bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 18:41

het meisje waarvan ik nashida heb gekocht reed altijd met stang, maar ik rijdt met dubbelgebroken bit. vandaag heb ik voor het eerst dressuur gereden en dat ging super. ik heb haar alleen niet aan de teugel gevraagd. heeft het bit daar invloed op? buiten merk ik wel dat ze hard in de mond is. als ze graag wil draven of galopperen wordt ze druk met het hoofd en trekt heel erg aan de teugels. ze heeft twee keer echt de teugels uit mn handen getrokken en trekt dus mijn handen kapot. ze is niet lastig of schrikkerig buiten en dat trekken doet ze alleen op plekken waar ze mag draven en galopperen, dus het zal niet zo gevaarlijk zijn, maar het is best vervelend. ik hou niet zo van zwaardere bitten maar denk niet dat ze hiermee ophoudt. zoals ik boven al schreef had ik geen moeite met haar met dressuur en ik rijdt het liefste met een zacht bit als een hardere niet nodig is. dan zou ik dus dressuur moeten rijden met een zachte en m verwisselen als ik buiten ga rijden ofzo. de vorige eigenaar reed trouwens bijna altijd dressuur maar vond dat ze dan hard in de mond was en dus een stang nodig had. hoe doen jullie dit?

Choices

Re: bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:31

Gewoon door blijven rijden met je dubbelgebroken trens. Heel goed trouwens dat je niet op de stang bent gaan doorrijden. Degene voor je heeft het probleem wel tijdelijk opgelost maar nogsteeds niet verholpen.

Als je paard de teugels uit je handen trekt, zorg dat het niet nog een keer gebeurd. Je paard denkt dan: hey dat gaat makkelijk en blijft het doen. Gewoon laten weten dat jij de baas bent en vasthouden die teugels. Dit teugeltrek probleem is trouwens ook niet op te lossen met een stang dus blijf lekker op je trensje rijden.

Wat misschien de oorzaak is van je teugelprobleem en wat je paard doet is dat ze misschien niet genoeg te 'spelen' heeft.
Volgende keer dus gewoon aan de teugel gaan rijden met je trens. Daar is niets mis mee. Wat je dan steeds doet is om en om een halve ophouding maken met je handen. Je knijpt dus je vuist steeds open en dicht zodat de teugels een miniem aantal milimeters bewegen en je paard dus geen stilliggend 'blok' in haar mond heeft maar wat te spelen heeft. Als dat niet lukt doe het dan iets meer maar ga nooit over op zagen! Terwijl je ophoudingen maakt drijf je de achterhand van je paard goed onder haar lijf. Je houd je teugels op de goede lengte dus goed contact, niet te strak (je mag geen kilo's in je handen voelen het contact moet licht zijn) en geen waslijnen. Je rijd zeg maar met je paard naar de teugel toe en daardoor word het contact licht en fijn. Als je paard gaat hangen aan de teugel drijf haar door. Als je paard gaat zwaaien met haar nek, drijf haar ook door. (ik weet niet wat jij onder drijven verstaat maar ik bedoel gewoon kuitdruk en geen geprik van sporen) Geef haar wat te doen en rij veel afwisselende figuren om haar alert te houden.

En als laatste omdat het zo moelijk uit te leggen is: neem goede instructie die je dit aanleert.

Zazoo

Re: bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 10:57

dank je wel Lachen. ik ga dat proberen. waar ik nu sta kan ik les nemen dus dat ga ik ook binnenkort doen. de vorige eigenaar reed met sporen maar ik rijdt zonder. ik heb zelfs het idee dat ze gisteren voorwaartser was bij de dressuur en er meer plezier in had dan bij haar omdat ik heel vaak met haar naar buiten geweest ben. vorige eigenaar was heel lief voor haar hoor maar reed elke dag dressuur.