hoe zit dat met een wintec?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brasko

hoe zit dat met een wintec?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 16:12

Omdat mijn zadel best wel aan vervanging toe is, ben ik een beetje aan het kijken voor een ander zadel. Mijn budget is niet al te groot, daarom lijkt een Wintec 500 VZ me wel wat.

Maar ik heb hier nog een paar vraagjes over voor mensen met ervaring.. of die het gewoon weten. Hiervoor heb ik al gezocht op bokt, maar niet gevonden wat ik zocht.

Ik heb een nogal brede haflinger met weinig schoft. Van een wintec 500 is de boom verwisselbaar, maar ligt zo'n zadel dan altijd goed, als je de juiste boom gebruikt?

Is het verstandig om een tweedehands zadel te kopen, of is het beter een nieuwe te kopen i.v.m de pasvorm?

En wie heeft er ervaring met een brede haflinger en een wintec 500?

Alvast bedankt voor jullie tips en reacties...

wyko

Re: hoe zit dat met een wintec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 17:07

Ik heb zelf een vrij brede IJslander. Maar door de verwisselbare boom ligt het zadel wel goed. Ligt natuurlijk wel aan hoe de bouw verder is.

Maar de zadels van Thorowgood zijn ook erg goed. Die hebben ook een speciaal haflingermodel. En volgens mij kan je de boom ook verwisselen. En persoonlijk vind ik de Thorowgood zadels mooier dan de wintec.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 17:50

Het zit prima met Wintec Haha!
Maar je kunt beter even bij het zadel sticky kijken, of zoeken want er is al eindeloos over Wintec gesproken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 17:53

Ik heb een 500 dressuur.
Een super zadel voor mij. Weegt niet, handig in onderhoud en geen last van mijn rug.
Je moet wel een rijbroek met leren kont hebben, anders gaat het heel erg schuren.

Ik heb zelf dit zadel ook 2e hands gekocht. Maar wel via Van Rijs, een ruitersportzaak. Dan weet je zeker dat de boom niet gebroken is of dat er iets anders fout is aan het zadel.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:29

Zie mn vraag maar raak topic:P

Ik heb dus een wintec 500, maar mijn (niet eens zo brede) paardje heeft een bredere boom nodig dan dat er is.... Nou zijn er mensen die die bomen opmaat hebben laten maken, dus daar ga ik nu ook naar kijken, maar het is wel veel gedoe...
Ook als je een paard heeft met bijv weinig bespiering, willen de standaard bomen niet zo heel goed liggen... dan moet je ook een op maat gemaakte boom hebben...
Als je zeker wilt zijn maak je met dik ijzerdraad een 'mal' van daar waar de boom komt te liggen, en dan ga je naar de winkel en kijk of de bomen overeen komen.
Anders heb je nu ook nog de wintec wide, dat is een speciaal zadel die breder kan dan de normale, en er zitten ook speciale brede bomen bij....
Die had ik dus moeten hebben.... Maja, ik heb mn zadel tweedehands...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:18

Ik heb een Wintec 2000, ook met verwisselbaar systeem. Ik heb destijds een eigen boom laten maken door m'n zadelmaker (service). Dus die heb ik zelf een paar keer verbogen toen paardje ouder werd, en dus de rug veranderde. Is hard werken maar nog wel te doen Lachen

Ik vind het best goede zadels voor een faire prijs.

Brasko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 20:25

bedankt voor de reacties.

Ik kreeg de tip om bij de sticky te kijken, dat heb ik natuurlijk gedaan, maar niet gevonden wat ik zocht.

ik wil graag weten of een wintec altijd past als je een bredere boom erin plaats. En of het dan uitmaakt of je dan een tweedehands koopt of niet.
Toevallig heeft iemand bij mij op stal een wintec gekocht. Die heb ik net even gepast. De boom was te smal, maar in principe lag hij goed. Dus waarschijnlijk wordt het een wintec

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:28

Wintecs passen niet op alle paarden. Ik heb een wintec 500 over gekocht voor mijn paard (zonder te passen) met het idee het past altijd wel. Hartstikke fout. Hij lag voor geen meter. De bomen waren niet goed. Die van mij moet een hoge brede boom hebben. En die hadden ze niet standaard. En de kussens raakte zijn rug niet. Ik heb hem weer verkocht.
Ik rij nu wel afentoe met een hele oude wintec (geen idee welk model). Daar leg ik dan een ophogend bontje onder. En dan ligt ie redelijk. Ik spring hier alleen mee 1x in de 2 weken.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:34

Toevallig zaterdag de wintec 500 voor Jewel opgehaald bij Divoza. Gepast en het leek super te liggen. Jewel is ook vrij breed (welsh) en moest ook een andere boom in.

Ik was bang dat het zou gaan schuiven en "klapperen" aan de achterkant. "Moet je thuis proberen", werd me gezegd en dat heb ik dus ook gedaan. Aagezien Jewel nog niet bereden is, kon het dus alleen aan de longe zonder iemand erop en dat viel vies tegen. Het zadel vloog alle kanten op, vooral naar voren.

Ik hoop dat er nog wat aan gedaan kan worden, ik vind het een supermooi zadel en heb hier ook veel goeie dingen erover gelezen. Daarnaast één van de weinige goeie zadels in 15".
Heb zelf ook eens een topic geopend, kan het zo snel niet terug vinden. Misschien kun je de zoekfunctie eens proberen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:00

wintec past zeker niet altijd op elk paard, bij mijn paard zijn de bomen dus te smal, en dat terwijl ik niet eens zown breed paard heb, bij de manege paarden moest er een bontje onder anders zat er een 'gat' tussen de schouders en zadel.....
Zeker met een breed paard moet je bijna wel boom op maat laten maken

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:59

Mijn brede tinker, waar (vanwege zijn rare rug en alles) geen enkel zadel op paste, heb ik nu een wintec 500 vz liggen. Ligt perfect. Echt een wonderzadel dat. Ik vind het persoonlijk ook lekker rijden, en mijn paard vind het naar mijn idee ook heerlijk.
Het is in ieder geval een zadel dat naar mijn idee op bijna elk paard past.
En die boom... ik weet niet hoor... maar op mijn super brede tinker, zonder schoft en alles past deze boom perfect!
Zadel schuift niet, en ligt perfect. Heerlijk!!

Maar je moet het wel van te voren even passen denk ik. Want het is niet altijd zo dat het past... wel vaak... maar niet altijd Knipoog

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:23

De zadels liggen niet per definitie goed. Op mijn pony paste echt geen Wintec. Heb er dan ook tig zadels op gehad, ook van de duurdere merken, maar niets paste. Natuurlijk is je kans wel groter, maar zou toch eerst goed passen voordat je het koopt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 01:57

Op mijn onwijs brede Haf ligt een Wintec dressuur met zwarte boom (medium meen ik?). Ligt prima Ja

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 05:41

ik krijg nu een wintec vz te leen!!
ik zal wel even kijken hoe het past, want ik weet helemaal niet welke boom erin zit!
anders moet ik nog een andere kopen!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 07:49

Quellian schreef:
Op mijn onwijs brede Haf ligt een Wintec dressuur met zwarte boom (medium meen ik?). Ligt prima Ja

Dat vindt ik echt vreemd....
Medium is zo smal, zelfs op de manege paarden had ik al een rode (wide) boom erin, en dat zijn toch niet echt brede paarden?
Miss is mijn paardje dan toch ronder dan dat ik dacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:07

Sja Toydoll, dat ligt nu eenmaal aan de vorm van de rug van het paard. Ik gebruik mijn Wintec nu niet zo heel vaak meer, maar er zit een rode boom in. En hij past goed op mijn Haflinger, die is van het ertussenin type, en niet bijzonder smal of breed. Maar het ligt ook lekker op mijn Tinker, en die heeft wel een enorm brede boeg. Verschil is dat m'n haf brede schouders heeft.

Wintecs passen op veel paarden, en hebben het voordeel dat ze van die verwisselbare bomen hebben. En dat je de boom zelf, of kan laten verbuigen. Maar net zoals met élk soort/type/merk zadel, passen zij ook niet op álle paarden... Je blijft lastige ruggen ertussen hebben.

Wat betreft, een boom op maat laten maken, zoveel werk is dat echt niet hoor... Je moet gewoon een goede plaat kunnen versieren, gaten boren, en dan maar buigen, dat buigen is het zwaarst Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:10

Op mijn bijrijdhaf ligt de wintec 500 VZ heel goed, en daar waren we behoorlijk mee aan het klooien qua zadels.
Ik heb er ook een medium boom in zitten (zwart) en dat zit goed. Blijkbaar wordt voor een haflinger soms te makkelijk standaard een brede boom geadviseerd.
De andere zadels schoven allemaal naar voren, bijvoorbeeld, de wintec niet.
De hubertus die ik paste lag te hoog boven de rug en schoof naar voren....
Maar een wintec past niet altijd....

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:16

ik heb een wintec isabell werth 2ehands, maar er moet alleen nog een andere boom in.
zit nu zwart in, maar moet volgens mij een gele ,want die zwarte is te breed.
is er ook een manier omdat te kunnen meten ofzo, want de ruitersport winkel hier in de buurt wil mij er niet mee helpen, want dan moet ik dara maar een zadel kopen.
voorlopig kan ik toch niet rijden, want meneer heb een ontsteking in zn schouder.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:30

ik heb nu een wintec 500 vzh op mijn breede haf liggen... ik heb hem nog maar sinds dinsdag maar omdat mijn haf dinsdag onwijs kolkiek had heb ik hem nog niet heel goed kunnen testen... ik heb er al een kwartier mee gereden :-S maar volgens mij ligt hij wel goed en ik heb altijd wel moeite met het vinden van een zadel!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:31

het ligt idd helemaal aan de bouw van het paard, maar deboom is dus verstelbaaren het is een fijn zadel om te rijden.