Pop erop zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaBabs

Pop erop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 20:48

Hallo!

Ik heb een beetje problemen met het inrijden van mijn paardje. Het is een lang verhaal, dus daar zal ik jullie even niet mee vervelen.

Nu zei de stalhouder tegen mij: "Je moet er een pop opzetten, dan leert hij dat er iemand opzit en die pop valt er niet af".

Ik heb er zelf een beetje mijn bedenkingen over, maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft. En of het een goede methode is.

Wie weet raad?

sammetje

Re: Pop erop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:52

Ik weet het niet... het kan natuurlijk ook dat je paard ervan in paniek raakt. Het gevoel heeft dat het aangevallen wordt door een vijand en deze vijand niet van zich af krijgt.

Ik weet niet wat je problemen met het inrijden zijn? Heb je al les? Mij heeft dit veel geholpen, zonder goede les was het inrijden mij niet gelukt. Een andere mogelijkheid is om je paard naar een "africhtingsstal" te brengen misschien??

Maar dat heeft verder niets te maken met je vraag...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:59

Niet doen. Zo'n pop slingert van voor naar achter of zakt scheef, daar krijg je alleen maar paniek van.
Beter wegbrengen naar een goede africhtingsstal als je het zelf niet voor elkaar krijgt.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:02

Geen ervaringen mee, maar vraag me af of je paardje die pop er dan niet af krijgt... ik bedoel als ze echt willen... je moet die pop wel heeeeel stevig vastmaken en ik vermoed dat het nogal een eng effect geeft zon ding op de rug want het wappert en klappert aan alle kanten... lijkt mij niet zo fijn! zou het toch op een andere manier proberen op te lossen!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:08

Ik heb eens een welsh half ingereden en van die man moesten wij met aardgrond werken.
2 Vuiniszakken met aardgrond erin en vastbinden.
Je paard went aan het geslinger wat er kan gebeuren én je paard houdt van zelf op met bokken.
Het gaat er toch niet af? Haha!

Ik moet nu 2 andalusier x arabier inrijden en 1 daar kan je gewoon op gaan zitten zonder iets maar te doen maar bij de ander kan je het beste ook gewoon 2 vuiniszakken en aardgrond pakken.
Wat ik waarschijnlijk ook wel ga doen.

Een pop lijkt me niet zo handig.
Een pop blijft nóóit rechtop als een paard bokt, steigerd of wat dan ook.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:09

Tnx voor de reacties.
Ja dat van een africhtingsstal ben ik al mee bezig, maar toch bedankt voor de tip.

Ik moet zeggen, ik heb dat met een pop wel al bij een ander paard gezien en als je hem goed vastmaakt blijft hij gewoon zitten..de beugels zeg maar aan elkaar vastmaken onder de buik door en dan daar de benen van de pop aan en verder goed aan het zadel vastmaken. Die pop die ik zag bleef gewoon goed zitten. Niks geen geklapper of geschuif. Bij dat paard heeft het toen ook wel geholpen.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:10

Daar heb ik nog nooit van gehoord en heb er dus ook geen ervaring mee, maar als ik logisch nadenk en me inbeeld in de gedachtengang van een paard zou ik het niet doen. Reden: het paard is angstig en probeert het roofdier van zijn rug te krijgen. Dit lukt natuurlijk niet omdat dat ding zit vastgebonden. Je kan je voorstellen hoe angstig dit paard hierdoor van zal worden en als jij de volgende keer op zijn rug klimt zal hij panisch worden omdat hij een nare ervaring heeft met die pop. Ik weet verder niet wat je paard voor problemen heeft, maar als het echt erg is zou ik hem toch naar een professioneel iemand brengen.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:19

manonnetjoe schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord en heb er dus ook geen ervaring mee, maar als ik logisch nadenk en me inbeeld in de gedachtengang van een paard zou ik het niet doen. Reden: het paard is angstig en probeert het roofdier van zijn rug te krijgen. Dit lukt natuurlijk niet omdat dat ding zit vastgebonden. Je kan je voorstellen hoe angstig dit paard hierdoor van zal worden en als jij de volgende keer op zijn rug klimt zal hij panisch worden omdat hij een nare ervaring heeft met die pop. Ik weet verder niet wat je paard voor problemen heeft, maar als het echt erg is zou ik hem toch naar een professioneel iemand brengen.

Ja dat was dus ook ongeveer mijn redenatie. Vandaar dat ik het dus even navraag hier.
Ik heb het toen alleen bij dat andere paard gezien. En wat mij toen opviel was dat als je die pop er maar gewoon op een zo "mens mogelijke" manier opzet en met veel geduld. En dan zorgen dat hij absoluut goed vastzit..dan lijkt het wel heel veel op een echt persoon. Dat paard stond toen wel een beetje raar te kijken, maar na 5 minuten vond hij het eigenlijk heel normaal. Ik heb alleen jammer genoeg niet meegekregen hoe het is gegaan toen er een echt persoon op ging zitten.

Probleem met mijn paard, even ter verduidelijking: ik en een vriendin van me hebben er een aantal keren opgezeten. Ik ben er de 4e keer vanaf gevallen en toen is mijn paard ontzettend bang geworden (hij schrok van iets, ging ervandoor...en het meisje dat hem vast had liet los...toen lag ik er dus af). Dus: getraumatiseerd paard zeg maar. Toen ben ik met die vriendin begonnen (Amberp hier op bokt). en hebben we alles langzaamaan opnieuw geprobeerd. Dit ging heel goed..tot de 8e keer dat ze erop zat. Hij gaat er keihard vandoor...ik kan hem niet meer houden en laat los (ook stom van mij..maar ja ik ben niet zo sterk met mijn 50 kilo): Amber lag eraf (het is echt onmogelijk om dan te blijven zitten).
dus ja toen maar besloten om hem weg te brengen. Maar toen kwam dus de stalhouder met dat idee van die pop. Ik denk: ik kan het altijd even navragen op bokt natuurlijk.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:23

Nog steeds: niet doen. Hoe ga je zorgen dat je 'm nu wel kunt houden?! Je maakt de "schade" alleen maar nog groter, ik zou 'm echt wegbrengen naar een prof. Kost een paar centen, maar een paard waar je niet op kunt rijden is ook niks.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:28

Ja daar heb je ook weer gelijk in...bedankt voor de tips
(even voor de duidelijkheid: ik ga hem dan zelf niet meer vasthouden...)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 23:20

Heb weleens gezien bij een paard dat moeilijk deed ze een zak aardappel oid erop hadden gezet. Weet niet meer of iemand het vast hield of dat het vastgebonden zat. Maar het is hetzelfde idee als dat van Sammiej Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 23:25

Dat verhaal van die pop komt waarschijnlijk bij Monty Roberts vandaan. Ik zou er zelf niet aan beginnen, maar het paard bij een professionele africhtingsstal laten inrijden. Dingen zijn net zo makkelijk goed als verkeerd aangeleerd, maar iets wat verkeerd is aangeleerd er weer uitkrijgen is veel moeilijker.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 07:56

de boerin van de stal waar ik sta heeft het ook met een pop gedaan, eerst een spijkerbroek gevuld met stro, toen met zand en later een jack erop gezet eerst met stro en toen met zand. Ze is er maanden mee bezig geweest. Eerst longren, dan fietsen, tot groot vermaak van het hele dorp.
uiteindelijk moest ze er zelf op en dat had nogal wat voeten in aarde, ik denk dat als ze het hele gedoe met die pop niet had gedaan, dat haar paard even gek had gedaan toen ze er zelf voor de eerste keer op stapte.

Het was voor het publiek in ieder geval erg leuk, dat gedoe met die pop..... maar of het voor het paard nut heeft gehad, betwijfel ik.

En ik weet zeker dat deze boerin nog nooit van Monty Roberts gehoord heeft, dus daar heeft ze het niet van. Zo deden ze het "vroeger".... volgens haar

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:06

Ze hebben bij olympia een spijkerbroek met zand gevuld en die er eerst opgelegd.. En dat was maar goed ook.. Want Olympia was totaal geen lieverdje..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:24

Bij mijn merrie hebben ze 2 zandzakken aan elk een kant gehongen Haha!
Heb er ook wel eens aangedacht van die poppen Knipoog

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:42

Wat ontzettend jammer dat er nu weer zo'n vervelende ervaring geweest is....... jullie leken zo goed op weg, echt ontzettend sneu voor jullie dat het nu weer 'fout' gegaan is Ach gut

Ik denk dat je meer gebaat bent bij een goede africhtingsstal, en nog belangrijker: iemand die je kan helpen om zowel jou als Lucas het vertrouwen weer te laten herwinnen.
Hopelijk kun je iemand vinden die met je paard aan de slag wil gaan en ook de nodige tijd uit wil trekken om jullie samen te begeleiden.
Een fijn ingereden paard is belangrijk, maar het lijkt me nog belangrijker dat jullie straks goed met elkaar overweg kunnen.
Er zijn gelukkig africhtingsstallen waar niet alleen het paard beleerd wordt, maar ook genoeg tijd uitgetrokken wordt om jullie samen op weg te helpen.
Ik denk dat je daar veel meer mee geholpen bent dan met een pop Lachen

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 09:18

Bedankt voor de reacties!
Dat met die pop laat ik denk ik maar even zitten dan haha.
Monique: Bedankt! Ik ga vandaag proberen om iemand te pakken te krijgen voor het inrijden..hoop dat het lukt. Verder is Lucas trouwens helemaal niet bang meer hoor Haha!. Het zijn nu echt streken van hem..dus daarom even een professioneel iemand erbij halen..

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:41

Werken met een pop heeft geen enkele zin, want een mens maakt toch andere moves als een pop.....je kan er je paard flink angstig van maken. Ik ben mijn jonkie nu aan het beleren en dat gaat uitstekend. Eerste paar keer aan de longeerlijn in de longeerring, ze kent alle commando's en wil ze gaan rennen dan zijn die rondjes vaak niet spannend genoeg. Ze heeft nu nog wel de neiging om in de rijbak op de lange zijde wat te proberen, maar ze is ondertussen al wel zo zadelmak dat ze me er niet afmikt. professionele hulp zijn jullie wel bij gebaat denk ik! Inrijden is voor de rest van zn leven belangrijk......

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:57

wegbrengen is de beste keuze Ja
ik weet nog wel een aantal goede adressen hier in de buurt Knipoog ben zelf nml al aan t kijken waar ik volgend jaar mn jonkie laat inrijden

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 10:02

Tnx mensen!
Renske20: ik ga vanmiddag even iemand bellen, maar mocht dat niet lukken dan pm ik je wel even over adressen! super bedankt