Hoeveel mijn shet voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Hoeveel mijn shet voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 09:07

Dit is een vraag waar ik al een tijdje mee zit.
Hoeveel moet ik in principe mijn shetlander voeren?

Hoeveel geven jullie je shet?

Ik zal even wat vertellen over hoe haar voedingsschema er nu uitziet.
Ze staat dag en nacht in de wei.
Meestal longeer ik haar om de dag, maar als ik geen tijd of zin heb dan doe ik haar alleen borstelen of ik laat haar in de wei.
Maar gemiddeld longeer ik haar toch wel 3 keer per week.
Meestal is dit 20minuten tot een half uurtje (maar geen extreem zwaar werk hoor).

Op de dagen dat ik haar longeer krijgt ze van mijn Subli ponybrok.
Dit is brok speciaal voor pony rassen die snel dik worden.
Ze krijgt dan ongeveer 1 of 2 plasticbekertjes vol en soms nog een wortel erbij (maar daar houd ze niet zo van).

Aan de ene kant denk ik dat ze genoeg krijg, maar weet het niet zeker.
Wat vinden jullie? En wat geven jullie je shet te eten op hoeveel arbeid?

Paulusjuh

Re: Hoeveel mijn shet voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:25

Mijn shet staat nu overdag op het land en savonds/snachts op stal, met de rest van de paarden.
Ze krijgt sochtends en savonds nu ongeveer 2 handjes bix. (In de winter was dit meer, maar staat nu op rantsoen)
Ook krijgt ze sochtends en savonds wat hooi erbij.

En af en toe tussendoor nog eens wat lekkers.
Mijn shet werkt in tegenstelling tot veel shetters aardig hard. Ze loopt minimaal 5 keer per week. Afgewisseld rijden/mennen/longeren etc.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:28

je kunt beter de dagen voor het longeren de brokken geven... zo kan ze de energie die ze daarvan krijgt kwijt in het werk.
als je haar brokken geeft na het werken en de dag erop staat ze stil is er een kans dat ze maandagziekte krijgt.

denk wel dat dat genoeg is voor een shet, misschien op de andere dagen een klein handje brokken voor het idee

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:39

Mijn Shet krijgt zo min mogelijk maar die is dan ook maar 1 jaar oud Haha!

Afgelopen winter liep hij van half 8 's ochtends tot ong. 6 uur 's avonds buiten op de wei. Daar deelde hij het gras en 3-4 plakken hooi met mijn Tinkermerrie (die dus veel meer en sneller eet dan hij Haha! dus reken voor hem maar een half plakje hooi). 's Avonds op stal kreeg hij voor de lekkerigheid een beetje slobber (omdat mijn merrie dat ook krijgt) en 1-2 winterpenen en voor het slapen gaan een plak hooi (die hij vaak nooit helemaal op at). Als ontbijt 3-4 winterpenen en af en toe een klein handje (speciaal Tinker)brok.
Straks gaan ze met zijn 2en de zomerwei op en dan krijgt hij alleen gras, gras, gras en nog eens gras met af en toe een lekkere winterpeen als het vrouwtje komt Vingers aflikken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:34

Met zo weinig werk zou ik helemaal geen brok voeren. Ik zou kiezen voor Pavo Aura(nu heet het Summerfit dacht ik). Wel de vitamientjes van brok, maar niet de voedingswaarde/energie.
Gras is meestal wel genoeg als ze niet zo veel doen.

Mijn voerschema voor de pony's ziet er zo uit:
Dennis, iedere dag dat hij gewerkt heeft een halve kg basis brok en een kwart muslie. Dennis werkt dan pittig en dekt ook.
Roos, iedere dag een ruime kwart merriebrok, een handje muslie en een halve Pavo Aura koek. Roos werkt niet op het moment, maar heeft wel een veulen aan de voet.
Angel, iedere dag dat ze gewerkt heeft bijna een halve kg basis brok en een handje muslie. Op het moment staat ze stil in dik gras bij de hengstenhouder om gedekt te worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:02

in principe hebben paarden die normaal werk doen genoeg aan hooi en gras, maar dat moeten ze dan wel de hele dag kunnen eten. En jou shet doet heel weinig werk, dus die zou ik helemaal geen brok geven.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:26

Mijn verzorgshets staan ook dag en nacht in de wei.
Het weilandje is een beetje kaal aan het worden, dus worden ze nu 2x per dag bijgevoerd met een plak hooi.
Als ik heb gereden of heb gelongeerd ofzo dan geef ik meestal iets van een kwart kilo biks, niet om bij te voeren maar gewoon als beloning.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:19

Jimmy is bijna drie en werkt elke dag bijna een uur. Hij is 84 cm en krijgt 300 gram onderhousmueli en 150 gram mengsel van lucerne.

Vincent is bijna 1 jaar en is 85 cm hij krijgt hetzelfde.

Samen krijgen ze drie plakken hooi.