik ben erg tevreden...

Kennis van me heeft een Nissan Terrano, dat heeft toch de naam iets voor te stellen. Totdat ie eens met mijn Disco door het weiland ging. Dat is dus een wereld van verschil.
Een Opel Kadett 1,7 D trekt ook een 1,5 paards met groot paard erin, meerdermalen gedaan; maar dat wil dan niet zeggen dat het ook verantwoord is. Een Vitara, zeker 1,6, is en blijft een ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet auto. Je hebt domweg te weinig motorvermogen om ook maar enigsinds veilig snelheid te maken, ze zijn te licht om enig tegenwicht te bieden aan een trailer met eigen ideeën en de terreincapaciteiten zijn er alleen ten koste van een hoop schade aan het terrein.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:08

tja, daar zullen de meningen dan over blijven verschillen. Dan moeten ze trouwens ook iedereen die met een personenauto, een VW golf ofzo voor de trailer rijdt van de weg halen.
En er zijn trouwens maar weinig auto's die een trailer met eigen ideëen van gedachten kan veranderen....

Kortom ik blijf gewoon rijden met mijn "ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet" auto, zoals jij dat zo oneerbiedig noemt. Doei!

Maargoed, deze discussie is al eens vaker gevoerd op bokt, en ook toen zijn we er niet uitgekomen.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:18

Zabbie schreef:
Kortom ik blijf gewoon rijden met mijn
"ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet"
auto, zoals jij dat zo oneerbiedig noemt. Doei!

Maargoed, deze discussie is al eens vaker gevoerd op bokt, en ook toen zijn we er niet uitgekomen.....

Ik wens je een goede reis en hoop van harte dat je NOOIT door ondervinding erachter moet komen wat ik bedoel. Ik wens het niemand, zelfs mijn ergste vijand niet (Ik heb de ervaring de kop in kunnen drukken met dank aan een dikke Range Rover).

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:25

tja, we hebben niet allemaal een dikke portemonee om een dikke Rangerover te kunnen kopen he.

( is geen jaloezie overigens, want als je met die dikkerd naar de garage moet voor een beurt... dan lach je niet meer..... )

Mijn mening is duidelijk denk ik. Voor het gebruik waar ik mijn Suzuki voor heb, dus af en toe met een trailer op pad in de regio, voldoet ie prima. En daar blijf ik bij.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:35

super bedankt voor de reacties! ik heb nog even 1 vraagje, ik heb nog gen E achter B, dus ik zou nog even willen weten of ik nu zelf de combinatie mag rijden, het is zowiezo lichter dan 3000 kilo denk ik bij elkaar maar is de auto nu ook lichter dan trailer en maximum te laden gewicht? want in dat geval mag ik dus niet zelf rijden (heb de auto nog niet dus kan ook geen papieren in zien)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:24

Knor schreef:
super bedankt voor de reacties! ik heb nog even 1 vraagje, ik heb nog gen E achter B, dus ik zou nog even willen weten of ik nu zelf de combinatie mag rijden, het is zowiezo lichter dan 3000 kilo denk ik bij elkaar maar is de auto nu ook lichter dan trailer en maximum te laden gewicht? want in dat geval mag ik dus niet zelf rijden (heb de auto nog niet dus kan ook geen papieren in zien)

Kijk even bij de FAQ voor de uitleg over rijbewijzen en aanhangers. Het verhaal wat daar staat (door Margreet) is het enig korrecte verhaal, alle andere verhalen zijn onzin.

Zabbie, mijn Range Rover ziet alleen de garage van binnen omdat iemand ooit APK heeft uitgevonden. Een Range uit '73 is met de juiste boeken gewoon zelf te onderhouden. Maarre, kom hem eens uitproberen, dan kun je echt vergelijken Haha!

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:40

Zabbie schreef:
tja, daar zullen de meningen dan over blijven verschillen. Dan moeten ze trouwens ook iedereen die met een personenauto, een VW golf ofzo voor de trailer rijdt van de weg halen.
En er zijn trouwens maar weinig auto's die een trailer met eigen ideëen van gedachten kan veranderen....

Kortom ik blijf gewoon rijden met mijn "ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet" auto, zoals jij dat zo oneerbiedig noemt. Doei!

Groot gelijk! ïk-wil-wel-maar-ik-kan-niet" Ik voel me bijna persoonlijk aangevallen. Ik heb ook een Vitara en deze mag 1450 trekken.

Mijn mening is wanneer een auto het mag, kan het ook.

Over motorvermogen? Hij trekt misschien niet hard op, maar mijn "Barbiejeepje" gaat overal doorheen en de trailer ligt er geweldig achter voor extra comfort voor mijn "barbiepaard".

Mijn vaders auto, een zware Ford Scorpio, trekt de trailer met paard prima, hij kan ook harder rijden, maar je mag toch niet harder dan 80 Haha! , dus wat is het nut!!!!

En................achter mijn auto staat mijn anders zo drukke paard, veel rustiger.

Over dat je auto lichter is dan je trailer + paard en dat dat onveiliger zou zijn? Dat ligt aan jezelf. Je kunt rijden of niet! Anticiperen, en mocht je per ongeluk toch ploseling moeten remmen/uitwijken?, dan maakt het niet uit wat voor auto er voor je trailer staat, je paard schrikt zich toch te pletter!

Enkele tips

Nooit uitwijken voor dieren (hoewel je hart iets anders zegt)
Wanneer je de berm in gaat, recht doorrijden, afremmen op je motor.

Dus, gewoon een Vitara kopen hoor! Toffe auto, Cabrioletje, stoer op het concoursterrein, lekker goedkope auto vergeleken met die oh zo mooie grotere "echte" jeeps

trouwens ieder voordeel heeft zijn nadeel; ik moet mijn stoel naar voren doen wanneer ik spullen mee moet nemen. Anders moet ik eerst mijn kap los doen, de achterklep gaat anders niet open. Met een hardtop heb je hier geloof ik geen last van.

Nu, ik ga een groom zoeken die "KEN" heet, dan is het plaatje compleet!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:57

Mettetje schreef:
Nu, ik ga een groom zoeken die "KEN" heet, dan is het plaatje compleet!

Haha! , strak plan !!

Ik heb trouwens een grijs kenteken Vitara, met hartop. Achterin voldoende plek voor mijn spulletjes. En het voorste deel van het dak kan ook apart open, heerlijk cruisen in mijn barbiewagen !!

En, "ikke" , fijn voor je dat je zo handig bent. Mijn buurman heeft een RangeRover uit 2002, daar heb ik weleens mee geruild omdat hij jaloers was op mijn open dakkie.... tja...
Ik heb echt geen behoefte meer om je RR uit te proberen. Maar toch bedankt voor het aanbod Pling