Schimmel, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Schimmel, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 07:41

Als er schimmel heerst of aangetoond is bij jouw op stal, wat doe je dan of doe je niet?
Behalve (preventief) wassen of enten.

Als de buurman van jou paard schimmel heeft ga je dan WEL of NIET met je paard naar de groepsles of geplande clinic?

Hoe gaat men er mee om bij jouw op sta (pensionstalling)l of ga je er zelf mee om (eigen/prive stal)?

Cassidy

Re: Schimmel, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:46

Bij ons op stal komen er grote borden op de box te staan met "schimmel" zodat het betreffende paard niet door iedereen geaaid wordt. Ik zou er op staan dat geen spullen van me geleend zouden worden, verder ook niets van anderen gebruiken. En preventief wassen, daar begin ik niet aan. En kun je tegen schimmel eigenlijk enten?

Groepslessen of geplande clinic zou ik er toch echt niet voor laten schieten, of de schimmel moet zo erg zijn dat ik er geen zadel op kan leggen. Het is heus niet zo dat schimmel zich via de lucht verspreid!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 07:50

Je kunt tegen schimmel enten. kost een paar knaken. (heb 1 prijsopgave gehoord dat het 35 euro per enting kost en er 2 keer geent moet worden, geen idee hoelang het werkt)

Dus als jouw paard schimmel heeft ga je er gewoon mee op stap?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:00

Ligt eraan waarheen, en hoe dringend het is. Als het bijv. een clinic is waar ik al voor betaald heb, ga ik hem gewoon volgen. Als mijn paard met een koliekaanval naar de dierenkliniek moet, dan ga ik dat gewoon doen. Een buitenritje door de duinen, waarom niet? En de groepslessen die ik volg zijn doorgaans op stal, dus de paarden die er zijn hebben in principe op andere manieren ook al de mogelijkheid (gehad) om besmet te worden, daar verandert dan ook niets meer aan als ik toevallig langsrij.

Als ik de oorzaak zou zijn van een schimmelbesmetting, zou ik wel mijn eigen paard behandelen, met een paar keer wassen moet dat over zijn. Mijn paard van hot naar her slepen met een schimmelinfectie zonder zelf wat aan mijn eigen paard te doen en anderen daarmee besmetten, zou ik not done vinden. Maar als het in behandeling is, is het doorgaans toch goed?

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:16

Mijn paard heeft ook wel eens schimmel gehad, ik ga dan nog steeds gewoon naar les en wedstrijden. Alleen waarschuw ik anderen, om een beetje uit de buurt te blijven. Dat ze mijn paard niet aaien en ervoor zorgen dat hun paard niet aan mijn paard gaat ruiken. Zolang er geen lichamelijk contact is, is het ook niet besmettelijk.

Preventief behandelen tegen schimmel doe ik nooit, als ze het krijgt behandel ik het met Imaverol en is het redelijk snel weer weg.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:19

Mijne heeft ook een keer schimmel gehad, maar ik reed toen nog geen wedstrijden dus dat was geen probleem, verder ervoor gezorgd dat niemand het overbrengt enzz.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:21

bijsluiter Imaverol:
Paarden:
De letsels en de huid eromheen worden 4 maal met de verdunde emulsie gewassen met telkens 3 á 4 dagen ertussen.

zou de schimmel dan na 1 keer wassen verdwenen zijn?

Wist je dat er schimmels zijn die abortus kunnen veroorzaken bij drachtige merries?

de melkproduktie van koeien kunnen verlagen?

mensen het ook kunnen krijgen?

en dat de fleecetruien zeer goede dragers zijn van schimmel?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:34

Marrepar schreef:
verder ervoor gezorgd dat niemand het overbrengt enzz.

en hoe zorg je daarvoor???

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:38

de arabier die ik geleasd heb had ook schimmel, duurde erg lang... ik had bordjes op de stal gehangen zodat mensen hem niet zouden aaien (stalhouder vond dat onzin, volgens hem was het niet besmettelijk Verward de mafkees )
ik desinfecteerde alle spullen met imaverol, dekens e.d. inspuiten met een mengsel imaverol de rest gewoon wassen (ook je eigen kleren!!). peesbeschermers na elk gebruik weer in een emmer met imaverol.
ik gebruikte de imaverol eerst zoals beschreven in de bijsluiter. werkte niet, 1 potje op... 2e potje op aanraden van de DA om de dag gewassen, hielp ook niet, 2e potje op... toen maar onverdund de plekjes aangesipt en de rest om de dag gewassen. toen was het met 2 weken weg.

ik ging met meron nooit naar de club en volgde ook geen groepslessen. buitenrijden kon met hem helaas niet.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:38

Alane schreef:
bijsluiter Imaverol:
Paarden:
De letsels en de huid eromheen worden 4 maal met de verdunde emulsie gewassen met telkens 3 á 4 dagen ertussen.

zou de schimmel dan na 1 keer wassen verdwenen zijn?

Ik heb het om de twee dagen gebruikt tot de schimmel weg was, dat duurde een week of twee tot drie geloof ik. De laatste week heb ik het minder vaak gebruikt.

Alane schreef:
Marrepar schreef:
verder ervoor gezorgd dat niemand het overbrengt enzz.

en hoe zorg je daarvoor???

Dat niemand in contact komt met jouw paard of de spullen die je voor je paard gebruikt. Als je paard schimmel heeft, moet je bovendien al je borstels enz. ook met Imaverol behandelen, anders komt het net zo hard weer terug.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:48

Paard wassen met chloor en weg is het.........
ze gebruiken het hier op stal, puur met spons............
Klinkt erg prikkerig, maar ik moet zeggen dat het na 2 dagen over is.

Heb het zelfs niet geprobeerd, de mijne heeft nog geen schimmel gehad.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 06:59

kiana schreef:
Paard wassen met chloor en weg is het.........

Met gloor?!?! Afbeelding Dat lijkt me nou niet echt gezond voor je paard, ik hou het gewoon bij Imaverol, dat is er tenminste echt voor bedoeld.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:06

Ons paard heeft ook schimmel, maar die hebben we nog niet zo lang, het paard. Daar bij haar oude baas was ze al behandeld dus het zit alleen nog op haar voorbenen en verder heeft het alleen bij haar singel gezeten... Als we aan haar benen hebben gezeten: eerst handen wassen voordat je een ander paard aait en verder staat ze zoiezo niet bij andere paarden omdat dat nu nog niet kan (mevrouw is een echte merrie en moet al die zielige ruintjes niet Clown )
peesbechermers en singel maken we altijd goed schoon en verder 2 borstels apart gehouden die we alleen nu gebruiken en met poetsen dan als laatste de schimmel plekjes poetsen zodat we het niet verspreiden. Borstels worden ook heel goed scoongemaakt.

Gelukkig is het al bijna over en er is geen ander paard besmet (tot nu toe) We behandelen het met Imverol, dat werkt super! Haha!