Paard eet eerst stro, dan hooi en dan pas biks.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Paard eet eerst stro, dan hooi en dan pas biks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 10:30

Zodra mijn paard haar eten krijgt als ik haar binnenzet uit weide op paddock begint ze altijd eerst aan haar stro, dan pas aan haar hooi (eet ze niet echt veel) en als laatste heel voorzichtig aan dr brok. Meestal is de brok de andere ochtend wel op maar met veel plezier eet ze het niet.
Een slobbertje in de vorm van een hand muesli en energiekernmix gaat er wel meteen in Vingers aflikken Is mijn paard nu raar?

Anoniem

Re: Paard eet eerst stro, dan hooi en dan pas biks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:37

Ik heb het aan Milena gevraagd, en die vindt jouw paard niet raar maar knettergek Haha! Tong uitsteken haha
Hartstikke fijn juist dat hij eerst ruwvoer eet en daarna pas biks. Voor de vertering ook veel beter.
Kan ook aan de biks liggen hoor; het ene merk is zoeter (door bv de melasse die erin verwerkt wordt of de bietenschroot) dan de andere.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:38

Mijn paard neemt altijd eerst wat voer en begint dan aan z'n hooi, de rest van het voer laat hij dan staan en eet hij later.
Stro en hooi zijn wel natuurlijker dan brokjes dus misschien eet hij het daarom liever.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:40

Paarden die liever eerst ruwvoer eten en dan pas krachtvoer hebben nogal eens last van haken op de kiezen. Is er al eens een tandarts bij geweest?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 10:40

Dat is wel waar ja dat het beter is eerst ruwvoer en dat krachtvoer. Maar dacht altijd dat paarden altijd gek waren op biks. Ze krijgt Subli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:41

Nee hoor, die van ons hebben ook regelmatig een voorkeur voor hun kuilgras boven de biks.
Subli is overigens een vrij zoete brok die over het algemeen heel goed gegeten wordt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 10:41

Mieke schreef:
Paarden die liever eerst ruwvoer eten en dan pas krachtvoer hebben nogal eens last van haken op de kiezen. Is er al eens een tandarts bij geweest?

Er is nog geen tandarts bij geweest. Ik heb ze vorig jaar augustus gekregen en had altijd begrepen dat ze met de keuring ook altijd de tanden nakijken. Een paar weken terug heeft de dierenarts ook even haar mond geopend (zonder klem ofzo) om te kijken en toen zag ze zo snel niets. Ze had geen tijd meer om uitgebreid te kijken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:44

Mijn paard krijgt van de stal brokken en van mij granen, dan eet hij ook eerst de granen en dan de brokken. Toen hij twee weken uit logeren was kreeg hij andere brokken en die vond hij helemaal niet zo lekker, daar deed hij echt uren over en at het met "lange tanden"
Wees blij dat hij liever hooi en stro eet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:46

Nee, op zich is dit een hele gezonde volgorde.
Dat je paard de biks met lange tanden eet, betekend mogelijk dat ze het niet lekker vindt. Het kan ook zijn dat je een verstandig paard hebt wat zich niet klem eet maar gewoon ophoudt als het genoeg is.
Mijn oude paard kon je rustig een volle zak voer open in de stal zetten, ze zou er niet meer van eten dan nodig.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 10:51

Anouar15 schreef:
Mijn paard krijgt van de stal brokken en van mij granen, dan eet hij ook eerst de granen en dan de brokken. Toen hij twee weken uit logeren was kreeg hij andere brokken en die vond hij helemaal niet zo lekker, daar deed hij echt uren over en at het met "lange tanden"
Wees blij dat hij liever hooi en stro eet.

Op zich ben ik daar wel blij om dat wel maar vind het zo maf. Alle andere paarden vallen aan op hun brok en madam wil liever muesli en stro. Van haar hooi laat ze ook op zijn tijd resten liggen terwijl ze helemaal niet veel krijgt. nu ze op het land staat 3 plakjes voorheen 4.
Als je haar verhuisd of als ze op rust staat vanwege een blessure dan eet ze ook heel slecht. Op de kliniek wou ze helemaal niets en terug op stal alleen stro. Als ik weinig met haar werk dan laat ze haar hooi ook bijna liggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:55

Is het hooi wel goed? Steek je neus erin het moet fris en fruitig ruiken en niet muf. Als het voor mensen lekker ruikt is het voor paarden ook goed hooi!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 10:57

Af en toe zit er een muffe baal tussen (heb een ruiktic ruik overal aan) maar dan eten alle paarden het slecht. Alleen de mijne schopt het dan gewoon helemaal door dr stal heen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:58

Krijgt ze hooi of dat spul uit een pak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:59

Paarden eten toch eerst ruwvoer om zo speeksel aan te maken?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 11:05

Anouar15 schreef:
Krijgt ze hooi of dat spul uit een pak?

Gewoon hooi geen kuil.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 11:06

Luckey schreef:
Paarden eten toch eerst ruwvoer om zo speeksel aan te maken?

Dat heb ik ook altijd begrepen dat het beter is ze eerst hooi te geven en daarna biks. Maar om mij heen verkiezen de meeste paarden toch hun biks en daarna pas hooi.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:09

Dan is die andere paarden waarschijnlijk onbewust "aangeleerd" dat ze het voer maar zo snel mogelijk op moeten eten omdat het anders uit de bak wordt gehaald omdat "ze te veel krijgen"