hoefijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:11

Ik heb eens een vraag wat betreft hoefijzers.
Ik wil van het zomer namelijk graag een paard huren maar deze paarden van de manege hebben geen hoefijzers. Echter wil ik er wel veel mee op buitenrit...
Is het wel verstandig om dat te doen als 'ie geen hoefijzers heeft?

Over buitenrit spreek ik over 10 tot 15 km per dag maximaal Lachen.

en waar zijn hoefijzers zoal allemaal goed voor, en waar juist niet voor?
Hoeveel kosten hoefijzers en hoe lang doe je er dan mee? en de eventuele gevolgen??

Sorry voor de vragen Bloos

Liefs, Dc

Anoniem

Re: hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:25

Dat is afhankelijk van de ondergrond waarop je gaat rijden. Ga je bijna uitsluitend door bermen, en heeft het paard redelijk goede hoeven. Dan zou dat best kunnen. Best is wel even met je manege overleggen denk ik, uitleggen wat je wilt, en welke paarden daar geschikt voor zouden zijn die je kan huren.

Hoefijzers dienen ter bescherming van de hoef tegen te snel afslijten bij het rijden. Een nadeel is dat het hoefmechanisme iets minder goed werkt, maar is vaak geen groot probleem. Hoefmechanisme is dat een hoef iets uitzet bij het neerzetten van de hoef.

Bij mij kost vierkant beslaan €70,- en ik doe er ongeveer 2 maanden mee, maar andere paarden doen er 6 weken mee... dat verschilt per paard Lachen

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:37

je kan er toch geen hoefijzers onder laten zetten als die paarden van die manege zijn Verward

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:08

Lijkt mij ook raar ja.
Maar goed, als je gewoon zoveel mogelijk in de berm rijd kan het niet zoveel kwaad.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 22:31

beautylover schreef:
je kan er toch geen hoefijzers onder laten zetten als die paarden van die manege zijn Verward

Als je hem huurt wel geloof ik. Maar dan zijn de kosten wel voor jezelf .
Maar het zijn gewoon interessevragen hoor..
Het is nog niet eens zeker dát ik er 1 ga huren... Maar voor áls ik er een ga huren.. Vork

Als ik een paard huur wil ik het beste voor dat paard..snappie? Knipoog

Liefs, Daisy

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:07

Ik weet niet of Piet daar mee akkoord gaat,maar als je een paard huurt mag je er niet alleen mee naar buiten volgens mij.

Alleen onder begeleiding.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 08:34

Ik ga het daarom ook overleggen met piet Knipoog
En dat je niet alleen naar buiten mag leek me ook wel al logisch Knipoog Tong uitsteken

Maargoed het waren interessevragen Clown
Dankjewel voor de antwoorden allemaal Bloos

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:49

Als paarden niet gewend zijn om ijzers te hebben, kan het heel goed mogelijk zijn dat de hoeven zo sterk zijn dat ze heel wat kunnen hebben. Die van mij is 14 jaar en liep regelmatig hele einden over de weg en haar hoeven zijn gewoon mooi en sterk gebleven. Draf en galop natuurlijk wel in de berm of strand etc. Ook mijn 3jarigen heeft zulke sterke hoeven dat ik er geen ijzers onder laat zetten, ookal gaat ze straks voor de wagen. Dat beetje draf gaat ze wel overleven en zo niet dan komen er hoefschoenen onder!