weidegang opbouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linardsje23

weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 07:56

Lin staat nu een paar uurtjes per dag opt land (als t weer goed genoeg is). Maar het liefst zou ik hem dag en nacht op het land hebben. (ipv op stal)
Maar hoelang zou ik daar nou over doen om dat op te bouwen ?

pol013

Re: weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:57

Dat ligt heel erg aan de gevoeligheid van je paard en aan hoe 'vet'het gras is. Ik heb jaren gereden bij een man die de paarden na het maaien in 1 keer dag en nacht op de wei deed. Dat ging altijd goed.
Als ik dat bij mijn paard zou doen, zou dat eindigen in gaskoliek. Bij mijn paard beginenn we met een uurtjes per dag (een dikke maand geleden mee begonnen) en nu staat hij er ongeveer 4 uur op. Over een maand hoop ik hem weer overdag de hele dag buiten te kunnen zetten.
Je zult dus per geval goed moeten kijken hoe snel je kunt gaan. Zorg er iig voor dat je paard ook nog stro of 'oud hooi' kan eten in het begin dan compenseer je een beetje het malse gras.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 10:05

oke bedankt voor je reactie.
voor koliek is die niet gevoelig iig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:14

hoeveel uur staat ze er nu precies op?
halve dagen?
doe dan eerst een dag of zes hele dagen, van smorgens tot savonds en na die week proberen of dag en nacht wil.
beetje gokken ook, en opletten op eventueel dunne mest en bultjes op de huid die wijzen op eiwit teveel.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 13:36

nu een uurtje of 2/3

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 16:40

inmiddels staat lin zo'n 5-6 uur per dag erop ( soms gesplitst in 2x per dag 3 uur, anders is het zo'n gedoe met zn drie voerbeurten) maar vandaag zag ik dat ie toch wel een beetje diarree krijgt. Is dat verontrustend? of is dat gewoon even wennen?
Hij krijgt verder qua voer 3x daags een halve schep biks en savonds een plak hooi.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:46

Is gewoon even wennen hoor.
Die van mij stonden vanaf dag 2 al volledig er in.
Beetje dretserige poep had ze maar was niets aan de hand

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 17:09

dat heb die van mij dus ook. tis niet waterdun ofzo, maar lekker is anders haha.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:11

Citaat:
Ik heb jaren gereden bij een man die de paarden na het maaien in 1 keer dag en nacht op de wei deed. Dat ging altijd goed.
zoiets doen ze bj ons ook, maar dan niet maaien maar 2 weken koeien erop.

Ik heb Morrie ook in 1 x 24/7 op de wei gezet, hij heeft een week iedere dag wat vrij droge zemelen gehad en de drab-mest valt heel erg mee dit keer.

Mijn stalgenoten halen hun paarden /pony's ;s nachts van de wei dan staan ze in een paddock zonder 1 hap vreten, om af te slanken, als ze 's morgens terug in de wei gaan, halen ze de geleden "schade" dubbel en dwars in door als gekken te gaan vreten Cool

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:34

Zoals al eerder gezegd; het verschilt per paard. Voor die van mij is zelfs een half uur op dit rijke mei gras al te veel. Andere paarden kunnen er goed tegen om gelijk 24 uur per dag op het land te staan. Let goed op de mest, maar ook op z'n omvang, hoe hij loopt, is ie fit etc. Ik zou het rustig aan van halve dagen naar hele dagen opbouwen en dan over een week of 3,4 je paard dag en nacht buiten zetten.