Op hemelvaart dag is er een ongeluk gebeurt met een paard nabij afslag heerlen , daar stond een ? rode ? trailer langs de weg met een ? jaarling ? vol met schrammen. Wie weet wat er gebeurt is en hoe het met het paardje gaat ?
Ik weet wat het was, het was niet de A2 maar de A76 bij Nuth, waar twee weken geleden ook al een supererg ongeluk met twee paarden en een trailer is gebeurd. Donderdag reed ik er ook langs, zag het paard staan maar wist toen nog niet wat het was. Vrijdag belde een vriendin op, haar nichtje rijdt paard ergens in Hoensbroek en die mensen hadden een hengstenveulen dat verkocht werd en dus naar de nieuwe eigenaar moest worden gebracht. Het kostte schijnbaar heel veel moeite om dit paard op de trailer te krijgen, en volgens haar nichtje is het paard op de autobaan uit de trailer gebroken (wilde door de voorklep naar buiten)....Echt een te triest verhaal, een veulen kan toch nooit, wanneer goed vastgezet in een goede trailer, uit een rijdende trailer ontsnappen?? Blijkbaar slechte trailer en mensen die niet weten hoe ze een paard moeten vervoeren. Ik ken niet het exacte verhaal maar zoals het op mij overkomt is het een dom ongeluk geweest. Het paard hebben ze moeten laten inslapen vanwege alle breuken en verwondingen...
een veulen kan wel over de laatklep aan de achterkant springen..maar daar moet je wel zo slim voor zijn om dat zijl/luikje dicht te doen. en door het voordeurtje..aan de voorkant..dan moet er wel echt iets mis zijn met de trailer of ze hebben dat deurtje niet goed dicht gedaan...je kunt toch wel nagaan dat een veulen van alles uitprobeerd!
Tja, dan moet er idd al wat vergeten zijn of iets in die richting. Alhoewel ik ook een paard ken dat niet in de trailer kan staan, die gaat onder de voorstang door. Staat super goed vast, maar hij krijgt het toch voor elkaar. Levensgevaarlijk.
Daarom, het is natuurlijk ook link om met een veulen (klein, pas misschien met veel moeite onder de stang?) te rijden, maar doe het dan of niet, of zet er als t moet iemand bij of zoiets dergelijks. Wij hebben een camera in de trailer hangen, kan er niks zo dramatisch fout gaan zonder dat je kunt ingrijpen.
<knip> ...je kunt toch wel nagaan dat een veulen van alles uitprobeerd!
Waarom? Ik heb eens een jaarling IJs in haar uppie op de vrachtwagen gehad die erbij stond alsof ze al jaaaaaren ervaring had. Zelfs achterwaarts van de steile laadklep was geen enkel probleem. (ik zit ook niet zonder reden al jaren achter deze IJs aan...)