Wat info gevraagt over weven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskia23

Wat info gevraagt over weven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 10:57

Mijn paard gaat steeds erger weven op stal en ik vraag mij af wat ik hier verder nog tegen kan doen. Hij staat op een stal waar hij overdag naar buiten kan en om verveling op stal zoveel mogelijk tegen te gaan hangt er een speelappel in en een lik-it. Hier doet hij overigens niets mee.
Zijn buurman weeft er altijd vrolijk op los, zal het nog helpen als ik hem een paar stallen verder op zet of blijft hij het nu doen?

En mijn laatste vraag, hoe schadelijk is het nu eigenlijk? Ik weet dat de boel overbelast gaat raken maar hoelang moet een paard hiervoor weven wil dit het geval zijn?

Groetjes Saskia

GeneralFlynn

Re: Wat info gevraagt over weven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:03

kan hij met zijn hoofd uit de stal? of is het een 'dichte' stal. ik weet er niet veel van,maar de wevers die ik ken hangen altijd uit de deur met hun hoofd,en weven er dan vrolijk op los. misschien als je de deur dicht maakt,zodat hij niet over de deur kan hangen?? of doet ie het ook als ie buiten los staat? (en idd. zien weven doet vaak weven,net als met zoveel nare stal gewoontes,maar als ie het eenmaal doet,en je verplaatst hem,dan heb je dus kans dat de nieuwe buurman/vrouw ook gaat weven!)

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:24

Je moet er om te beginnen ervoor zorgen dat hij zijn buurman helemaal niet meer kan zien!
Paarden nemen weven van elkaar over en zolang zijn buurman het doet blijft jou paard het ook doen het beste kun je er een schot tussen plaatsen of het paard in een andere stal zetten(maar dan brengt jou paard het misschien weer over op een ander paard).
Verder heb je speciale tralie hekwerken weefrekken en ook voor om het paard zijn nek heb je verschillende middelen zodat hij niet meer kan weven dit ziet er niet erg vriendelijk uit maar is absoluut niet schadelijk en zeer effectief.
Verder kan veel afwisseling en speeltjes in de stal ook erg helpen maar daar was je geloof ik al goed mee bezig(wat ze ook bijna allemaal geweldig vinden is jawel: een SKIPPYBAL let er goed op dat het handvat hard is en niet zo een waar lucht in zit want die hebben ze zo kapot).

Heel veel succes!!!

Groetjes Ilona

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:26

Ben voor je ff op een site gaan kijken :

Citaat:
.: Weven :.
Wanneer een paard continu op zijn voorbenen staat te schommelen of heen en weer te zwaaien, gevold door dezelfde beweging van hoofd en hals dan is je paard aan het 'weven'.
Het probleem met wevers is dat ze niet kunnen rusten en hun conditie dus achteruit gaat. Als je paard een zeer ernstige wever is kan het zelf gebeuren dat het kreupel wordt.
Het weven begint als gewoonte maar wordt al gauw een ondeugd en op den duur zelf een zenuwziekte. Een wevend paard is dus zeker niet gezond.

De oorzaak van het weven is meestal verveling of zenuwachtigheid (het paard kan een intermitterende wever zijn en alleen weven als er iemand in de stal is).

Om het weven op te lossen moet je beginnen met de oorzaak weg te nemen.
In geval van verveling kan je een dagelijkse training verdelen over twee sessies. Paarden weven zo goed als nooit als ze buiten kunnen maar kunnen wel voor de draad gaan ijsberen wanneer er geen andere paarden in de buurt zijn.
Verder moet kan je je paard voorzien van een propere, ruime en dik opgestrooide stal. Op die manier moedig je het paard aan om te gaan liggen.
Je kan aan iedere kant van de opening van de staldeur 2 stenen of banden ophangen. Hierdoor stoot het paard zich bij het weven wat soms ontmoedigend werkt. Je kan hiervoor ook speciale antiweefrekken gebruiken. Deze rekken bestaan uit horizontale metalen pijpen die in de halfopen deur geplaatst worden waardoor de ruimte die het paard heeft om zijn hoofd naar buiten te steken verkleint, waardoor ook het weven vermoeilijkt wordt).
Verder moet je voorkomen dat je paard lange doelloze momenten op stal staat. Je kan je paard dan beter buiten laten lopen in plaats van op stal laten staan.
Heb je meerdere paarden dan moet je het wevende paard apart houden omdat de anderen de gewoonte van het weven anders zouden kunnen overnemen.

Hopelijk ben je een beetje geholpen !
Doei!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:00

dat zei ik dus al,met die staldeur dicht maken... en ik heb vanmiddag een vriendin gesproken die hetzelfde probleem had,en die heeft hem elke dag gelongeerd(als ze niet kon rijden) en zij zei dat dat wel had geholpen. maar zoals je kan lezenhierboven is het dus een meerdelig probleem. je moet alles uit de kast halen om het paard weer 'normaal' te laten functioneren. succes daarmee.. Ach gut

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 17:28

Bedankt voor de reacties.
Mijn paard staat niet de hele dag op stal maar op de weide. Hij weefde weleens als ik het bovenluik van zijn deur openhad maar nu doet hij het ok als zijn staldeur dicht is. (Dit deed hij anders nooit). Zijn buurman kan hij niet zien want er zit een luik tussen. Er staat in het stukje van internet dat een wevend paard niet gezond is.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens, mijn paard zit prachtig in zijn vacht, het rijden gaat super en het is een heel blij, alert en vrolijk paard. (Zowel in omgang als tijdens het werk). Het lijkt mij dat dit niet het geval was als hij eea mankeerde.
Ook wordt de training afgewisseld, dressuur ( ook les), 1 dagje rust, longeren en 2 tot drie keer in de week een lekkere buitenrit door het recreatiegebied.
Daarom snap ik het dus ook niet Verward , kijk staat hij zich nou de hele dag suf te vervelen op stal, mar dat is dus niet zo.
Nou ja, andere tips zijn welkom maar ik denk dat hij het niet meer zal afleren. Koe

Liefs Saskia