Welk dressuur zadel voor een tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aedan

Welk dressuur zadel voor een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 11:37

Ik ben op zoek naar een dressuurzadel voor mijn tinker. Ik heb al een paar tips gehad, maar dan gaat het meestal om een veelzijdigheidszadel of een westernzadel en ik zou echt graag een dressuur zadel willen.
Wie heeft hier ervaring met?

Vasthi

Re: Welk dressuur zadel voor een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:42

Ik heb een Wintec Pro Cair met verstelbare boom. Ik moet zeggen dat dit zadel me prima bevalt. Hiervoor had ik een KN, maar omdat mijn Tinker nog volop in de groei is werd die al snel te klein.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:32

Kentaur. Ik wil niks anders meer. Hij past bij ons op stal op een Tinker, kwpner behoorlijk breed en ietsje schoft, en op die van mij met hoge schoft.

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 15:15

Ik begin stilletjes aan hopeloos te worden! Ik zit nu al een dikke maand zonder zadel! Elk zadel dat ik op zijn rug leg zit goed qua boom, maar telkens zit er op zijn schouders een te grote druk. Wintec pro cair zou misschien een oplossing zijn, maar de helft van de tijd ligt mijn zadel in een overdekte hangar, zelfs op dingen die goed opgeborgen zijn in een kast komt schimmel. Dus ik heb een beetje schrik voor een kunststoffen zadel...
Heeft echt niemand een goude tip? Ik ben ondertussen aan het overwegen om een zadel te laten maken aangepast op zijn rug maar dat zou me veel te veel geld kosten Verdrietig ...

Laura123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:27

ga een beetje surfen op google je komt er vast wel uit en miss kun je voorlopig een goedkoper dressuurzadel kopen dat past totdat je echt een mooi zadel hebt... vraag zoveel mogelijk voor tips , helaas dat ik geen tinker heb dus kan je neti helpen maar er zijn zat mensen op bokt die tinkers hebben !!

http://www.speurders.nl/paardentuigagee ... en/2338470

http://www.boomloosrijden.nl/tweedehands.htm ( de laatste paar zadels , onderaan de pagina, ligt er ook 1 op een haflinger, en nee is niet boomloos )

en natuurlijk op marktplaats kijken ??

http://www.drunensruiterhuis.com/

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:24

Ik werd ook helemaal wanhopig als het om een zadel voor mijn tinker ging. Niets paste, qua boombreedte lag het vaak goed, sloot ook wel mooi aan op zijn rug, maar inderdaad altijd te krap net achter de schouders.
Mijn tinker is qua bouw niet heel grof, en heeft dus geen erg wijde boom nodig, maar wel genoeg ruimte bij de schouders. Ik heb de foto's van jouw tinker uit je onderschrift bekeken, en volgens mij heeft die van jou ook ongeveer zo'n bouw.
Ik heb een zadelmaker langs laten komen (van Rijs) om zadels te passen, en ben uiteindelijk uitgekomen (na een heeeeleboel zadels) op een Stübben Tristan. Die ligt echt perfect, en bovendien zit ik er zelf ook prinsheerlijk in.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:40

Wintec Pro.
Op mijn haflinger is geen passend zadel te vinden. Hij is gewoon vierkant. Nu ligt er een wintec pro op, met nog een zelf-breder-gemaakte boom, en die ligt redelijk.
Bij de Wintec pro is het ook handig dat de boom verwisselbaar is, veranderd ooit de bouw van je paard, kun je het zadel meeveranderen. Daarbij zitten ze heeerlijk Knipoog

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 13:49

@supertje, bedankt voor de tip. Ik ben al naar een winkel geweest en hij ging mij terug bellen om een afspraak te maken,maar ik ben ondertussen al 3 weken aan het wachten. Zal dus nog maar eens naar die winkel gaan Hamer
@kimbalaa, dat zadel zou in een niet afgesloten hangar moeten liggen waardoor ik vrees dat er na een paar jaar al schimmel op een kunststoffen zadel zou komen. Met een lederen kan je dat beter onderhouden denk ik. Anders had ik al lang een wintec pro cair gekocht.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:28

Een Bates(zelfde fabriek als wintec) maar in plaats van kunststof is het zadel van zeer goede kwaliteit leer. Maar met alle andere voordelen van wintec, dus ook met flair kussens en verstelbare boom.
Of anders http://www.tweespan.com/ daar verkopen ze fryso zadels en deze passen ook super op tinkers.deze kosten € 1350,-
Of anders een Kieffer Frysk dr deze kosten € 1245,-
Of kijk eens op www.daaleman.nl deze zadels worden helemaal op maat gemaakt. kosten tussen de €1350,- en € 1495,-

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:42

kijk anders een op www.bluebalance.nl zijn zadels te koop in allerlei boommaten t/m maat 42.

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 14:50

boom is niet het probleem, die past meestal wel. Het is gewoon de druk op de schouders die nooit goed is. Ik heb gewoon een super grote kamer nodig! toch bedankt voor de tip.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:06

Wintec 500 dressuur? Van de pro chair is het kunstof lastig te onderhouden, is beetje apart materiaal...
De wintec 500 is 'leerachtig' en met water en een doek echt heel eenvoudig schoon te maken... zou niet weten hoe je daar schimmel op krijgt... het kunstof is tenslotte water afstotend en het vuil poets je er zo af... (weet ik uit eigen ervaring Knipoog ) er kan dus moeilijk schimmel in trekken neem ik aan.

Maar goed... ik weet het ook niet...
Clown Weet ook niet of je er iets aan hebt... Clown
Het moet natuurlijk ook nog passen Knipoog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:31

Ik heb op mijn Grai een KN Giffel (brede boom) liggen.
Is een oud model en ook al een jaartje of 6 oud maar hij ligt super op mijn paard! En hij lag ook goed op de brede KWPN-er van een vriendin van me van wie ik het zadel heb overgenomen.

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 12:13

dank je voor alle tips, ik ga ze zeker nakijken!