Onderlegger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 20:39

Ik zie regelmatig mooie lamswollen onderleggers te koop maar snap het gebruik niet. Zijn onderleggers niet bedoeld voor rugproblemen? En gebruik je er ook nog een pad of sjabrak bij want volgens mij komen de zweetbladen ruim over zo'n onderlegger heen te hangen. Wie geeft mij eens duidelijke uitleg?

#Ymke#

Re: Onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:41

je gebruikt de onderlegger normaal gesproken voor de rugbelasting. Hij hoort dan officieel ook onder het dekje te liggen ipv van erop. Daarom had je voorheen ook alleen maar zonder lamsrand achter, anders kon hij er niet onder. Nu hebben ze ze meer voor de sier en als "demper" voor de rug..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 20:53

OK, dus onder het dekje. Maar zo'n lamsrandje verdwijnt volgens mij dan ook onder het dekje, of maakt een prop omdat het gelijk "eindigt" met de achterkant van het dekje of sjabrak, toch?
Maar eigenlijk is zo'n ding dus onzin als je paard geen rugproblemen heeft en je een goed passend zadel hebt?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 00:14

Zoals mijn instructeur zegt: de paardenwinkels varen zeer wel bij de bontjesmode... En: alles wat je er extra onder legt brengt jou verder van de paardenrug vandaan. Minder diep in de rug zitten dus, en dat kan nadelig zijn voor je hulpen en ook je balans. Het is naar mijn mening: vaak modeverschijnsel, soms nodig (rugproblemen). Maar in geval van rugproblemen kan de oorzaak ook ergens anders zitten: bijvoorbeeld in de ruiter zelf. En ik denk dat ook sommigen een bontje gaan gebruiken in de hoop dat het paard beter gaat lopen. Ik voor mezelf denk op die momenten: extra lessen bij mijn instructeur... Maar verder no offense hoor, het oog/mode wil ook wat Lachen