te veel mensen op jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

te veel mensen op jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 11:27

Ik rijdt nu met 3 andere meisje Terry..
Dat vind ik al veel.. en soms rijd er nog een meisje op(héél zelden) en af en toe nog het broertje van de eigenaresse (af en toe lessen)..
En gister hoorde ik dat nog een jongetje mss komt lessen op Terr..

Dit vind ik toch wel belachelijk veel worden!
Terry is 4, bijna 5 en moet nog onwijs veel leren!
Maar aangezien wij dus allemaal wel 'anders' rijden en aanpakken, ben ik bang dat Ter straks niks meer snapt!

Nja, kan er weinig aan doen het is niet m'n eigen paardje, maar ik ga er wel over praten met haar denk ik..

Wat vinden jullie hier eigenlijk van?
Laatst bijgewerkt door Karin op 09-05-05 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

brechje

Re: Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:33

Ik vind dat je een jong paard niet door teveel mensen moet berijden. Ik had pas nog een discussie met mijn bijrijders over het feit dat ik vind dat mijn 3jarige nog niet onder het zadel mag bij hun. Pas als alle knoppen erop zitten, mogen ze haar proberen. iedereen rijd anders en niet iedereen is consequent genoeg. Af en toe laat ik wel uitstappen etc. 1 keer is het gebeurd dat Micha in een hoek dus iets engs zag bij het uitstappen en dus gewoon een sprintje trok. Okay dat kan mijn ook gebeuren, maar ik zou terugrijden, laten kijken etc. Dat is niet gebeurd en de keer erna kwam ik dus met moeite door die bocht..terwijl het nooit zo heel erg is.
Dus niemand op mijn paard of ik moet iemand vinden die hetzelfde als ikke op een paard zit!
Je kunt er idd weinig over zeggen, maar misschien kun je wel aangeven dat het niet goed is voor het paard?

Britt

Re: te veel mensen op jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:01

tjah op de manege gebeurt het ook, maarjah dat is een manege Nagelbijten / Gniffelen
ik vind zelf ook dat je niet teveel mensen op een jong beestje moet laten rijden, laat hem eerst zelf maar eens snappen wat hij moet doen met 1 berijder, en dan kan je hem later eens laten wennen aan verschillende rijstijlen..

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:08

Ik vind ook dat je er met de eigenaresse over moet praten, want dat paard weet dalijk ook niet meer wat hij moet doen en vooral omdat hij nog jong is dan is het beter voor het paard als hij 1of 2 vaste verzorgers heeft. Bij mij op mstal hadden twee zusjes samen een paard en dat was al moeilijk , omdat hij van de een iets wel mocht en dan van de ander weer niet. Maar als de eigenaresse het echt zo wilt dan moet je gewoon goede afspraken maken met elkaar. En ook bij elkaar kijken hoe zij met het beestje omgaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:13

Als het paard door meerdere personen wordt bereden, maar met dezelfde instructeur/instructrice erbij, dan vind ik het geen probleem. Het is dan wel zaak dat de personen dus op dezelfde manier leren rijden (zoals op een manege bijvoorbeeld). Als iedereen los van elkaar rijd, kan ik me voorstellen dat het voor het paard verwarrend is.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 12:16

Jep, ik deel jullie mening!
Ze kijkt ook wel hoe dat gaat en is regelmatig zelf op stal te vinden voor haar andere paard..
Ik en 2 andere meisjes (vrij nieuw) krijgen geen les (ik neem af en toe wel eens prive les om bij te blijven en als ik een probleem heb, krijg dan geen les van de eigenaresse maar van iemand van de manege die lesgeeft bij ons op stal!)maar de rest wel van de eigenaresse zelf, dus dat is dan wel weer fijn dan ziet ze meteen hoe hun rijden..
Alleen ik en die 2 zusjes rijden rond de 6 jaar.. de anderen rijden net 1 of anderhalf jaartje..en dan die andere 2 zijn vrij onervaren..

duintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:47

toen ik mijn jonge paardje net had reed er ook nog iemand anders op. Ook had ik veel verschillende instructeurs. Sinds ik haar alleen rijd en een vaste instructrice hebt is ze erg vooruit gegaan met dressuur.
Ik denk (uit ervaring) dat het het voor een jong paard beter is om niet te veel ruiters te hebben.