Wie heeft ervaring met kunststofbeslag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Wie heeft ervaring met kunststofbeslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 11:05

Omdat ik overweeg mijn pony tijdelijk weer op ijzers te zetten voor het buitenrijden (vanwege gevoelige hoeven) , en hij voorheen speciaal beslag had met leren of rubber zooltje en siliconen voor schokdemping, wil ik me oriënteren op de mogelijkheden.

Ik kan hem opnieuw laten beslaan met zooltje en siliconen, maar nadeel is het zuur in de siliconen en dat hij dan eigenlijk 24 uur op stal moet staan.
Dat laatste is echter geen optie voor mij. mijn pony staat al jaren dag en nacht buiten en op stal vind hij maar niks...

Alternatief voor siliconen zou zijn die speciale hoofpads voor tussen hoef en zooltje. Die hoeven namelijk niet uit te harden. Maar weet niet of mijn smid die heeft en hoe je er anders aan kan komen...

Nu kwam ik echter ook verschillende soorten kunsstof beslag tegen, en de eigenschappen zoals de fabrikanten die beschreven leken me positief...
Nu vraag ik me af of er hier mensen ervaring hebben met kunsstof beslag.

Hoe de paarden erop lopen en hoe de hoeven blijven (i.v.m. scheuren/brokkelen/hoefmechanisme)

En of er bij mij in de buurt smeden komen die het kunsstofbeslag ook gebruiken en onder kunnen slaan... (voor het geval mijn normale hoefsmid er niets in ziet Knipoog )

Ik ben benieuwd!

Ing__

Re: Wie heeft ervaring met kunststofbeslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:12

ik heb er wel ens over gelezen (een jaar geleden in de bit ? )
Ik ben zelf ook wel benieuwd naar mensen die er ervaring mee hebben Lachen
Wat ik las en nog weet vond ik de meeste wel weer een nadeel hebben dacht ik. Maar wat dan precies Knipoog

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:09

Ik vraag me af waarom hij op stal moet staan als hij ijzers met zolen heeft ? Mijn paard heeft rondom ijzers met leren zolen (zonder siliconen) en staat de hele dag buiten.
Je smid zou eens bij een collega-smid die dravers beslaat kunnen informeren. Er zijn voor dravers heel veel verschillende soorten beslag, waaronder een soort kunstofzolen die er als een ijzer onder geslagen worden.
Zie voor kunstofbeslag o.a: www.trotters.de en voor hoofpad: www. vettec.com

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:03

Ik meld mij!

Op de stal waar mijn bijrijpaard staat, staan veel mensen op kunstofbeslag. Mijn bijrijpaard heeft er ook kort op de Easywalkers gestaan. Ik heb dus zowel een positieve als negatieve ervaring:

Het paard liep er heerlijk op! Hij verruimde en werdt wat vlakker in z'n gangen (prettig voor het buitenritten, maar de eigenares zag dat liever niet voor de dressuur). Bij het op en vooral afgaan van dijkjes liep hij met een veel zekerdere stap. Alleen al qua geluid merk je dat het kunstofbeslag moet dempen.

Inmiddels wordt dit paard weer met normale ijzers beslagen. Hij staat rondom: voor bleven de easywalker uitstekend zitten; achter raakte hij ze helaas na een maand kwijt. Ze zijn er toen weer ondergezet door de smid, om ze vervolgens een week later weer te verliezen. Toen vond de eigenares van het paard het wat te duur worden en heeft ze hem weer rondom op gewone ijzers gezet (die trouwens nog steeds goed zitten). Ik moet wel zeggen dat de ruiterpaden hier erg modderig zijn, maar ja, ze horen wel langer dan 4 wk te blijven zitten...

De smid die het paard met dit hoefbeslag heeft beslagen, vond ik trouwens erg sympathiek (zowel naar mens als paard). Hij beslaat paarden in verschillende delen van Nederland, dus je kan hem misschien ook wel laten komen. Kijk anders eens op www.hoofbalance.nl (de easywalker is het groen-gele beslag). In het aug/sept nummer van de Bit heeft trouwens een artikel gestaan over allerlei vormen van kunststofbeslag.

Het mail adres van de smid die mijn bijrijpaard beslagen heeft = bramdelangen@yahoo.com (of 0650934445) [ik heb ff z'n visitekaartje opgezocht Haha!] Dus als je specifieke vragen hebt kun je die ook aan hem stellen.

ps: als ik straks mijn eigen paard heb dan ga ik zeker overwegen om die easywalkers er onder te zetten!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 11:01

Bedankt hier heb ik veel aan, zal even kijken of ik mijn vragen goed op een rijtje krijg...

Ik hoop op nog meer ervaringen!
Helaas heb ik geen Nederlandse site gevonden met informatie over die speciale dempende tussenzooltjes en kunsstofbeslag. Het is soms moeilijk te begrijpen in het Engels of Duits...

@Oberon: Het zooltje is niet het probleem, maar wel de siliconen.
Als een paard net siliconen tussen ijzer en zooltje gespoten heeft gekregen, dan moeten die uitharden. Gaat het paard er mee buiten rond rennen dan perst hij de siliconen er gewoon weer uit wat de werking verminderd. Vandaar dus de eerste 24 uur op stal om de beweging te beperken. Bij speciale hoofpads is dat niet nodig omdat de dempende stof opgesloten zit in die pad...

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:11

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:12

waarom kijk je niet naar hoefschoenen? dempt geweldig, is niet zo duur, hoeven in de wei niet aan, ideaal voor paarden met gevoelige hoeven tijdens het buitenrijden.

Kijk maar eens op www.smit-rijssen.nl voor meer info.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 11:05

Ik heb een paar hoefschoenen staan, maar die schuren toch nog wat in de kootholte en zijn vrij zwaar en lomp aan de voeten. En het is wel een gedoe om ze aan te doen Knipoog
Leuk voor af en toe, maar leek mij voor een zomerperiode ptrettiger om dan gewoon 2 tot 4 maanden op "ijzers" te zetten omdat we vrij vaak met hem buiten rijden...
Ik zal stalgenootje vragen welke hoefschoenen zij heeft, misschien wel die uit Rijssen...