Hoe zet je een ''grasmaaier'' vast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Hoe zet je een ''grasmaaier'' vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:37

Haha nee geen echte grasmaaier natuurlijk maar een shet die de kantjes kaal moet vreten..
Mijn ervaring is namelijk als ik m'n shet in de kant vast zet om hem gras te laten eten dat hij dan helemaal in het touw waar die aan vast staat zich wikkeld.
Toch zie ik wel veel mensen het doen dus vroeg ik me af hoe kun je dat doen zonder dat hij er in verstrikt kan raken?
En zit er ook nog een leeftijd aan vast, van zo oud mag hij en niet eerder?

Alvast bedankt! Lachen

Margreet

Re: Hoe zet je een ''grasmaaier'' vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:41

Niet aan een touw, maar aan een ketting. Eventueel nog een paar stukken tuinslang er omheen schuiven.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 19:14

Maar dan kan hij zich toch nog vastlopen of zie ik dat verkeerd?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:30

ook altijd zorgen dat op de pin die je in de grond doet een draaiding zit.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:04

Nee, een ketting trekt niet strak, dus daar komen geen knopen in en door het gewicht glijdt hij altijd naar beneden waardoor hij er makkelijk weer uit kan stappen, daar worden ze vlug handig in hoor!
Als je er een paar stukken tuinslang omheen schuift maakt het helemaal geen lussen meer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:18

Een ketting is makkelijker omdat hij naar beneden valt. Een ervaren pony kan ook wel aan een longe oid hoor(Dennis staat vaak genoeg aan de longe, nooit een probleem mee gehad).

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 14:44

Bedankt voor de reacties Lachen
Maar kun je een shet van 2 ook al vast zetten of is dat op de 1 of andere manier weer te belastend?

Ik wil hem dan aan een ketting vast zetten die weer aan een boom vast zit (losjes zodat hij mee kan schuiven) met een stuk tuinslang d'r omheen, kan dat?

En hoe dik/zwaar mag de ketting zijn (het is voor een shet)

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:07

volgens mij kan dat gewoon hoor een shet van 2.
mijn pony stond altijd wel aan zón varkensband dat zit net wat lekkerder dan een halster.
wij hadden een pin in de grond en daar een metalen ring omheen dattie kon schuiven.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:16

als je twee bomen bij elkaar hebt kun je op 1,5 meter een touw spannen, daar een touw van bijv 5 meter met tuinslang er om heen vastmaken (wel zo dat ie kan schuiven, met een ring ofzo). door de tuinslang kan het touw niet om z'n nek wikkelen en doordat het touw hoog vast zit, gaat ie er ook niet zo snel in staan.
dat met die ketting is ook een goeie, maar ik zou er wel tuinslang omheen doen

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:26

Zou eerder kiezen voor 'geen boom' in de buurt.
Paar rondjes er om heen en het paard raakt in paniek omdat die dus vast staat.
Logisch nadenken kan hij niet, wil vluchten en verwurgd zich zelf of nog erger.
Let daarom in ieder geval op waar je het 'aan het paard' vastkoppeld.

Er bestaan speciale pinnen voor in de grond, met een draaiende wartel aan de bovenkant.
Daaraan komt de speciale ketting die daarvoor in de handel is.
Heel belangrijk, zet het paardje nooit aan een halster maar wel aan een brede leren halsband. ( chroomleder blijft soepel bij vocht )
Moet net strak genoeg zijn dat hij het bij het bukken niet over het hoofd laat zakken, ruim genoeg om hem niet te wurgen.

Zit die halsband om, ga er dan zelf eens aan draaien, draait het goed mee of blijft die op zijn plaats waardoor hij zichzelf ook nog kan vastzetten en 'wurgen'

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 16:01

Een zoggeband hebben we wel daar ga ik hem dan aan vast zetten..
Met aan de boom vastmaken wil ik het wel zo doen dat de ketting meedraaid.., ik weet niet echt hoe ik het moet uitleggen...
Maar als die keihard aan zo'n halsband gaat rukken wurgt hij zichzelf dan niet?

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:12

Margreet schreef:
Nee, een ketting trekt niet strak, dus daar komen geen knopen in en door het gewicht glijdt hij altijd naar beneden waardoor hij er makkelijk weer uit kan stappen, daar worden ze vlug handig in hoor!
Als je er een paar stukken tuinslang omheen schuift maakt het helemaal geen lussen meer.

en met tuinslang raakt hij helemaal niet meer in de knoop Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:13

Dat zei ik ja...

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:23

Haha! sorry

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:46

Mijn shetje stond toen ze bijna jaarling was ook al vast aan een pin in de grond, omdat er in de weide grote paarden liepen en daar zette ik der liever niet neer.

In het beging zat ze best vaak in de knoop maar later niet meer!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:50

twee palen............... draad er op 2 meter hoog tussen......... en de pony vast aan een loopdraad....... dus zo een die korter en langer wordt naarmate de pony meer of minder ruimte vraagt......... je kan ook een spiraalsnoer eraan doen. (je weet wel die oude telefoonkabels tussen de hoorn en het toestel, maar dan veel groter en sterker)

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:58

Paulatjuh schreef:
Een zoggeband hebben we wel daar ga ik hem dan aan vast zetten..
Met aan de boom vastmaken wil ik het wel zo doen dat de ketting meedraaid.., ik weet niet echt hoe ik het moet uitleggen...
Maar als die keihard aan zo'n halsband gaat rukken wurgt hij zichzelf dan niet?

Kijk, een paard is een vluchtdier.
Rukken aan die halsband zal hij doen als hij ergens van schrikt, hoe schrikkerig is je paardje, is er een reden waardoor hij zou kunnen schrikken ( verkeersweg langszij bijvoorbeeld )
Je wilt die ketting dus wel aan de boom doen, maar een boom is niet glad ( schors ) en een ketting heeft schakels, dus dat het blijft hangen op een bepaald moment is zeker en dan is het nog maar een kleine stap naar zich om de boom draaien.
Hoe vaak zal er naar omgekeken worden op de dag, zie je hem vanuit het huis of staat die ergens achteraf en is er geen zicht op.

Als hij loskomt, is er dan gevaar ( verkeersweg )
Al deze dingen moet je doorlopen voordat je hem op welke manier dan ook gaat vastzetten, dieren moeten op ons vertrouwen dat wij het goed doen ofwel wijze beslissingen nemen.
In dit geval omdat hij de graskanten moet kaal eten. Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 19:05

Nee er is geen verkeersweg maar hij kan toch wel altijd ergens van schrikken (hij is niet schrikkerig hoor, dat niet)
Maar de schors van die boom is niet grof en ik denk niet dat hij blijft haken die ketting... het is een gladde boom zeg maar..
Hij word wel ong. elk uur gezien want vanuit huis is ie te zien..

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:16

maar evengoed, met 2 minuten kan het gebeurt zijn Scheve mond

ketting, met tuinslang erom, is denk ik wel de beste oplossing Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 20:35

Ik denk dat ik hem helemaal niet meer vastzet, jullie maken me bang Scheve mond

Maar toch eigenlijk wil ik het wel ik ga het denk ik gewoon proberen maar dan toch wel met een halster om.... mijn beest is wel zo slim dat hij met alle mogelijkheden uit die band ''kruipt''

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:20

Ik zou hem niet aan een boom zetten, het touw kan daar nooit goed genoeg rond glijden en raakt hij kort opgedraaid. Offie dan in paniek raakt hangt van je paardje af, maar dat zul je van te voren nooit weten Knipoog

Mijn paarden staan vooral in de winter regelmatig vast. Met een lange pen in de grond, een wartel aan de pin, een halverwege en een bij de halsband. Zo draait het touw (erg dik, met de zelfde eigenschappen als de ketting hierboven genoemd) nooit vast.
Een halsband zorgt ervoor dat het touw nooit om zijn nek vast kan blijven zitten.
Begin met korte perioden je pony vast te zetten, dan went ie er langzaam aan en weet je een beetje wat ie doet. Onze paarden staan al vanaf veulen af aan op deze manier vast. (voor korte tijd uiteraard Knipoog )

Mijn oude merrie is er al zo aan gewend dat ze precies weet hoe ze zich onder het touw moet draaien om zichzelf te jeuken op de moeilijke plekjes Haha!

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:42

Je hoeft niet bang er van te worden, alleen maar goed nadenken met wat je doet.
Zoals Jantina zegt is het de beste oplossing.
Halsband trekt hij zich niet uit los, een halster is juist veel gevaarlijker.
Een paard wat tegenkracht krijgt zal altijd nog veel harder gaan trekken.

( hetzelfde als dat jij wilt dat je paard meeloopt, korte beweging aan het halster en weer loslaten maakt dat het paard meeloopt.
Maar ga je er aan trekken dan loopt je paard niet mee en zie je zelfs een terugtrek beweging )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:46

Aangezien me shet een paar keer over de kop is gegaan (ja idd leuke pennymeisje die haar op gingen jagen en pesten, pony over de zeik) heb ik met de andere eerst wat grondwerk gedaan. Me fjord had ik al snel door dat hij het niet eng vond, hij was alleen niet zo zelfstandig mar wacht aldoor net zo lang tot ik hem kom bevrijden (dus met achterbeen bij hoofd ofzo Tong uitsteken) mijn andere pony raakte telkens in paniek. Ik heb ze beide geleerd dat ze achteruit moeten gaan lopen als ze vast zitten, de oudste loopt nu dus heel rustig net zolang achteruit totdat ze los ipv als een gek te gaan rennen.... De fjord doet dat nu ook. Ik gebruik een pen en een speciaal soort band achtig iets, speciaal ervoor gekocht, sterk en zwaar spul iig. bij de andere pen gebruiken we ketting. veel succes ermee!