Wat vind jij van een dubbelgebroken trens/ kinketting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Minou

Wat vind jij van een dubbelgebroken trens/ kinketting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 19:48

Ik word een beetje ziek van alle mensen die denken dat een dubbelgebroken trens of met kinketting rijden zielig is en dat het ohzo scherp is.
Een dubbelgebroken trens is zelfs fijner voor een paard, dit kan namelijk meer bewegen dan een enkelgebroken. Als je (beginner) trekt aan het enkelgebroken bit, dan vormt het een notenkraker lekker prettig voor het paard. Ik erger me hier dus echt dood aan, ik rij zelf met een dubelgebroken sprenger bit met kinketting op mijn drie arabieren, dit gaat super! Je moet natuurlijk wel je handen stil kunnen houden en met de beweging van het paard meegaan, dus beginners kunnen hier echt niet mee rijden. Zo dit wilde ik even kwijt, nu wil ik graag weten wat andere mensen hiervan vinden.

capopjekop

Re: Wat vind jij van een dubbelgebroken trens/ kinketting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:52

Uhmz, wat is precies het nut van een kinketting in jou verhaal? Is eigelijk de eerste keer dat ik hoor over een trens met kinketting.

Dubbelgebroken bit vind ik goed. Ik heb het idee dat dat net wat rustiger in de mond ligt en dus idd prettiger is voor (de meeste) paarden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:55

Een bit met een kinketting is per definitie geen trens.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:09

capopjekop schreef:
Uhmz, wat is precies het nut van een kinketting in jou verhaal? Is eigelijk de eerste keer dat ik hoor over een trens met kinketting.

Dubbelgebroken bit vind ik goed. Ik heb het idee dat dat net wat rustiger in de mond ligt en dus idd prettiger is voor (de meeste) paarden.

Hey ja ik heb een heel speciaal bit dat alleen in duitsland te koop is het is een koperenbit een sprenger dus dat is met hefboomwerking en met kinketting. Het is bit bestaat in nederland alleen met stang, maar ik heb een dubbelgebroken.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:11

Snap ik ook niet ,een bitje met een kinketting Verward
Ik rijd ook met een dubbelgebroken en dat gaat heel erg goed !

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:21

Margreet schreef:

is lezen moeilijk voor jou? Ik heb een dubbelgebroken sprengerbit dat te vergelijken met een dubbelgebroken trens met hefboomwerking!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:21

Minou schreef:
Hey ja ik heb een heel speciaal bit dat alleen in duitsland te koop is het is een koperenbit een sprenger dus dat is met hefboomwerking en met kinketting. Het is bit bestaat in nederland alleen met stang, maar ik heb een dubbelgebroken.

Heb je een foto, want zogauw ik hefboom werking hoor, dan denk ik of aan een stang, of aan een hackamore. Oftewel ik kan me geen voorstelling maken Lachen

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 21:45

capopjekop schreef:
Minou schreef:

Heb je een foto, want zogauw ik hefboom werking hoor, dan denk ik of aan een stang, of aan een hackamore. Oftewel ik kan me geen voorstelling maken Lachen

Ik heb er helaas geen foto van maar ik ga mijn best doen voor je doen, je kan eens op google kijken bij afbeeldingen van sprengerbitten. en je dan voorstellen dat in plaats van die stang een dubbelgebroken bit indenken, maar ik ga je een foto regelen. heb je een mailadres voor me?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:46

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:57

ja maar er zijn ook zat mensen die er geen verstand van hebben. toen ik mijn paard van stal verwisselde (weer naar de stal toe waar mijn vorge paard en pony ook gestaan hebben) liepen ze te blaten dat ik mijn 3 jarige met een veel te scherp bit reed * lees een dubbel gebroken kneveltrens* dit is 1 van de zachtste bitjes omdat het nog extra stil in de mond ligt, niet dat ik het bit door zn mond trek maar is voor zo'n jong paard wel fijn. maargoed iederen dat dus dat het een heel scherp bit was omdat die knevels er aan zitten (het lijkt dus een speciaal bit) terwijl het dus een heel zacht bitje is.

maargoed over hoe jij het bit gebruikt, dat heb ik nog nooit gezien of gehoort. dus ben wel nieuwschierig hoe dat er uit ziet

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 06:46

Minou schreef:
is lezen moeilijk voor jou?

Ben je altijd zo goedgehumeurd?

Dat bit dat jij omschrijft is waarschijnlijk een pelham of een thiedemann bit en beslist géén trens en bepaald niet zo vriendelijk in de (dubbel)gebroken variant, neem dan liever een ongebroken als het zo nodig moet, die beklemmen de onderkaak helemaal niet.
Je vindt jezelf duidelijk een hele goede ruiter, maar waarom heb je zo'n "stuurbekrachtiging" nodig? Waarom niet een gewoon trensbitje zonder al die poespas?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 06:52

Die bitten zijn WEL in NL te krijgen, ik heb er ook eentje, het is idd een dubbelgebroken aurigan pelham (met kinketting) maar die moet je wel met dubbele teugel gebruiken!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:00

DinkeyGirl schreef:
die moet je wel met dubbele teugel gebruiken!

Heel goed! OK dan!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:00

Minou schreef:
Ik word een beetje ziek van alle mensen die denken dat een dubbelgebroken trens of met kinketting rijden zielig is en dat het ohzo scherp is...

Uit de andere berichten begrijp ik dat het hier om een dubbelgebroken bit met hefboomwerling gaat?
Is idd niet erg prettig voor een paard, er is niets mis met een dubbelgebroken bit zonder hefboomwerling of een ongebroken bit met hefboomwerking, maar jouw combinatie heeft niet mijn voorkeur.

Verder vind ik de toon van je berichten niet erg aardig...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:19

een bitje heeft naar mijn mening niets met leeftijd maar met gevoeligheid van de mond te maken. Ik rijd graag met iets scherpere bitten omdat ik het verschikkelijk vind om aan mijn teugels te moeten trekken. IK rijd mijn paard met een trainingsbit met scharen ( western ) en kinketting. Ik heb haar met dit bit ingereden ( irish cob) en moet zeggen dat ze er super op loopt. Ik rijd dan ook met losse teugel. Ik hoef de teugel maar op te pakken en ze reageerd... maar nu wil ik dressuur met haar rijden. Op een gewone trens loopt ze niet ( vanaf het moment dat ik haar wou inrijden al niet, vandaar het trainingsbit let scharen).
Zelfs als ik ga wandelen hangt ze op een simpel d-trensje totdat haar mondhoeken rauw zijn. Nu rijd ik met een pessoabit. Gaat nog niet denderend, maar wil haar de kans geven. Ik rijd met dubbele teugel omdat ik de hoop nog niet wil opgeven dat ik met een simpel D trensje zou kunnen rijden. Rijd dus hoofdzakelijk met de bovenste teugel die als werking de d-trens functie heeft...
Je moet een bit niet afstemmen naar de ruiter, maar naar het paard. Ik rijd uiteraard ook het liefste met een zwaar inwerkend bit, lekker makkelijk voor mij, maar doe ik mijn paard geen plezier mee...
De moraal van mijn verhaal is... als jij denkt dat je het beste bit voor je paard hebt dan moet je je niets aantrekken van andere. Maar heb je twijfels dan zou je misschien eens kunnen luisteren naar wat ze zeggen... Ik weet dat luisteren naar andere geen kwaad kan en misschien ontdek je nog iets wat je nooit verwacht had...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:30

Minou schreef:
Margreet schreef:

is lezen moeilijk voor jou? Ik heb een dubbelgebroken sprengerbit dat te vergelijken met een dubbelgebroken trens met hefboomwerking!

Margreet kan echt wel lezen hoor, en ze heeft nog gelijk ook.
Een trens is een bit zonder hefboomwerking, of het nu een ongebroken, enkelgebroken of ongebroken mondstuk is.
Een stang is een bit met hefboomwerking, ook als dat bit een dubbel of enkelgebroken mondstuk heeft.

Het bit wat jij beschrijft is waarschijnlijk een dubbelgebroken pelham, en verre van vriendelijk. Doordat het een hefboomwerking heeft en dubbelgebroken is werkt het alsnog als een tang op de onderkaak.
De ongebroken variant is vriendelijker, hoewel ook nog een behoorlijk scherp bit.
En inderdaad, zo'n bit hoor je met 2 teugels te rijden, anders komt het gewoonweg neer op je bit als breekijzer gebruiken.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:30

Ik denk ook dat het hier om een dubbelgebroken pelham gaat. Dit zijn inderdaad scherpe bitten.

Ikzelf heb een tijdje met een enkelgebroken pelham gereden, maar ben hier nu gelukkig vanaf.

Je hoeft dit bit niet met dubbele teugel te rijden je hebt leertjes die je kunt bevestigen tussen de twee ringen van de scharen. Daar kan je dan een teugel aan bevestigen. Je kan ook een teugel op de onderste ring zetten, maar dan heb je wel de maximale hefboomwerking en is het bit dus heel erg scherp.

Ikzelf vind het niet erg als mensen met zo'n bit rijden. Als er goed mee gereden wordt kan dit helemaal geen kwaad. Ik heb in het begin ook heel veel begeleiding gehad toen ik met dit bit ging rijden en wat ik hierboven al aangaf ben ik nu ook van dit bit af en kan ik mijn paardje heel fijn rijden op een enkelgebroken bustrens.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:58

Citaat:
Zelfs als ik ga wandelen hangt ze op een simpel d-trensje totdat haar mondhoeken rauw zijn. Nu rijd ik met een pessoabit. Gaat nog niet denderend, maar wil haar de kans geven. Ik rijd met dubbele teugel omdat ik de hoop nog niet wil opgeven dat ik met een simpel D trensje zou kunnen rijden. Rijd dus hoofdzakelijk met de bovenste teugel die als werking de d-trens functie heeft...
Je moet een bit niet afstemmen naar de ruiter, maar naar het paard.
Ik rijd uiteraard ook het liefste met een zwaar inwerkend bit

, lekker makkelijk voor mij, maar doe ik mijn paard geen plezier mee...

Ik krijg een beetje een vaag gevoel bij jouw bericht, vat het niet verkeerd op, maar ik heb de indruk dat je de bitproblemen op jouw paard afschuift, terwijl ik vind dat deze meestal veroorzaakt worden door de hand van de ruiter.

Verder gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar een zo zacht mogelijk inwerkend bit en een zachte, rustige ruiterhand.
Ik rijd mijn Irish Cob op een ongebroken Nathe (kunststof) trensje altijd en overal.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:22

Ann schreef:
Citaat:
Je moet een bit niet afstemmen naar de ruiter, maar naar het paard.
Ik rijd uiteraard ook het liefste met een zwaar inwerkend bit

, lekker makkelijk voor mij, maar doe ik mijn paard geen plezier mee...

Ik krijg een beetje een vaag gevoel bij jouw bericht, vat het niet verkeerd op, maar ik heb de indruk dat je de bitproblemen op jouw paard afschuift, terwijl ik vind dat deze meestal veroorzaakt worden door de hand van de ruiter.

Verder gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar een zo zacht mogelijk inwerkend bit en een zachte, rustige ruiterhand.
Ik rijd mijn Irish Cob op een ongebroken Nathe (kunststof) trensje altijd en overal.

helemaal mee eens. Je maakt de mond zelf harder door er zo'n scherp bit in te hangen. Ik rijd mijn paard zoals je hier boven kunt lezen met een super zacht bitje, een dubbelgebroken kneveltrens en hij heeft nog steeds een lekker zacht mondje ik hoef echt niet te trekken hoor, bij een ophouding krijg ik al reactie, en ik vind zoiezo trekken niet nodig met wat voor bit je ook rijd, daar krijgt je paard juist een lekkere hardemond van.

jij zou je paard nu best met een zacht bitje kunnen rijden, alleen zal het dan iets lastiger worden als met zo;n scherp bit omdat je dan zelf rijtechnische meer moet doen Clown

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:36

Nou is het natuurlijk wel zo dat het ene paard een makkelijke mond heeft dan de ander...

en dat hoeft niet altijd met een ruiterhand te maken te hebben...

Ik heb verschillende paarden gereden met heel verschillende monden waarbij bij ieder paard ook verschillende bitten prettig waren...

De meeste paarden lopen gewoon goed op een normale trens, maar er is een enkeling die zich daar niet prettig bij voelt...

Om even bij het onderwerp te blijven, je hebt trouwens ook dubbelgebroken Liverpoolstangen met kinketting...

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:46

Margreet schreef:
Minou schreef:
is lezen moeilijk voor jou?

Ben je altijd zo goedgehumeurd?

Dat bit dat jij omschrijft is waarschijnlijk een pelham of een thiedemann bit en beslist géén trens en bepaald niet zo vriendelijk in de (dubbel)gebroken variant, neem dan liever een ongebroken als het zo nodig moet, die beklemmen de onderkaak helemaal niet.
Je vindt jezelf duidelijk een hele goede ruiter, maar waarom heb je zo'n "stuurbekrachtiging" nodig? Waarom niet een gewoon trensbitje zonder al die poespas?

Meid die kinketting klemt helemaal niet!! en uhm het is geen thiedemann bit en ook geen pelham deze bitten krijg je nergens behalve in duitsland. Ik ben van mening dat een dubbelgebroken bit veel rustiger in de mond ligt dan een ongebroken of enkel.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:51

DinkeyGirl schreef:
Die bitten zijn WEL in NL te krijgen, ik heb er ook eentje, het is idd een dubbelgebroken aurigan pelham (met kinketting) maar die moet je wel met dubbele teugel gebruiken!

Ja klopt dat je hem in nl krijgt maar heb hem nog niet in koper gezien, en ik rij inderdaad met twee teugels! Bij de beschrijving van het bit stond dat het een sprengerbit was, misschien verschilt dit per land?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:27

Sprenger is een merk, geen type.

Doe verder lekker wat je niet laten kunt joh, ik ben er klaar mee als je niet normaal kunt reageren. Doei, doei

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 21:58

Margreet kan echt wel lezen hoor, en ze heeft nog gelijk ook.
Een trens is een bit
zonder
hefboomwerking, of het nu een ongebroken, enkelgebroken of ongebroken mondstuk is.
Een stang is een bit met hefboomwerking, ook als dat bit een dubbel of enkelgebroken mondstuk heeft.

Het bit wat jij beschrijft is waarschijnlijk een dubbelgebroken pelham, en verre van vriendelijk. Doordat het een hefboomwerking heeft en dubbelgebroken is werkt het alsnog als een tang op de onderkaak.
De ongebroken variant is vriendelijker, hoewel ook nog een behoorlijk scherp bit.
En inderdaad, zo'n bit hoor je met 2 teugels te rijden, anders komt het gewoonweg neer op je bit als breekijzer gebruiken.
[/quote]

Je zou ook eens kunnen vragen of ik met twee teugels rij en ja ik rij met twee teugels!! en het is een sprengerbit en géén pelhalm!! sorry maar er zijn ook bitten die jij niet kent dus sta er dan ook voor open![/quote]

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:02

Vervelend he? Als mensen je hier ook geen gelijk geven.... Clown

Bedoel je deze?
Afbeelding
Dat is nou een dubbelgebroken pelham. Van Sprenger, en sprenger is inderdaad een merk, geen type. Ook bijvoorbeeld de K&K bitten zijn van sprenger.
Met klemmen wordt bedoeld dat doordat het bit gebroken is, het klemt op de onderkaak, een ongebroken doet dit niet. En als de kinketting helemaal niet klemt heb je hem te los, en kan het bit te ver naar achteren doorslaan, wat behoorlijk onprettig is voor je paard.
Ik zou je aanraden je eerst eens te gaan verdiepen in de werking van zo'n bit voor je van alles gaat roepen en er mee gaat rijden.
Verder vind ik trouwens een gebroken pelham (of ieder ander bit met hefboomwerking) op zijn zachtst gezegd niet bepaald fijn, juist doordat ze gebroken zijn werken ze heel hard in.

Een dubbelgebroken bit is niet per definitie zachter dan een ongebroken of een enkelgebroken bit, dat is volledig van het paard afhankelijk. Bovendien is het bit wat het rustigst in de mond ligt een ongebroken trens.

hardi schreef:
Je hoeft dit bit niet met dubbele teugel te rijden je hebt leertjes die je kunt bevestigen tussen de twee ringen van de scharen. Daar kan je dan een teugel aan bevestigen. Je kan ook een teugel op de onderste ring zetten, maar dan heb je wel de maximale hefboomwerking en is het bit dus heel erg scherp.

Die pelhamriempjes zijn een stomme uitvinding. Het bit is gemaakt om met 2 teugel gereden te worden, zodat er verschil is tussen de inwerking van de bovenste en onderste teugel (stangwerking/trenswerking). Doe je er riempjes aan dan werkt het bit alleen maar hard en onduidelijk in.