Rode vlekken in de hoeven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimble

Rode vlekken in de hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:43

Mijn pony is vroeger bevangen geweest voordat hij bij ons kwam.
We letten nu goed op z'n gewicht dat hij niet weer zo veel overwicht krijgt als toen.
Waarschijnlijk is het een welsh. Hij is stevig, hij zal nooit mager worden, daar heeft ie gewoon geen aanleg voor.
Nu staan de paarden ongeveer een maand weer op de wei. Hij heeft nu allemaal rode vlekken in z'n hoeven. Eigenlijk weer een beetje last van z'n bevangenheid, door het eiwit rijke gras.
Hij heeft er geen last van, loopt niet moeilijk of kreupel. Ik heb er volgens mij meer last van dan hij.
Het word nu langzaam aan wel wat minder.
Ik probeer hem zo min mogelijk op harde grond te lopen. Zodat hij echt geen zere voeten kan krijgen. Verder sta ik bijna iedere dag met een beetje water even z'n hoefjes te poetsen om maar te kijken hoe het er nu uitziet.
Hebben jullie nog tips of andere info hierover???
Eventueel kan ik nog wel foto's maken als jullie niet snappen wat ik bedoel.

Anoniem

Re: Rode vlekken in de hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:50

Is het geen kneuzing of een blauwe plek?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:54

Is natuurlijk bekappen niet iets voor hem/haar? Kijk anders eens op www.hoefnatuurlijk.nl Bij natuurlijk bekappen lopen ze niet alleen op de hoefwand waardoor de witte lijn minder belast wordt en hij daar minder snel last van krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:40

Zowiezo is een rode vlek die je nu in de hoef ziet, al (veel) eerder ontstaan, en niet nu.
Waarom vraag je je hoefsmid niet gewoon wat het precies is wat je ziet, en wat dat voor oorzaak en gevolg heeft? De meeste hoefsmeden vinden het hartstikke leuk als eigenaren oprechte belangstelling voor hun vakgebied hebben, en vertellen je er graag over!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:48

trode vlekken zijn soort zoolkneuzingen/bloeduitstortingen in de hoef, onstaan door bv op een steen te hebben getrapt oid
ze kunnen ook blauw/paarsig van kleur worden.

wat je ook ziet is wanneer een paard ene hoefzweer heeft en de DA/hoefsmid begint in de hoef te snijden, dat je dan eerst een rode plek ziet, als ze dan dat stukje openmaken komt alle rotzooi er al meteen uit, maar een rode vlek is niet per definitie ook meteen een hoefzweer, kan er wel makkelijk ontstaan op die plaats maar hoeft niet

je hoefsmid kan je er vanalles over uitleggen, gewoon vragen zoals sonja ook al zei Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:49

Rode vlekken kunnen komen doordat ze de hoef gestoten hebben (bloeduitstorting) maar ook door hoefbevangheid. Ik had vroeger een verzorgpony die heel erg hoefbevangen was en die had af en toe hele rode hoeven. Echt zielig, hij kon haast niet lopen en is uiteindelijk ingeslapen omdat er niks meer aan te doen was.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:51

Mij is verteld dat rode plekjes op de hoef ook kunnen komen door verandering in voer. Dus in jouw geval zou dat zijn omdat hij net op de wei is. Vaak heeft het te maken met hoefbevangenheid maar hoeft dus niet.

Heb ik ook maar gehoord hoor. Knipoog

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 11:55

Z'n hoeven zijn verder piekfijn in orde. Hij word altijd op tijd bekapt en worden regelmatig tussendoor ook nog een stukje bijgevijld.
De vlekken zitten niet op z'n hoefzool, maar echt op de hoef zelf.
Ze blijven ook rood/licht roze van kleur.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:15

Volgens mij zijn dat gewoon kneuzingen, tenminste dat is wat ze mij geleerd hebben Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:18

Als hij er geen last van heeft zijn het kneusingen door bijv stoten. Dat blijft net zolang zitten tot het eruit gegroeid is, net als een blauwe nagel.