wat te doen tegen schrape met poesten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cesara

wat te doen tegen schrape met poesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 16:36

ik heb nu ongveer 3 weken een appaloosa.
ik poets hem altijd tussen 2 twoue op de poets plaats.

hij schraapt bijna de hele tijd met zijn voor benen als ik hem aan het poetsen ben. ook als ik weg loop. op zijn kop geven helpt maar even en rustig tegen hem praten als die het niet doet ook niet.

wat kan ik daar aan doen. ik wordt er echt gek van.

Meisje201

Re: wat te doen tegen schrape met poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:38

Iris doet het ook vaak, vooral als ze ongeduldig is.
meestal negeer ik het, maar als ze te lang doorgaat raak ik geirriteerd en geef ik haar 1 keer een pets op haar schouder, niet dat het pijn doet maar gewoon dat ze even schrikt van; o nu moet ik dus kappen
en dan zijn we er weer een week van af

ik heb alleen dit qua oplossing, maar zou meer echt niet weten, maar je zei al dat het niet werkte, dus ik zou niet weten, sorry

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:41

Mariska doet dat altijd als ik ff wegga om m'n zadel op te bergen oid, gewoon omdat ze ongeduldig is omdat ik ff weg ben. Als ik aan kom lopen roep ik meestal "Hé, kappen nou!" en dan stopt ze wel en als ik naast haar sta en ze doet het dan geef ik haar weles een pets op haar schouder en dan houdt ze wel op.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 16:44

Ilkkah schreef:
Iris doet het ook vaak, vooral als ze ongeduldig is.
meestal negeer ik het, maar als ze te lang doorgaat raak ik geirriteerd en geef ik haar 1 keer een pets op haar schouder, niet dat het pijn doet maar gewoon dat ze even schrikt van; o nu moet ik dus kappen
en dan zijn we er weer een week van af

ik heb alleen dit qua oplossing, maar zou meer echt niet weten, maar je zei al dat het niet werkte, dus ik zou niet weten, sorry

heb ik ook geprobeert en dan gaat die een minuut later weer veder.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:30

benen aan elkaar knopen???? ook geen oplossing... gewoon tik geven deed ik altijd en als dat niet hielp met de hand op haar schouden dan haalde ik gewoon de zweep erbij en steeds een tik tegen haar been waarmee ze schraapt. Nu hoef ik maar te wijzen en is het al genoeg.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 17:35

oke ga ik proberen
ik weet alleen niet hoe die op de zweep regeert, is volgels mij nog nooit met de zweep gereden maar zie ik vanzelf wel

bedankt voor de tip

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:09

gewoon een beetje geduld hebben, elke keer als ze het doet bestraffen. Eerst met je stem, reageert ze daar niet op een pets geven. En als ze ophoudt en braaf stilstaat heel goed belonen en de hele tijd lief tegen dr praten. Gaat ze een minuut later weer schrapen, hup weer je stem verheffen en gevolgd door een tik als ze je stem negeert. Doe dit maar eens een half uur als je haar uitgebreid aan t poetsen bent en ik denk dat ze het dan al aardig doorheeft. Dan zal ze de volgende dag heus wel weer opnieuw beginnen maar gewoon consequent blijven bestraffen en belonen en dan wordt het vanzelf minder. Ik heb mijn paard nu een jaar en die doet het ook. Hij probeert het bijna elke dag wel een keertje en als ik HE roep is dat genoeg. En soms als hij in een dwarse bui is negeert hij mn stem ook wel eens.
Als hij braaf stilstaat klets ik lekker tegen m aan met poetsen en als hij begint te draaien hou ik gelijk mn mond, dan heeft hij vaak ook al door dat het niet de bedoeling is Tong uitsteken

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 16:40

nog iemand tips

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:50

Ik zelf heb er niet zo op om meteen een pets te geven. Ik weet niet of dat nog gaat helpen, je kunt niet blijven petsen naar mijn mening...
Wat ik deed bij mijn pony is steeds als ze schraapt haar been op tillen. "Wil jij je been optillen, oowkee dan til ik hem op" En dat dan niet even, maar gewoon een tijd vast houden.
Dan zet je het been weer op de grond en ga je verder waarmee je bezig was. Zodra ze weer begint, hup het been weer pakken...
Je moet er wel even geduld mee hebben maar bij mij hielp het erg goed!

Succes ermee!!!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:30

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb een haflinger merrie van bijna 2 jaar.
Heel erg eigenwijs en ongeduldig.
Op haar kop geven, interesseerd haar echt helemaal niks, ze kijkt je aan, en doet het gewoon weer!

Ik ben nu bezig met haar te negeren, al ben ik van binnen echt heel erg boos, maar ik moe thaar gewoon negeren, want ze vraagt om aandacht en negative aandacht is ook aandacht, helaas...

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 21:01

ik heb vandaag. gedaan als die ging schrapen gewoon zijn been optillen en als die het niet deedt het schrape belone met me stem ging goed. hij heeft het niet zo veel gedaan

ik denk dat ik hier mee veder ga
Laatst bijgewerkt door cesara op 09-05-05 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:01

ik heb hier ook veel last van, alleen bij mijn ponypaard is het een vorm van aandacht trekken ( als ik aan het poetsen ben doet ze het niet) maar ik ga zeker jou manier (alayda) proberen. bedankt!

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:01

Ik ben benieuwd of het gaat werken!!!
Bij mijn pony werkte het erg goed, gewoon consequent door blijven gaan!!!
Succes ermee!!!

Groetjes Anne

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 09:50

Alayda schreef:
Ik ben benieuwd of het gaat werken!!!
Bij mijn pony werkte het erg goed, gewoon consequent door blijven gaan!!!
Succes ermee!!!

Groetjes Anne

het gaat nu al een stuk beter, hij doet het al veel minder.
alleen nog als ik weg loop of aan de achter kant ga bortelen,en als ik het zadel er op wil leggen.maar hij is wel vootuit gegaan.
het is echt een goede tip van jou

groetjes cesara

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:57

Ik heb ook ervaring ermee..
Wat ik doe is als hij gaat schrapen werk ik rustig daar maar klap wel met m'n hand op m'n been..
Hij stopt verwondert ik stop ook met klappen.
Hij begint weer ik ga weer op m'n been klappen..
Dat volhouden tot hij ophoud (ik heb dat een week moeten volhouden maar toen was het over ook Lachen )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:47

ik heb ook zo'n schraper, ik parkeer hem al op de rubbermat, anders bekapt ie zichzefl...

Wat ik doe is het Martin Gaus systeem, hij doet het alleen als ik even een andere borstel ga halen ofzo, als ik er dus niet vlakbij sta.

Ik gooi dan een borstel naar hem, zorg dat ie wel raak is (waar maakt niet uit). Hij ziet meestal niet dat ik hem gooi en gaat dan verbaasd en boos staan kijken waar dat toch vandaan kwam

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:48

Ik weet dat als Mush begint te schrapen, het puur aandachttrekkerij is. Ik negeer het dan ook volkomen en na een poosje houdt ze er vanzelf mee op.