Donderdag of vrijdag a.s. komt mijn paardje! Probleem is alleen dat ze 100 kg te dik is en 5 maanden bijna niets heeft gedaan (3 buitenritten en overdag op de wei). Hoe kan ik haar conditie nu het beste opkrikken en hoe moet ik haar rantsoeneren? Voorlopig staat ze nu twee weken op stal voordat ze bij ons de wei in kan. Toen ze nog wedstrijden reed (+- een jaartje geleden) kreeg ze 1 kg biks en hooi (of eigenlijk koeienkuil ), ze is 1.56,5 hoog. Tips zijn very much welcom!
als ze in de wei staat met genoeg gras neem ik aan hoeft ze op zich geen krachtvoer te hebben, alleen een handvol voor de vitamines..
tot die tijd zou ik zeker geen kuil gaan voeren, zit toch heel wat meer voedingswaarde in dan in hooi. een halve schep/kilo gewoon normaal onderhoudsbrok moet dan voldoende zijn om haar goed op conditie te houden totdat ze het land in gaat.
conditie oppakken: begin met een kwartiertje wat stap en wat draf, later na een week of twee kun je dit uitbouwen naar een half uur en ook een galopje erin..