zadel dillema; help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

zadel dillema; help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 13:45

Ik heb een wintec 500, deze had ik gekocht voor een manege paard waar ik altijd op rijd, en met de verwisselbare boom gedachte zou die toch ook wel op andere paarden moeten kunnen liggen. Nou heb ik hem 1 keer gebruikt, en toen door toevallig geluk ben ik nou in het bezit van mijn eigen pony, Flower.

Ze was/is nog niet zadelmak, maar ik heb van de week het zadel op haar rug gelegd... Ik had al de aller breedste boom erin want ik weet dat ze breed is. Maar wat denkje, boom is nog te smal....

Nou sta ik voor een keuze, ik kan de wintec verkopen, hij is is nog helemaal nieuw, die ene keer dat ie gebruikt is zie je er echt niet vanaf. Dan koop ik waarschijnlijk een boomloos zadel, en later nog een springzadeltje erbij. Ik wil namelijk vooral gaan trekken, en amateur springen...
Ik kan ook naar een zadelmakerij gaan en een boom op maat laten maken, en dan rijdt ik de eerste jaren gewoon met dit zadel natuurlijk, alleen denk ik wel dat ik de knie wrongen wat dikker wil, miss dat de zadelmaker dat kan....

Ik weet het niet, wat zal ik doen?

RedFlame

Re: zadel dillema; help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:51

je hebt ook eniuwe bomen van wintec die nog brder zijn (roze kleur ofzo ) of heb je die al? anders zou ik de wintec verkopen nadat ej een zadelmaker hebt laten kijken of hij er niks aan kan doen. voor een nieuwe wintec kan je nog best wat terug krijgen (of als inruil op nieuw zadel) maar het blijft je eigen beslissing succes ermee

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 14:01

RedFlame schreef:
je hebt ook eniuwe bomen van wintec die nog brder zijn (roze kleur ofzo ) of heb je die al? anders zou ik de wintec verkopen nadat ej een zadelmaker hebt laten kijken of hij er niks aan kan doen. voor een nieuwe wintec kan je nog best wat terug krijgen (of als inruil op nieuw zadel) maar het blijft je eigen beslissing succes ermee

Ik kan die extra extra wide bomen nergens vinden, om ze los te kopen dan... Alleen op een amerikaanse site waar je hem met zadel en al kon bestellen.... maar opzich is op maat laten maken ook niet zown probleem, je betaalt niet echt meer dan een orginele boom kopen....

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:52

verkopen je kunt er nu nog heel wat voor terugkrijgen. als je hem laat aanpassen past hij maar op een aantal paarden waardoor het weer moeilijker word om hem dan alsnog te verkopen. en eenmaal een zadel aanpassen dan blijf je meestal ook bezig een paardenlichaam veranderd ook voortdurend.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:55

Toydoll schreef:
`....en dan rijd ik de eerste jaren gewoon met dit zadel natuurlijk, alleen denk ik wel dat ik de knie wrongen wat dikker wil, miss dat de zadelmaker dat kan....

Als je voor dikkere kniewrongen gaat, weet dan wel dat die bij een boomloos zadel (barefoot of de standaard torsion) ontbreken.

Of een oproepje op bokt plaatsen waar je een mega-brede wintec boom kunt bestellen?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 15:18

Kiara schreef:
Toydoll schreef:
`....en dan rijd ik de eerste jaren gewoon met dit zadel natuurlijk, alleen denk ik wel dat ik de knie wrongen wat dikker wil, miss dat de zadelmaker dat kan....

Als je voor dikkere kniewrongen gaat, weet dan wel dat die bij een boomloos zadel (barefoot of de standaard torsion) ontbreken.

Of een oproepje op bokt plaatsen waar je een mega-brede wintec boom kunt bestellen?

Ja maar die dikke kniewrongen zijn voor het springen....
Ik heb 1 x met dit zadel gereden, gesprongen, en ik ging afentoe met mn knieen over t zadel heen. weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar ik miste de kniewrongen best wel...

Een boomloos zadel zou ik graag willen voor de trektochtjes, en springzadeltje voor het springen.... Maar opzich kan dat ook wel alletwee met deze wintec, maar dan zou ik dus wel graag de kniewrongen wat dikker willen.... (maja, we gaan pas pver een jaar of 2 springen hoor haha, ze moet eerst ingereden worden) en dan gaan we in het eerste jaar zoiezo niet hoger dan 70 en niet vaker dan 1 x perweek, dus een springzadel is geen prioriteit.

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:38

Ik zou de wintec houden. Je paard moet nog ingereden worden en moet nog spieren kweken. Ik zou voor nu een boom laten maken door de zadelmaker. Als je paard straks spieren heeft kun je het zadel makkelijker aanpassen. Ik geloof (weet het niet zeker) dat je bij wintec ook zelf wrongen dmv klitteband aan je zadel kunt maken. Deze wrongen zijn los te koop. Succes met je beslissing.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:12

ja dat is ook zo, ze veranderd zeker nog wel wat van vorm...
Heb net met een ijzerdraad een 'mal' gemaakt van hoe de boom moet zijn, maar ik ben bang dat het te breed is, want dat flexibele 'plastic' van het zadel kan niet oneindig uitbuigen... Maar ik vraag dat wel even aan een prof zadelmaker....
Zelfs bij de mallen van Thorowgood is ze net ff breder dan de extra wide ...

Zo dik is ze nou toch ook weer niet? hahaha

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:14

Ik zou een zadelmaker laten komen en met hem overleggen wat de mogelijkheden zijn met je Wintec. Vermoedelijk is hij wel passend te maken, en zo niet dan kan je hem toch nog verkopen.