paard onder de teer!wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ode

paard onder de teer!wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:13

De boer heeft het vandaag in zijn hoofd gekregen om de bakranden te teren en daarna mijn paarden in de bak te zetten.
Gevolg:
Mijn Fjord zit aan alle kanten onder de teer.
Zijn witte manen zijn helemaal bruin en op zijn hals, boeg, flanken en kont zitten allemaal strepen van de teer.
Mijn Gelderse heeft eindelijk mooie lange manen en die zaten helemaal in de klit door de teer.
Ik ben juist zo zuinig op die manen van hem.
Iemand zei dat terpetine helpt maar dit lijkt me niet goed voor de paardenhuid.
Ik heb de manen meteen gewassen met shampoo maar zoals ik al verwacht had hielp dit niets!

Wat moet ik hier nu weer mee?

Ik ben zo boos op die boer!
Hij kan zoiets toch ook s avonds doen zodat het boeltje kan drogen?!
En het ergste is nog dat hij nog maar 1 helft van de bak heeft gedaan.
Ik huur die bak maar ik zet morgen mijn paarden daar niet in.

Weet iemand hier een middeltje tegen?

Angela

Re: paard onder de teer!wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:19

Ik ben even voor je gaan googlen en kwam het volgende tegen om teer te verwijderen.

Teer verwijderen met roomboter of slaolie en daarna wegkrabben

Teer verwijderen:
wanneer uw hond in teer of olie is terechtgekomen, of deze stoffen op zijn vacht heeft, verwijder ze dan beslist niet met benzine, terpentine of dergelijke middelen, daar deze ernstige jeuk en prikkeling van de huid kunnen veroorzaken. U kunt ze uitwassen met warm sop, bij voorkeur van een shampoo. Ook kunt u de teerdelen uit het haar verwijderen met bijv. slaolie of margarine, die ook gemengd kan worden met een shampoo.
-----------------------------------------------------------------------------

Teervlekken haalt u, als ze nog niet hard zijn geworden makkelijk weg van huid of kleding met wasbenzine. Heeft de vlek zich al vastgezet, dan weekt u hem in wasbenzine. Na deze behandeling blijft er meestal een kring achter, die u met wasbenzine weer behandelt. Zorg steeds voor een dikke onderlaag die absorberend is. Na deze wasbenzinebehandeling kunt u de laatste sporen weghalen door de stof volgens voorschrift te wassen. Plantaardige vloerbedekking behandelt u eveneens met wasbenzine en boent u na met heet sop en groene zeep. Linoleum vertoont na behandeling met wasbenzine een kale vlek. Die moet u bijwerken met linoleumwas. Hetzelfde gels voor parket en andere met was of olie behandelde vloeren of voorwerpen. Hebt u teervlekken op uw handen, vingers of andere lichaamsdelen, dan kunt u die met wasbenzine te lijf gaan, maar u kunt die vlekken ook laten weken en behandelen met boter of slaolie. Dat duurt iets langer, maar het is voor uw huid beter dan de verschralende werking van wasbenzine.

Heel erg veel succes!!!!!!!!!!!!! en poets ze !

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:31

Oh dank je wel!
Nou dat word idd krabben.
Ik hoop dat ik zijn manen kan redden.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:43

moet eruit slijten... we hebben hier nog steeds niets gevonden voor die lelijke vlekken... maar wasbenzine... ik weet het niet hoor? Dat wat hier boven staat is voor teer in stof! ik zou het op je pony niet proberen!!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:50

Mijn had ook een keer teer over zich en ik heb er heeeel lang op staan poetsen..
Plakkerige zooi van hier tot tokio en gewassen enz. maar het hielp niet..
Resultaat, schaar d'r in Scheve mond
Ik hoop dat het bij jou wel er uit wil en zou het met magarine enzo proberen..
Misschien dat dat helpt want ik had er toen nog nooit van gehoord.
Succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:55

Dat van de wasbenzine raad ik in ieder geval niet aan voor zijn lijf, maar voor de manen wel als laatste redmiddel, je kunt het in ieder geval proberen voordat je de schaar erin zet.....

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:55

ik weet niet hoe je ze eruit moet krijgen maar wel dat je je pony uit de zon moet houden ( zover die er is)!!!!!!!!

die van mij had ook aan een bakrand staan schuren na het teren het zat op zijn manenkam en dan op de huid en omdat de zon erop stond begon het te branden!! De manen waren eraf op die plek en het was helemaal rood en geirriteerd.

Heel pijnlijk en erg sneu veel succes met het verwijderen

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:56

Kijk uit als er teer op de huid zit met je paard in de zon te zetten! Daar kunnen ze lelijke brandwonden van krijgen. Hoe je het eraf krijgt weet ik helaas niet. Ben bang dat het moet slijten.

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:57

ahum mijn ponny stond dus niet IN BRAND voor de duidelijkheid
sorry

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:57

ohhh nee wat erg Huilen het klinkt echt als een nachtmerrie ik zou helemaal gek worden
Ik weet er niks op helaas.. succes ermee!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:47

Neem even contact op met de dierenbescherming of vogelbescherming en vraag hoe zij vogels die onder de stookolie zitten behandelen. Dat is vergelijkbaar.

Overigens zou ik zelf niet al te moeilijk doen over terpentine: zelf maak je daar toch ook je handen mee schoon als je onder de verf of teer zit, en daar krijg je toch niks van? Zeker niet als je daarna je handen gewoon met zeep nawast. Waarom zou dat voor een paardenhuid nou anders zijn dan voor een mensenhuid...

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:08

Vorig jaar dat ik ook de pech dat mijn trekpaardmerrie 2 dagen voor een belangrijke keuring onder het teer kwam te zitten, omdat een mogelijke teervlek in het weiland was gaan smelten door de warmte! Roomboter geprobeerd, maar dat hielp helaas niet....ik heb de stukken er dus gewoon afgetrokken, omdat ik haar zo niet in de zon durfde te zetten, dan maar een kale plek!
Terpentine of wasbenzine brandt enorm in op een dierenhuid....vriendin van mij was zo slim haar hond schoon te maken omdat er teer op zat> ik heb nog nooit een hond zo hard horen janken!!! en ze bleef ook janken, dus uiteindelijk mocht ze nog door naar de dierenarts ook om alles na te kijken! Uitkijken dus!
Ander paard die bij mijn trekpaard op het land stond en ook onder de teervlekken zat heeft een grote brandplek op haar rug/kont overgehouden trouwens!! en het blijft doorbranden zolang het erop zit, maar dit waren echt plakaten teer, weet niet hoe jouw paarden eruit zien nu? vegen is iets minder gevaarlijk denk ik!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:25

Koffieprut werkt ook een beetje. Dus die drab die in het filter blijft zitten. Werkte bij mij schimmel wel aardig. Verder moet het toch slijten.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:47

Ik heb met google ook nog wat gevonden:
Naschrift van de redactie van ONZE HOND: Nooit proberen om middels oplosmiddelen (zoals benzine, terpentine, wasbenzine e.d.) verf, teer, vet, smeerolie, asfalt en dergelijke uit de vacht van de hond te verwijderen. Hierdoor wordt namelijk de teer, evenals vetten, smeerolie en asfalt in zulke kleine deeltjes opgelost, dat ze door de huid van de hond worden opgenomen. Deze gifstoffen komen dan in de bloedbaan terecht, waarna ze overal in het hondenlichaam grote schade kunnen berokkenen, en zelfs tot de dood van de hond kunnen leiden! Daarom is het verstandiger om dergelijke zaken eenvoudigweg uit de vacht te knippen of ze in te smeren met boter of slaolie om ze op te lossen. Met een oude handdoek, kranten of papier van een keukenrol kan het reinigen worden vergemakkelijkt. Zijn de vacht en de huid redelijk schoon, dan kunnen de laatste resten met een lauwwarm Biotex-sopje worden verwijderd. En daarna de Biotex met veel lauw water wegspoelen.)
(http://doggy.onzehond.nl/doggy/actueel/ ... eel-26.htm)

Succes, maar ik vrees dat het toch het vlekkenschaartje wordt als ik dit zo lees.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:28

Koffiedik, en dan de gebruikte, dus de rommel die je overhoudt na het koffiezetten.
Goed inrossen en daarna met warm water uitspoelen. Doordat het allemaal kleine korreltjes zijn, schuurt het een beetje, wat de teer wegrost. Ik denk niet dat je alles ermee wegkrijgt, maar misschien wel iets, en het is niet schadelijk o.i.d.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:30

Hopelijk is je paard nog een beetje in de rui....
Succes.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:35

Oh men, wat vervelend, teervlekken...

Idd roomboter erop of koffieprut, dat werkt wel aardig. Ook scrub (voor je eigen huid) werkt wel, die van Dove doet het okee Ja
Roomboter moet je wel even (een paar minuten) in laten trekken voordat je het eraf haalt.

Heel veel succes, kan me voorstellen dat je hier méér dan flink van baalt!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 05:48

ik ken het probleem!!
mijn haflinger, vind het gras aan de andere kant van het hek veel lekkerder! en onze hekken zijn ook geteerd!!
nu heeft ze geen blonde maar donkerbruin met blond gemengt en vraselijk pikkerig!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:14

vreselijk,succes ermee,kan je niet verder helpen helaas

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:55

Nou gisteren alle plekken met zonnebloem olie ingesmeerd en even laten zitten.
Toen met een doekje uit gesmeerd en het meeste is weg!
Maar nadat ik 4 uur later weer kwam en ze weer in de bak hadden gestaan (bij de inmiddels opgedroogte teer) was het in de manen weer iets plakkerig geworden.
Ik heb het weer in gesmeerd met zonnebloemolie en s avonds weer terug gekomen om de schade te bekijken.
Toen bleef het vettig door de olie.
Vandaag maar kijken of het helemaal weg is uit de manen.
Uit de vacht is het tenminste wel gegaan!

Bedankt voor het goede advies!!!