Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

piggeljay schreef:dan zou je hem in mei bij de moeder weg kunnen halen.
ik ben daar heel rigureus in, moeder op wei. het veulen of naar een opfok adres brengen of 1 tot twee weken op stal zetten en daarna de wei weer op bij het liefst veulens van zijn eigen leeftijd maar die zal je op dit moment niet zo snel vinden of proberen het veulen tussen jaarlingen op wei te plaatsen, maar ik zou het veulen uit de buurt van zijn moeder houden want als je het veulen na 14 dagen weer bij de moeder in het weiland zet gaat het veulen weer zogen.
dus het beste is een vertrouwd opfok adres zoeken waar hij bij soort en leeftijd genoten opvoeding kan krijgen

Minou schreef:piggeljay schreef:dan zou je hem in mei bij de moeder weg kunnen halen.
ik ben daar heel rigureus in, moeder op wei. het veulen of naar een opfok adres brengen of 1 tot twee weken op stal zetten en daarna de wei weer op bij het liefst veulens van zijn eigen leeftijd maar die zal je op dit moment niet zo snel vinden of proberen het veulen tussen jaarlingen op wei te plaatsen, maar ik zou het veulen uit de buurt van zijn moeder houden want als je het veulen na 14 dagen weer bij de moeder in het weiland zet gaat het veulen weer zogen.
dus het beste is een vertrouwd opfok adres zoeken waar hij bij soort en leeftijd genoten opvoeding kan krijgen
Ja dag en dan rent mama door de draad omdat jij haar kind wegpakt, nee ik zou ze de eerste dagen naast elkaar in de stal zetten zodat ze mekaar wel nog zien, en dan inderdaad het veulen tussen de leeftijdsgenootjes zetten bij een opfok adres. Na vier a vijf weken kun je ze echt wel weer bij elkaar zetten hoor!
Ik zou het niet zo traumatisch doen, ik heb zelf met mijn moeder 30 arabische veulens door de jaren heen groot getrokken, en ik vertel je als het zo rigoreus gaat aanpakken dan vliegt moeder binnen de kortste keren door de draad. Je kan nu al beginnen met mams eens een kwartiertje per dag weg te halen en weer terug te zetten. Dat werkt het rustigst.

piggeljay schreef:minou,
ik fok per jaar 8 tot 10 veulens dus ik weet heus wel waar ik over praat.
goed ik heb quarters en jij arabieren maar ik heb in mijn veulen opvang ook arabieren.
bij mij vliegt er geen een merie door het draad omdat ik haar veulen weg haal.
wat er wel gebeurt is dat kalnten na 5 weken hun veulen weer naar huis halen eigenwijs zijn ze bij hun moeder in de wei zetten en de veulens weer vrolijk gaan zogen bij de merie.
maar goed jij weet het dus .... wie ben ik om met jou in discussie te gaan

Cassidy schreef:Ik zou hem in Oktober ergens spenen. Waarom in Mei al weghalen? Een goede zomer op het land, bij zijn moeder, is alleen maar goed voor het veulen. Als hij namelijk gespeend wordt, heeft hij dan nu al speelkameraadjes waar hij steun aan heeft? Waarom moet er altijd met 5 maanden gespeend worden (en dan het liefst nog onder het motto: "moeders is hem zat"....dat is echt de reden niet: de eigenaren willen rijden! En dan ben ik heel hard en zeg dat je dan geen veulen moet nemen...

Cassidy schreef:Ik zou hem in Oktober ergens spenen. Waarom in Mei al weghalen? Een goede zomer op het land, bij zijn moeder, is alleen maar goed voor het veulen. Als hij namelijk gespeend wordt, heeft hij dan nu al speelkameraadjes waar hij steun aan heeft? Waarom moet er altijd met 5 maanden gespeend worden (en dan het liefst nog onder het motto: "moeders is hem zat"....dat is echt de reden niet: de eigenaren willen rijden! En dan ben ik heel hard en zeg dat je dan geen veulen moet nemen...