zadelvraag (nogmaals) voor paard met "kwabje" :D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

zadelvraag (nogmaals) voor paard met "kwabje" :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 12:11

Ik heb nog even gezocht maar kon het antwoord eigenlijk nog niet vinden. Voor sjaak ben ik op zoek naar een ander zadel. Hij heeft eigenlijk een heel gemiddeld kwpn figuur. Niet te zwaar of te rond, geen hoge schoft of te weinig schoft. Oftewel ik ging opzoek naar een mediumboom dressuurzadel. Verscheidene zadels gepast, maar allemaal liggen ze een cm of 2 te ver achterover. Net als mijn zadel wat ik nu heb. Wat blijkt nou hij heeft net achter de schouder een "kwabje" zitten zoals mijn instructrice dat heel charming noemde Clown. (zie foto) Wat er voor zorgt dat het zadel aan de voorkant een stukje wordt opgewipt en daardoor aan de achterkant te laag ligt.

Afbeelding

De vraag is nu eigenlijk wat voor een soort boom of pasmaat moet ik nu naar gaan zoeken. Een medium boom past op zijn schoft perfect maar op de zweetbladen is het dan net wat te smal waardoor het kwabje het zadel omhoog drukt.
Zou een brede boom dit probleem oplossen of is het dan voor de schoft weer te breed Verward

Ing__

Re: zadelvraag (nogmaals) voor paard met "kwabje"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:29

ik zou eens een brede boom proberen.
Buddy heeft dat kwabje ook, want qua postuur zou buddy ook een medium boom hebben, maar door dat kwabje heeft hij breed.
Ik verkoop mijn dressuurzadel niet meer Knipoog maar je mag hem wel eens passen hoe een brede boom ligt op sjaak?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 13:21

ik krijg van mijn instructrice ws nog een keer een zadel met een brede boom om te proberen. Mocht ze die niet mee krijgen dan wil ik het eventueel wel een keer proberen Ja

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:14

waarom zoekt iedereen het probleem in de boom en niet in de vulling (wijze van vullen) als ik vragen mag? Ik kom dit probleem vaker tegen maar met secuur vullen is dit zo opgelost! ( moet de boom wel bij de rug passen....

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:36

mijn zadel is ook anders opgevuld toen hoor,
maar met medium boom zou ondanks goed opvullen het kwab probleem nog steeds er zijn.
Maar met wijde boom is er dus ook andes opgevuld Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:43

of...je gaat voor een boomloos zadel, die is er tegenwoordig ook in het "klassieke" dressuur uiterlijk Lachen

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:54

Is dat zo?
Heb je daar een foto van ?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:55

harnessmaker schreef:
waarom zoekt iedereen het probleem in de boom en niet in de vulling (wijze van vullen) als ik vragen mag? Ik kom dit probleem vaker tegen maar met secuur vullen is dit zo opgelost! ( moet de boom wel bij de rug passen....

Mijn huidige zadel is al aangepast qua boom en qua vulling. Daar is echt niks aan te veranderen. En ja daar is al naar gekeken door een zadelmaker. Maar als je een zadel denkt op te kunnen vullen en een verschil van 2 cm kunt oplossen be my guest.