ze word te dik op de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angela123

ze word te dik op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 07:16

ik vroeg me af hoe jullie dat doen als je paard hele dagen op de wei staat
die van mij staat er nu een week en ik krijg nu al het idee dat ze dikker begint te worden
we rijden zo 5 a 6 keer per week en dan dik 2 uur buiten 1 dag rust 1 dag wandelen meestal ze word niet bij gevoerd af en toe beetje muesli en peentje ofzo maar niks bijzonders Vork
het was de bedoeling dat ze wel een aantal maantjes op de wei kon blijven maar als het zo door gaat moet ze binnekort al weer naar sta( ik het niet de gelegenheid om haar en paar uur per dag buiten te zetten de wei is namelijk ergens anderd als haar stal)

Byron15

Re: ze word te dik op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:43

Hoop dat je hier aardig wat reacties op krijgt, want wij hebben hetzelfde probleem Bloos
Ik ga dit topic even volgen.

Wat wij wel doen is een stuk weiland afzetten en als dat afgegraast is zetten we haar daar op, maar dat is ook zo ongezellig. Hoop dat iemand met betere ideen komt Haha!

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 07:48

ja ik heb daar ook al aan zitten denken maar het is niet mijn eigen wei
de wei is van een boer waar ik en nog een paar andere tegen en vergoeding onze paarden neer mogen zetten en nog meer rijden op en dag word echt te veel
af en toe maken we ook wel lange ritten van ongeveer 4 uur maar heb er niet de tijd voor om dat iedere dag te doen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:40

het is heel normaal dat je paard een beetje dik wordt van gras, want gras is moeilijk te verteren en daardoor vult het hele darm stelsel, en daardoor krijgt je paard dus een 'grasbuik'....
Eigenlijk is het zelfs heel gezond, want een paard is nou eenmaal gemaakt om moeilijk verteerbaar voedsel te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:52

Heel simpel, ik zet ze niet de hele dag op de wei. Momenteel gaat moeder Dewi met het veulen ongeveer 5-6 uur op de weide. Amanda gaat 1 á 2 uur op een behoorlijk vet stukje wat ze nog moet kortvreten.

Als dat op is, hoop ik dat het weiland weer droog genoeg is, en dan zal ze daar ongeveer 3 uur per dag in gaan. Verder staat zij permanent op een paddock. Moeder en veulen staan als ze niet buiten staan, op stal, het is nog te nat voor het veulen om ze ook op de paddock te laten, en ik wil ze niet langer op de wei hebben, omdat ik bang ben voor hoefbevangenheid van moeders. We hebben nl vrij vette weide's.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 09:02

ik vind het ok niet er als ze wat dikker word maar ind ik ben ook bang dat ze hoefbevangen raakt ze heeft altijd halfe dagen in de wei gestaan werd ze ook wel dik maar nu staat ze er hele dagen ik ga het gewoon aankijken en anders moet ze naar stal ik weet dat je van die kappen kan kopen dat ze alleen maar grassprietjes kan eten maar dan moet haar halster om blijven en dat vind ik weer gevaarlijk

Byron15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 07:40

@ toydoll; Dat het paard een beetje dik word is geen probleem, maar wij hebben een haflinger, die bij ons staat voor haar pensioen(atrose) en die word echt moddervet. Bloos Huilen En dat is nou weer niet al te best.

Van die kappen die je aan het halster kan bevestigen ben ik ook niet echt een fan.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:08

wij hebben schapen die de weides het hele jaar door lekker kort houden.. dus er valt nog wel te grazen maar het is niet zo belachelijk lang..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:08

Is dit misschien iets?

Deze informatie komt van www.natuurlijk-ruiterschap.nl

Graaskorven worden door dierenartsen, en hoefverzorgers aangeraden om (chronische) hoefbevangenheid en overgewicht te voorkomen en genezen.

De kleine opening in de korf zorgt ervoor dat het paard maar een beperkte hoeveelheid gras kan eten, maar wel normaal kan drinken. Zo hoef je het paard niet in een weiland te zetten met heel weinig gras, of op stal te houden.
We nemen aan dat de graaskorf 50 tot 75% van de grasopname beperkt. Dat wil zeggen dat de paarden vierkeer zo lang kunnen grazen als zonder graaskorf.

Wanneer het gras te lang is en ligt, zal het moeilijker zijn voor het paard/pony om tee ten, dat kan frustaties opleveren. Wanneer je paadr gefrustreerd lijkt, kan dit de oorzaak zijn.

Het kan normaal functioneren en gewoon met de groep op de wei. De lichtgewicht korven zijn bestand tegen het geschuur en geknabbel van (andere) paarden en rotten niet.

Best Friend Graaskorven kunnen ook worden gebruikt om stalondeugden te ontmoedigen, zoals kribbebijten en houtknagen.

De graaskorven zijn beschikbaar in twee uitvoeringen: Deluxe en Standaard.
Beide korven zijn gemaakt uit een webbing neusband welke gevoerd is met neopreen, de korf zelf is van flexibel en extra versterkt rubber.
Zowel de Standaard als de Deluxe versie hebben een panieksluiting die ervoor zorgt dat de korf onder normale omstandigheden altijd op zijn plaats blijft, maar als het paard ergens echt aan blijft haken, in paniek raakt, en zichzelf los probeert te trekken zal de panieksluiting meegeven. Hierdoor wordt het risico op verwondingen aanzienlijk verminderd.

Elke graaskorf wordt geleverd in een vinyl tasje, die herbruikbaar is als bijvoorbeeld poetstas.

Voordelen:
Limiteerd alleen het grazen, niet het drinken
Handige musketonsluiting
Ring voor bevestiging van een halstertouw
Gemaakt uit nylon/ rubber
Resistent tegen rotten en vocht
Makkelijk schoon te maken: Het grove vuil eraf borstelen en de korf met water schoonspoelen. Aan de lucht laten drogen.

Daarnaast heeft de Deluxe uitvoering als extra voordeel:
Ingebouwd 'paniekhalster' met Vijfpuntig, op maat te verstellen 'breakaway' systeem.
Denk er wel aan dat wanneer de luxe graaskorf losschiet het paard zo bij het gras kan, er zit een nieuw riempje bij de graaskorf ter vervanging van het oude 'breakaway' systeem, meestal gebeurd dit alleen de eerste dagen wanneer het paard moet wennen aan het halster.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:47

een paard dat op de wei staat wordt nu eenmaal dik, alleen in de darmen zit al 50 kilo aan gras!
Bij ons zetten ze de paarden 's nachts in de paddock zonder hooi om af te spekken, maar dat is weer slecht voor de darmen, want die liggen dan stil en zodra ze de wei in komen, gaanz e als een idioot de schade inhalen

Ik laat de mijne 24/7 o de wei staan, dan wordt ie maar dik.

Als je niet van een dik paard houdt, zal je je je paard òf héél veel beweging moeten geven, of er een stalpaard van maken

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:55

Die van mij zijn heel moeilijk slank te houden. Ze lopen 1 a 1,5 uur per dag op de graswei. Voor de rest staan ze op de schrale wei. Ze zijn nog wat aan de dikke kant, maarja, ze moeten ook nog een beetje kunnen grazen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:59

zelfs bij ons het probleem en zoveel gras staat er niet Nagelbijten / Gniffelen

gewoon elke dag flink beweging geven

Misty4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:04

Mijn paardje is nogal "dun" aangelegd ik hoef me niet veel zorgen te maken Haha! Waar ik me wel zorgen over moet maken is dat ze niet graag de hele dag in de wei loopt dan gaat de heen en weer drentelen voor het hek totdat ze eruit mag...

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 10:37

het zit bij mij ook wel aardig tussen me oren elke dag als ik kom denk ik dat ze meer buik krijgt
maar ik weet dat ze wel wat dikker geworden is maar dat heb je nou eenmaal op een wei
ze staat met 10 paardjes op en giga groote wei dus er is buina heel de zomer vol op gras
nu wil de boer binnekort wel een aantal schaapjes er bij doen die helpen eten
als die nou even vlink door eten hahah Vork

hansan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:58

veel rijden/beweging geven