Paard dag en nacht buiten???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Palermo

Paard dag en nacht buiten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 09:01

Kan een paard dag en nacht buiten staan?? Ook in de winter??
Of zijn er bepaalde rassen die hier beter tegen kunnen dan andere?? Heeft iemand hier Goede/ Slechte ervaringen mee?
Ik bedoel wel een rijpaard (dus dat je hem/ haar nog wel (elke) dag rijd).

Elise

Re: Paard dag en nacht buiten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 09:15

Zeker kan een paard dag en nacht buiten staan!
Ik heb zelf een KWPN-er en rijd er ongeveer 5x per week op. Hij staat dag en nacht buiten. Als hij wil kan hij in een schuilstal gaan staan maar dat doen ze bijna nooit, alleen als het erg warm is/ er dazen zitten. Hij draagt ook nooit een deken. Er staan nog 3 warmbloeden, zelfde verhaal: geen deken, altijd buiten.

Een mens heeft kleren nodig om zichzelf warm te houden en voelt zich (naakt) het beste bij ca. 28 graden. Een paard zonder deken voelt zich prettig tussen de -5 en +15 graden. Als het warmer of kouder is gaat hij meer hooi eten of bewegen en dan kan hij daar ook prima mee uit de voeten! Zonder deken kan een paard zelf zijn temp. reguleren (zweten, haar laten groeien, haar recht op zetten, regen er af laten lopen etc.). Met deken is dat lastiger, dan moet je als mens heel goed opletten!

(Op www.paardnatuurlijk.nl staat duidelijk uitgelegd hoe een paard zijn thermoregulatie regelt.)

Heerlijk vinden ze het buiten! Ze hoesten niet meer, eten langer (gras en veel hooi), lopen meer, krijgen betere hoeven en noem maar op. En ze zijn vooral vrolijker Lachen

Palermo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 09:25

Ok dankje Lachen

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 09:38

een paard is van nature een buiten paard.
Dus nartuurlijk kan hij er tegen Lachen
De mens heeft alleen bedacht dat hij het prettig vind om in een ruimte van 4 bij 4 te staan(of kleiner) en dan een uurtje naar buiten mogen( 23 uur lang in een hokje van 4 bij 4 Scheve mond ) die van ons staan nu ook weer lekker dag en nacht buiten Lachen (he tis jammer dat ze dat swinters niet kunnen)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 09:48

In frankrijk staan mn ponys ook dag en nacht buiten, ook zonder schuilstal, ze hebben wel bomen en struiken waar ze tussen en onder kunnen staan. Het zijn ook rijpaarden. Ze zien er hartstikke goed uit, en behalve dat zijn ze ook gelukkig. Deze paardjes worden in de zomer niet bijgevoerd, en in de winter krijgen ze balen hooi en oud stokbrood.
Mijn pony hier staat zomers dag en nacht op t land, swinters komt ze snachts in een groepsbox (10 bij 10, met 4 andere paardjes)
Zij wordt nu ook nog niet bijgevoerd, maar zij wordt ook nog niet echt bereden, ze is nu 3 en we zijn bezig met inrijden. Ik denk dat van de winter dat ze muesli erbij krijgt, naast het hooi en kuil en appeltjes en worteltjes die ze dan ook krijgt.

Ik zou zeggen, als je een paard dag en nacht buiten kán houden, dan moet je het zeker doen. ten eerste is het voor het paard veeel leuker, zeker als ie met andere staat. het is gezonder, gras of ander ruwvoer is altijd beter dan brokken, en ze kunnen teminste bewegen, hun vacht wordt beter en natuurlijk niet vergeten de hoeven.
Ik vindt het altijd zo zielig als je langs boxen loopt op de manege, en dan zie je al die paarden gefrusteerd in hun etensbak bijten, de spijlen knagen, eindeloos rondjes lopen.. Het is net alsof je door een gevangenis loopt...

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:18

Ja hoor, mijn verzorgfjord en shet staan ook dag en nacht buiten, ook in de winter! Wel met schuilstal, en in de winter staan ze als het droog is zo af en toe op de wei, en nu natuurlijk vaak en straks weer bijna de hele dag Lachen

stalshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:21

ja dat kan wel hoor! wij hebben onze ponys ook altijd buiten staan!

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:32

Mijn paard staat nu ook dag en nacht buiten, sinds twee weken nu. Met deze regen heeft ze wel een regendeken op omdat ze hiervoor 's nachts altijd op stal stond bij de vorige eigenaren. Maar uiteraard kan dat, je moet alleen zorgen dat je geen grote overgangen maakt.

LotteAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:35

Mijn paarden (3 merries met veulens) staan ook dag en nacht buiten. Paarden kunnen beter tegen koude dan warmte.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:51

mijn verzorgpaarden staan 24/7 buiten met een schuilstal.
Ik zou je paard buiten zetten, is wel zo leuk voor hem. En ze kunnen goed tegen de kou, van nature staan ze ook altijd buiten Knipoog

Palermo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 20:52

Bedankt voor jullie reactie's Lachen
Maar het kan dus ook midden in de winter...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:55

Elk paard kan dag en nacht buiten het hele jaar door. Als je ze er maar aan laat wennen en niet bijvoorbeeld t/m december een deken en dan opeens af en buiten Knipoog

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:58

Ja hoor, nooit ergens last van gehad! Je moet wel niet al te veel poetsen, anders poets je het huidvet weg en wordt de vacht waterdoorlatend.... dan krijgt je paardje het wel koud! maar ook midden in de winter kunnen ze er goed tegen mits ze genoeg te eten hebben!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:01

Ik ben ook groot voorstander van 24/7 naar buiten maar in de winter met veel regen/hagel/ijzel doe ik wel een ongevoerde regendeken om. Als je geen schuilstal hebt (wanneer worden die nou eens verplicht.....) heeft je paard ook helemaal geen beschutting. Veel ruwvoer is met kou ook heel belangrijk omdat ze meer energie verbruiken met kou. Kou vind ik echter wat anders dan veel nattigheid.