Wanneer weer hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miisshOrse

Wanneer weer hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 20:16

Zoals de vraag al luid. Weet er iemand hoelang de tussentijd van hengstigheid tot hengstigheid is? Mijn merrie was 2 mei zeker weten hengstig, weet iemand welke data ze dan weer hengstig zou moeten worden? Bloos

Alvast bedankt,

Boundless

Re: Wanneer weer hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:04

vaak is het drie weken maar zomers worden ze vaker hengstig dan in de winter

Dexter20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:13

Dit is zeer verschillend, mijn merrie was drie weken geleden hengstig en op dit moment al weer. Dit is per paard volgens mij verschillend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:34

80-90% van de merries is gewoon regelmatig iedere 3 weken hengstig. Ga er maar van uit dat ze 23 mei dus weer hengstig moet zijn. Begin eventueel voor de zekerheid met schouwen op 20 mei - aangenomen dat je wilt dekken tenminste.
De hengstigheid duurt normaliter een week, dus als je iedere dag of om de dag schouwt ben je er altijd op tijd bij.

Mocht je inderdaad willen dekken (op natuurlijke wijze): het heeft geen zin om meteen op de eerste dag van de hengstigheid te dekken, de merrie laat dat dan vaak nog niet goed toe ook. Wacht tot dag 3, dek nog eens op dag 5, en dat is 9 van de 10 keer voldoende.

Insemineren komt veel nauwer, dat moment moet dmw scannen nauwkeurig worden bepaald. Je moet nl binnen 24 uur voor de eisprong insemineren. Is het ei er al af, dan ben je te laat. Zit het er een dag later nog, dan zul je opnieuw moeten insemineren.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 12:36

Oke. Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ja ik spook inderdaad met de gedachtes om haar te laten dekken