ik ga komend jaar aan mij laatste jaar van mijn opleiding beginnen. ik heb eerst VMBO-t gedaan en ben nu bezig met een 3jarige opleiding voor MBO ondernemer/manager detailhandel niveau 4. ik vind het een leuke opleiding maar ik kan nou niet zeggen dat ik dit de rest van mijn leven zou willen doen dus wil ik graag nog een opleiding gaan doen hierna.
ik heb zitten denken aan een opleiding op economie/management gebied. dat spreekt me ook erg aan.
maar eigenlijk is mijn droom altijd geweest om een opleiding te gaan doen in de paarden en heb ook een tijdje min of meer een eigen stal gerund. ik heb altijd naar deurne gewild, dat stond vrijwel vast tot er zich een situatie voor deed met mijn stiefzussen die na jaren lang een leven lijden in de paarden stopten en met het masterclass papiertje van deurne weinig konden in de niet paardenwereld. toen ging ik aan het denken en besloot ik dat ik nooit voor die situatie wilde komen staan en toch maar een andere algmene opleiding te gaan volgen. ik kon tenslotte altijd nog iets in de paarden gaan doen.
nu komt de tijd er dicht in de buurt dat ik mijn volgende opleiding moet gaan kiezen en jaja in mijn hoofd zit nog steeds deurne of iets dergelijks.
als ik met deze opleiding klaar ben, ben ik pas 19 dus nog vrij jong. hoe denken jullie er over of zijn er meer mensen die deze situatie kennen?
tja, aan de ene kant ga je natuurlijk jezelf wel een bepaalde kant op ontwikkelen. Maar dat is wel een kant die je leuk vindt, dus je zou het altijd kunnen proberen. Daarbij heb je al een mbo-opleiding afgerond, dus wat dat betreft heb je al mogelijkheden om ergens anders aan de bak te komen, wil het werk met paarden toch niet lukken.
ik wil volgend jaar ook naar Deurne gaan.. als je paarden echt leuk vind en je hart ligt daar,waarom zou je er dan niet voorgaan? risico's zijn er om te nemen..
Tja, ik doe zelf nu ook een hbo opleiding in Deurne (sport). Maar het blijft toch echt je eigen keuze!
Met een hbo deurne diploma heb je natuurlijk wel wat meer dan een masterclass diploma! je zit dan 5 of 6 jaar voltijd op school (oké elk jaar is een half jaar stage) en met masterclas kom je in totaal maar iets van 50 x naar school (verspreidt over 2 jaren). Je krijgt dan echt alleen de vakken die op jouw gericht zijn (met masterclass) volgens mij. en met een 'normale' opleiding heb je volgens mij een veel breder pakket. als je hbo houderij of hbo sport doet, dan krijgt je ook veel management, bedrijfskunde, economie enz. naast. (bij mbo trouwens ook hoor, maar met hbo kan je nog net wat meer meepakken, zo ga ik bijv. waarschijnlijk pr & communicatie doen als hbo(-sport) richting (je kiest een richting voor het 4e en 5e jaar). Daar kan je ook wat mee op andere gebieden mochten de paarden me óóit óóit niet meer boeien.
Weet je ik heb idd veel negatiefs gehoord over deurne maar t valt me op dat dat BIJNA altijd van 'horen zeggen' is.. Ik vind zelf dat iedereen het anders ervaart en dat je het dus gewoon uit moet proberen.. Ikzelf ga ook de Hbo sport doen.. en idd je kan er erg veel mee en zo heb je ook je lesgeefpapiertje
Doen! Ik zit in een soortgelijke situatie; ik ben nu bijna klaar met mijn opleiding maar dat andere is toch blijven trekken. Ik heb zoiets van ik probeer het en lukt het niet heb ik altijd wat om op terug te vallen. Als je alleen maar een diploma voor de paardensector hebt en je vindt dan geen werk heb je een probleem. Ik ga btw BBL Paardenhouderij doen in Deurne. En heb ook al een baan in deze sector. Ik ben ook heel benieuwd wat het wordt en of ik het dalijk nog steeds zo leuk vind, maar ik ben iig een ervaring rijker en dit diploma heb ik sowieso!
Idd gewoon doen, hoe lang moet je nog deze opleiding doen voordat je je diploma hebt?Dan adviseer ik je HBO deurne te gaan doen, SB vertelde het al, je kan er alle kanten mee op!Ook als je besluit niet verder te gaan in de paarden.