veulen afspenen wanneer en hoe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

veulen afspenen wanneer en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 18:53

hey
ik heb een hengstveulen van 10 jan 2005 en wil even weten wann. ik m t beste bij zijn moeder weg kan halen en hoe ik dit t beste kan doen.
iemand hier ervaring mee?
t is mijn 1e veulen vandaar nogal wat vraagjes

groetjes anoek

Arabian_Girl

Re: veulen afspenen wanneer en hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 19:32

weet niemand iets?geen tips ofzo

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:49

dan zou je hem in mei bij de moeder weg kunnen halen.
ik ben daar heel rigureus in, moeder op wei. het veulen of naar een opfok adres brengen of 1 tot twee weken op stal zetten en daarna de wei weer op bij het liefst veulens van zijn eigen leeftijd maar die zal je op dit moment niet zo snel vinden of proberen het veulen tussen jaarlingen op wei te plaatsen, maar ik zou het veulen uit de buurt van zijn moeder houden want als je het veulen na 14 dagen weer bij de moeder in het weiland zet gaat het veulen weer zogen.
dus het beste is een vertrouwd opfok adres zoeken waar hij bij soort en leeftijd genoten opvoeding kan krijgen

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:02

piggeljay schreef:
ik ben daar heel rigureus in, moeder op wei. het veulen of naar een opfok adres brengen of 1 tot twee weken op stal zetten en daarna de wei weer op bij het liefst veulens van zijn eigen leeftijd maar die zal je op dit moment niet zo snel vinden of proberen het veulen tussen jaarlingen op wei te plaatsen, maar ik zou het veulen uit de buurt van zijn moeder houden want als je het veulen na 14 dagen weer bij de moeder in het weiland zet gaat het veulen weer zogen.
dus het beste is een vertrouwd opfok adres zoeken waar hij bij soort en leeftijd genoten opvoeding kan krijgen

Ja dag en dan rent mama door de draad omdat jij haar kind wegpakt, nee ik zou ze de eerste dagen naast elkaar in de stal zetten zodat ze mekaar wel nog zien, en dan inderdaad het veulen tussen de leeftijdsgenootjes zetten bij een opfok adres. Na vier a vijf weken kun je ze echt wel weer bij elkaar zetten hoor!

Ik zou het niet zo traumatisch doen, ik heb zelf met mijn moeder 30 arabische veulens door de jaren heen groot getrokken, en ik vertel je als het zo rigoreus gaat aanpakken dan vliegt moeder binnen de kortste keren door de draad. Je kan nu al beginnen met mams eens een kwartiertje per dag weg te halen en weer terug te zetten. Dat werkt het rustigst.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:38

Ik heb ook een veulen gehad en de vriendin had de moeder. Zij is met de moeder naar een andere manege gegaan,dus de moeder kwam in stal. En het veulen kwam ook 3 dagen in een stal,waar die wel zijn buurpaard kon zien. Dit ging heel goed. Na 3 dagen kwam het veulen in een inloopstal met anderen,en werd er heel sociaal van. Het veulen was overigens 5,5 maand toen we het bij moeder weghaalde

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:34

Minou schreef:
piggeljay schreef:

Ja dag en dan rent mama door de draad omdat jij haar kind wegpakt, nee ik zou ze de eerste dagen naast elkaar in de stal zetten zodat ze mekaar wel nog zien, en dan inderdaad het veulen tussen de leeftijdsgenootjes zetten bij een opfok adres. Na vier a vijf weken kun je ze echt wel weer bij elkaar zetten hoor!

Ik zou het niet zo traumatisch doen, ik heb zelf met mijn moeder 30 arabische veulens door de jaren heen groot getrokken, en ik vertel je als het zo rigoreus gaat aanpakken dan vliegt moeder binnen de kortste keren door de draad. Je kan nu al beginnen met mams eens een kwartiertje per dag weg te halen en weer terug te zetten. Dat werkt het rustigst.

Dan moet je de omheining beter maken Knipoog
De meeste merries vinden het helemaal niet zo erg dat het veulen er na die lange tijd bij weggaat. Als je de merrie gewoon weer dr natje en dr droogje geeft vindt ze het wel best.
Dat geteutel van eerst naast elkaar zetten met een schot ertussen, draadje ertussen etc geeft veel meer stress dan meteen het veulen uit het oog van de merrie te halen.
Als het veulen meteen samen met andere paarden komt, is er niks aan het handje. Veulen zal misschien eerste dag wel even een beetje protesteren en wat gillen, maar daar is het ook wel mee gezegd.

Na 4 a 5 weken alweer bij elkaar ? Dan is de uier van de merrie net weer opgetrokken en gedroogd, geheid dat het veulen weer zal proberen te zogen en in zo'n korte tijd zal dat vaak nog lukken ook, zodat je de merrie weer met een dikke uier hebt staan, en het veulen weer aan de merrie zit.

Wil je ze echt weer bij elkaar zetten kun je dat beter na een paar maanden doen, veulen is dan helemaal gewend, en ze herkennen elkaar niet meer.

Ik ben er dus ook voor om het veulen bij de merrie weg te halen zonder poespas, veulen en merrie uit elkaars zicht,zelf zo normaal mogelijk blijven doen dan komt het allemaal goed

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:41

minou,
ik fok per jaar 8 tot 10 veulens dus ik weet heus wel waar ik over praat.
goed ik heb quarters en jij arabieren maar ik heb in mijn veulen opvang ook arabieren.
bij mij vliegt er geen een merie door het draad omdat ik haar veulen weg haal.
wat er wel gebeurt is dat kalnten na 5 weken hun veulen weer naar huis halen eigenwijs zijn ze bij hun moeder in de wei zetten en de veulens weer vrolijk gaan zogen bij de merie.
maar goed jij weet het dus .... wie ben ik om met jou in discussie te gaan

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:44

Gewoon paar maanden uitelkaar halen kan vanaf 4 maanden. Ik doe het vanaf 5 a 6 maanden.
En absoluut niet te snel bijelkaar inderdaad mijn veulen dronk weer toen de moeder 6 weken weg was.

Opfok is niet een optie die je persee hoeft te doen nergens voor nodig. Wel belangrijk dat het paardje met meer paarden dan alleen zijn/haar moeder staat.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:34

piggeljay schreef:
minou,
ik fok per jaar 8 tot 10 veulens dus ik weet heus wel waar ik over praat.
goed ik heb quarters en jij arabieren maar ik heb in mijn veulen opvang ook arabieren.
bij mij vliegt er geen een merie door het draad omdat ik haar veulen weg haal.
wat er wel gebeurt is dat kalnten na 5 weken hun veulen weer naar huis halen eigenwijs zijn ze bij hun moeder in de wei zetten en de veulens weer vrolijk gaan zogen bij de merie.
maar goed jij weet het dus .... wie ben ik om met jou in discussie te gaan

goh hier kan er een slecht tegen kritiek, bij ons is er nog nooit wat gebeurt, maar bij de buren en omstreken genoeg en ik ben er van overtuigd dat er zeker andere manieren zijn, alleen deze manier vind ik het prettigst en veiligst. Misschien is jouw manier wel beter wie weet. Maar uhm aub niet zo aangebrand als iemand een andere mening heeft dan jij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:48

Ik zou hem in Oktober ergens spenen. Waarom in Mei al weghalen? Een goede zomer op het land, bij zijn moeder, is alleen maar goed voor het veulen. Als hij namelijk gespeend wordt, heeft hij dan nu al speelkameraadjes waar hij steun aan heeft? Waarom moet er altijd met 5 maanden gespeend worden (en dan het liefst nog onder het motto: "moeders is hem zat"....dat is echt de reden niet: de eigenaren willen rijden! En dan ben ik heel hard en zeg dat je dan geen veulen moet nemen...Lips are sealed

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:17

Cassidy schreef:
Ik zou hem in Oktober ergens spenen. Waarom in Mei al weghalen? Een goede zomer op het land, bij zijn moeder, is alleen maar goed voor het veulen. Als hij namelijk gespeend wordt, heeft hij dan nu al speelkameraadjes waar hij steun aan heeft? Waarom moet er altijd met 5 maanden gespeend worden (en dan het liefst nog onder het motto: "moeders is hem zat"....dat is echt de reden niet: de eigenaren willen rijden! En dan ben ik heel hard en zeg dat je dan geen veulen moet nemen...Lips are sealed

Gut ik ken toch echt merries die je weer ziet opknappen als het veulen er bij weg is na 5/6 maand. En dan niet eens rijpaarden, maar doodgewone fokmerries waar verder vrij weinig mee gebeurt.

Andersom mijn vraag aan jou : Waarom pas weg halen in Oktober? Waarom is dat goed voor het veulen ? Ik zie namelijk geen problemen als een veulen met 5/6 maand in een groep komt met leeftijdsgenoten en wat oudere paarden, leren ze meer van dan alleen met ma op de wei...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:40

Een januari veulen weghalen in mei is geen 5-6 maanden, maar 4,5. Da's te vroeg. Spenen doen je normaliter vanaf 6 maanden, dus een half-januari veulen kan er half juli af. Ik zet ze bij het spenen eerst een tijd 's nachts apart (omdat ik meestal april/mei/juni veulens heb is dat zodra de paarden in het najaar weer op stal gaan). Overdag mogen ze dan nog bij hun moeders. Dat geeft minder stress en groeiachterstand dan bij rigoreus spenen.
Na een maand gaan ze dan overdag ook apart naar buiten. Na nog eens 2 maanden mogen ze (evt) weer bij elkaar. Dan is de kans dat ze de uier weer 'aan gang' krijgen wel voorbij.

Als je in juli je veulen niet in een groep met leeftijdsgenoten kwijt kunt (en die kans is reeel, zoveel januariveulens zijn er niet) zou ik hem lekker bij z'n moeder laten, tot je wel samen met minimaal 1 ander veulen hem apart kunt zetten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:21

Cassidy schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.
Mijn merrie die heeft er gewoon last van het veulen. Ze geeft zoveel aan het veulen dat ze er zelf onder gaat lijden.
Ik rij niet intensief op haar dus dat zou absoluut geen reden zijn. Ik rij haar nu ook niet nu ze een maand oud is.
Er zijn mensen die als ze een 2 weken oud veulen hebben al uren weg blijven.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 11:12

bedankt voor de berichtjes
met rijden blijft hij ook in zijn stal en dat gaat steeds beter . ook heb ik hem nast zijn moeder op stal gezet zomaar even een uurtje omdat de stal leeg was want er staat er in in de kliniek.
anders heb ik ook geen stal vrij...daarom staat er 1 te koop.
ik zalf zat er aan te denken om m na dat ik op vakantie ben geweest m af te spenen dat is 1e/2e week van sept. maar omdat ze zeggen dat ze kunnen dekken.
opzich mijn merrie maakt t niet veel uit met rijden dat hij er niet is maar ze is ook niet mager geworden wat veel mensen zeiden, daarom zou hij er u af moeten volgens hun.
ben nog steeds aan t zoeken voor een plaatsen of iemand met een ander hengstje voor er een tijdje bij

groetjes anoek

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:20

Ik denk dat je toch erg weinig andere pas gespeende veulens vindt als je hem nu bij zijn moeder weg zou halen. Dus dan komt hij eventueel alleen te staan? Ik denk ook niet dat de gewone opfokadressen nu al veulens van dit jaar hebben. Doorgaans gaat alles dan in een grote groep het land op, en houden ze er niet van om druppelsgewijs veulens toe te voegen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 11:24

dus ik kan m dan beter zelf afspenen en dan kijken of iemand toevallig een veulen heeft en kijken of die bij mij kan staan?want als ik m in de opfok doe van de winter staat mijn merrie ook al1 thuis. maar laat m er nog voorlopig bij staan t gaat nu beter nu ze hele dag op de wei staan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:26

Ik zou hem er gewoon bij laten. En idd, als ze eenmaal op de wei kunnen maakt dat gewoon zo ontzettend veel uit! Tegen gras kun je gewoon niet opvoeren.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 11:31

jah idd voer ze wel bij 4 kilo per dag allemaal maar ze gaan hele dag op de wei staat niet super veel gras maar ze zijn lekker in beweging op stal werd hij heel vervelend nu is dat minder. hopen op goed weer en laat m tot na de vakantie erbij wel met rijden thuis laten blijven en ze appart meenemen maar lekker nog even samen op de wei. en t lijkt of hij niet echt zo heel veel meer drinkt. af en toe als hij geschrokken is of alleen is geweest wel., maar tussen door zie ik m niet heel vaak drinken.
en voor de genen die ze in de vakantie verzorg is t ook makkelijker dan dan ze net aan t afspenen zijn. kan ik misschien beter zelf doen of straks als nog met anderen even kijken maarhoe t allemaal loopt. maar denk je niet dat t een probleem is als hij bij zijn moeder blijft t is een hengstje en ze zeggen dat ze met 6 maanden kunnen dekken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:35

Zo gauw als je ziet dat hij daar neigingen toe krijgt moet je ze uit elkaar halen. Maar ik heb tot nog toe geen halfjarige hengsten gezien die al dekten.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 11:36

nee ik ook niet maar soms hangt hij op haar rug enzo en steigert tegen haar op. maar misschien is dat om te spelen dan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:39

Dat is gewoon speelgedrag. En dat doen meer veulens.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 11:40

oke dan is t goed.haha zat niet te wachten op een veulen van hun samen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:43

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 11:45

hahaha leuk en jah hij zal er niet zo goed bij kunnen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:49

En dat steigeren tegen moeders op, komt omdat hij geen speelkameraadjes heeft. Maar dat had ik je geloof ik al eens eerder verteld.